InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Epalzeorhynchus (Labeo) bicolor - Vuurstaartlabeo

Epalzeorhynchus (Labeo) bicolor - Vuurstaartlabeo

Deze vis is ook goed bekend onder zijn oude naam Labeo bicolor. Het is met zijn diepzwarte kleur en feloranje staart een mooie vis om te zien, helaas is hij vrij lastig te houden. Dit maakt de Labeo bicolor geen gemakkelijke vis, en al helemaal geen geschikte beginnersvis. Wetenschappelijke Naam
Epalzeorhynchus (Labeo) bicolor

Nederlandse Naam

Vuurstaartlabeo

Familie

Cyprinidae (karperachtigen)

Herkomst

Thailand

Lengte

Tot ca. 13 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Als de vissen volwassen zijn, zijn de vrouwtjes iets dikker dan de mannetjes. De mannetjes zijn ook intensiever gekleurd dan de vrouwtjes. Het verschil is echter niet makkelijk te zien.

Huisvesting

Zoals de lengte al doet vermoeden, heeft de Labeo bicolor een ruim aquarium nodig van minimaal 1 meter lang. Het is noodzakelijk dat er veel verschillende schuilmogelijkheden zijn, creëer deze met kienhout en stenen. Drijfplantjes worden ook gewaardeerd.

Karakter

Labeo bicolor is een territoriumvormende vis en moet solitair gehouden worden. Met name oudere vissen zijn zeer onverdraagzaam, zowel naar soortgenoten als naar andere vissen toe. Het is daarom een vrij lastige vis om te houden in een gezelschapsbak. Houdt de bicolor alleen met grote, sterke vissen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-26
  • Ph: 6,5 tot 7
  • GH: 8-12

Voeding

Deze vis is een echte alleseter en tevens een goede opruimer. Droogvoer, diepvriesvoer en levend voer lust hij graag.

Kweek

Zeer lastig, met name omdat het moeilijk is om meerdere vissen samen te houden. Wel bekend is dat het mannetje broedzorg vertoont.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vuurstaartlabeo, of labeo bicolorDe Latijnse naam van de vuurstaartlabeo (ook wel labeo bicolor genoemd) is Epalzeorhynchus bicolor en hij behoort tot de…
Labeo (Epalzeorhynchus) frenatusDe Labeo frenatus is het minder bekende broertje van de Labeo bicolor. Hij is dan ook iets minder spectaculair gekleurd.…
De PijlgifkikkerGifkikkers zijn hele mooie kleine kikkers. In het regenwoud werd hun gif meestal gebruikt om aan de pijlen te doen om ap…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Epalzeorhynchus (Labeo) bicolor - Vuurstaartlabeo"

Reacties

Tom, 30-11-2009 20:59 #2
Ik ben het er toch niet helemaal mee eens, ik ben zo als elk anders begonnen met een klein bakje en de labeo is de eerste vis samen met wat kardinalen die gekocht had.
Ik had hem gekocht uiteraard zonder nog geen enig verstand van vis, maar gewoon om is wat uit te proberen. Ondertussen ben ik uitgebreid naar een bak van 80 x 50 x 50 en ik heb de vis nog steeds het is een juweel! heb nooit last gehad van dat die planten uit de bodem zou trekken andere vissen dood jaagt etc etc?
Dus het kan wel goed gaan en het is een pracht vis!

groetjes

Marjan, 04-05-2009 16:32 #1
Wij hebben ook deze vis maar opeens gaat ie op zn rug liggen.De andere probeert hem te laten zwemmen. Ademen doet ie gewoon goed en is verder niks aan te zien.
Gaat ie dood?Is ie ziek? We snappen er niks van. We halen hem er ook niet uit want die andere laat je niet in de buurt.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 2
Schrijf mee!