InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De rode rio, een klein aquariumvisje

De rode rio, een klein aquariumvisje

De Latijnse naam voor de rode rio is Hyphessobrycon flammeus en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Characidae). Doordat hij geen speciale eisen stelt aan het water, is het een ideale beginnersvis.
  • Herkomst: Kust van Rio de Janeiro
  • Lengte: 3-4 centimeter
  • Leeftijd: 4 jaar
  • Temperatuur: 22-25 graden
  • Geslachtsherkenning: mannetje is kleiner, heeft een zwarte rand aan de vinnen en zwarte vlekken op de borstvin

Huisvesting

De rode rio is goed te houden in een kleiner aquarium, vanaf 60 centimeter (54-63 liter). Het is een visje dat graag en veel zwemt, dus die ruimte heeft hij wel nodig. Bij een donkere bodembedekking komt zijn kleur het beste tot zijn recht. Bij de optimale waardes zal hij rood oplichten en zullen er zwarte strepen te zien zijn, van zijn rug naar zijn buik. Hij bevindt zich voornamelijk in de middelste waterlaag.

Sociaal

De rode rio is één van de meest vreedzame vissen die we kennen. Hij is dan ook uitermate geschikt voor een gezelschapsaquarium met alle soorten vissen. Het is een scholenvis, dus de groep moet minimaal uit vijf exemplaren bestaan. Een té grote groep is niet verstandig. Als deze visjes ouder worden, willen ze wel eens wat minder verdraagzaam zijn tegen soortgenoten.

Voedsel

Deze vis eet alle soorten droogvoer, hij is daar niet moeilijk in. Ook klein levend voer gaat er wel in.

Kweken

Kweken me de rode rio is niet al te moeilijk. Zet een paartje apart in een kweekbak, waarvan het water zeer zacht is (<9) en voorzien van javamos. Daarin kunnen de eieren gelegd worden. Filteren over turf geeft nog betere resultaten. Na het leggen van de eieren kan men het beste de ouderdieren weer uit de bak vangen, omdat ze de eieren anders zullen opeten. De eitjes komen na 2 tot 3 dagen uit, de larven die geboren worden, zijn zeer klein en moeten worden bijgevoerd met kleine voedseldiertjes. De jonge visjes zullen zich verstoppen tot ze ongeveer drie weken oud zijn, daarna kunnen ze zich veilig tussen de andere vissen begeven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De tropische vissen encyclopedie, ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "De rode rio, een klein aquariumvisje"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!