InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Labeo (Epalzeorhynchus) frenatus

Labeo (Epalzeorhynchus) frenatus

De Labeo frenatus is het minder bekende broertje van de Labeo bicolor. Hij is dan ook iets minder spectaculair gekleurd. Verder lijken de frenatus en de bicolor sprekend op elkaar, zowel qua uiterlijk als qua verzorging. Wetenschappelijke naam:
Labeo (Epalzeorhynchus) frenatus

Nederlandse naam:

Familie:
Cyprinidae (karperachtigen)

Herkomst:

Thailand

Lengte

Tot ongeveer 13 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Dit is alleen te zien als de vissen volwassen zijn, het vrouwtje is dan iets dikker dan het mannetje.

Huisvesting

Deze vis heeft een ruim aquarium nodig, 1.20 meter is het minimum. Zorg voor veel schuilmogelijkheden, stukken kienhout, stenen en planten zijn hiervoor heel geschikt. Breng een donkere bodem aan en wat drijfplanten om het licht te dempen.

Karakter

Net als de Labeo bicolor is de Labeo frenatus een territoriumvormende vis. In het territorium worden geen andere vissen geduld. Als de vissen wat ouder zijn, kunnen ze zeer agressief zijn tegenover andere vissen, ook tegen soortgenoten. Het is verstandig om ze solitair te houden en ze alleen met robuuste vissen te houden. De frenatus geeft ook problemen met Discussen en Maanvissen.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 24-26
  • Ph: 7 7,5
  • Gh: 12 - 16

Voeding

Deze vis is een echte alleseter: droogvoer, diepvriesvoer, levend voer, geblancheerde groente en algen staan op het menu.

Kweek

Zeer lastig, vooral ook omdat deze vis het beste solitair gehouden kan worden. Wel bekend is dat het mannetje broedzorg vertoont.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Labeo (Epalzeorhynchus) frenatus"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!