InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De vuurstaartlabeo, of labeo bicolor

De vuurstaartlabeo, of labeo bicolor

De Latijnse naam van de vuurstaartlabeo (ook wel labeo bicolor genoemd) is Epalzeorhynchus bicolor en hij behoort tot de familie van de karperachtigen (Cyprinidae). Deze vis is helaas in de vrije natuur uitgestorven.
  • Herkomst: Thailand
  • Lengte: 15 centimeter
  • Leeftijd: 19 jaar
  • Geslachtsherkenning: mannetjes laten meer kleur zien en zijn iets minder gevuld dan vrouwtjes
  • Temperatuur: 24-26 graden

Huisvesting

De Labeo bicolor heeft veel ruimte nodig. Een aquarium van minimaal 120 centimeter (240-300 liter) voldoet, voorzien van veel planten, stenen en hout om zich te kunnen verstoppen. Hij zwemt overwegend in de middelste waterlaag.

Sociaal

De Labeo bicolor is een territoriumvis. Zo lang deze vissen nog jong zijn, zullen ze verdraagzaam zijn ten opzichte van elkaar en andere vissen. Maar naarmate hij ouder wordt, zal hij agressiever worden. Dit vooral tegen zijn eigen soort, maar ook andere vissen kunnen het slachtoffer worden. Het is daarom het beste om maar één exemplaar tegelijk in het aquarium te houden.

Voedsel

Deze vis is een makkelijke eter, hij eet alles. Vlokvoer vindt hij lekker, maar ook levend voer, algen en zelfs overgebleven rommel van andere vissen ruimt hij op.

Watersamenstelling

De Labeo bicolor stelt niet veel eisen aan het water. Een pH waarde tussen 6 en 8 en een hardheid onder 15 is ideaal.

Kweken

Kweken met deze vis is niet makkelijk, maar als men het wil proberen, moet een paartje in een aquarium van 500 tot 1000 liter geplaatst worden. Het water moet heel zacht zijn (<1) en de verlichting gedempt. Als er jonge vissen geboren zullen worden, kunnen ze worden gevoed met artemia. Jonge vissen zijn altijd grijsblauw, het duurt wel een behoorlijk lange tijd tot ze hun bekende diepzwarte kleur hebben.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissen envyclopedie, ISBN: 9036610761, uitgeverij: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De vuurstaartlabeo, of labeo bicolor"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!