InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De vuurkeelcichlide

De vuurkeelcichlide

De Latijnse naam van de vuurcichlide is Cichlasoma meeki. Het is een heel makkelijk visje, die geschikt is als beginnersvis en dan ook erg populair is bij de beginnende cichlide-aquarianen.
  • Herkomst: Midden-Amerika
  • Geslachtsherkenning: het mannetje heeft een puntiger rug- en anaalvin dan het vrouwtje
  • Lengte: 15 centimeter
  • Temperatuur: 21-24 graden

Huisvesting

De vuurkeelcichlide moet in een aquarium worden gehouden met een lengte van minimaal 1 meter (160-200 liter). Hij heeft veel open zwemruimte nodig en vooral tijdens de paartijd wroet hij graag door de bodem, waarbij hij evt. planten, en de wortels daarvan, zal ruïneren. Slechts sterkere planten kunnen deze vis overleven, maar ook alleen als de wortels goed bedekt zijn met stenen en/of kienhout. Gelukkig hebben deze vissen geen planten nodig om gezond te kunnen zijn, dus een aquarium zonder beplanting is geen enkel probleem. Stenen en kienhout moeten ook goed vastgemaakt worden, want ook die zullen ze ondersteboven wroeten.

Sociaal

Deze vissen worden eigenlijk altijd in een koppel gehouden. Als er genoeg ruimte in het aquarium is, zal hij zich verdraagzaam opstellen naar andere vissen. Hij kan het beste gehouden worden met grotere, weerbare vissen.

Watersamenstelling

Aan de watersamenstelling wordt door de vuurkeelcichlide niet veel eisen gesteld, ze waarderen wel een neutrale pH-waarde.

Voedsel

Deze vis gedijt goed op gedroogde cichlidensticks, maar levend voer wordt zeer zeker ook gewaardeerd.

Kweken

Als de omstandigheden in het aquarium goed zijn, plant de vuurkeelcichlide zich wel makkelijk voort. Het is het beste de temperatuur omhoog te brengen naar 25 graden. Ze zullen de eieren afzetten op stenen, die zijn schoongemaakt en deze eieren worden bewaakt. Ook de uitgekomen jongen worden door de ouders verzorgd, wij kunnen ze daarmee helpen door ze klein levend voer en fijn stofvoer te geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen-encyclopedie, ISBN: 9036610731, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De vuurkeelcichlide"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!