InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Wat je moet weten over de dwerggoerami

Wat je moet weten over de dwerggoerami

Wat je moet weten over de dwerggoerami De Latijnse naam voor de dwerggoerami is Colisa lalia en behoort tot de familie van de layrintvissen (Anabantidae). Het is een heel leuk, en vooral ook makkelijk te houden visje, die ideaal is voor de beginnende aquariaan.
  • Herkomst: Zuidoost-Azië
  • Geslachtsherkenning: het mannetje heeft veel meer kleur
  • Lengte: 5 centimeter
  • Temperatuur: 23-28 graden

Huisvesting

De dwerggoerami doet het al prima in een kleiner aquarium, vanaf 60 centimeter. Hij houdt van veel drijfgroen, waarin hij later ook zijn nest zal maken en heeft liever zo min mogelijk stroming. Als men optimaal van de mooie kleur wil genieten, is een donkere bodembedekking een must.

Sociaal

Deze visjes zijn heel rustig en zeer vreedzaam. Ze kunnen zowel met soortgenoten, als met andere vissen, prima overweg. Ze zijn rustig en soms zelfs stil en teruggetrokken, ze houden dan ook niet van te drukke of agressieve ander visjes om zich heen. De dwerggoerami leeft in de middelste waterlaag.

Voedsel

De dwerggoerami kan prima leven op droogvoer. Uiteraard gaat levend voer er altijd wel in. Algen en ander plantaardig voedsel lust hij ook wel.

Kweken

Als men met dwerggoerami’s wil kweken, moet een koppeltje apart in een kweekbak geplaatst worden.In deze bak moet veel drijfgroen zitten en het paar moet in een goede conditie verkeren. De temperatuur moet langzaam omhoog gebracht worden tot 29 graden. Het mannetje zal dan een schuimnest gaan maken, net onder het wateroppervlak, vaak in de het drijfgroen. Tijdens het paren omstrengelt hij het vrouwtje, waarbij zij de eieren zal loslaten. Het mannetje zal dan de eitjes bevruchten en dan is hij een poosje heel druk met het verplaatsen van de eitjes naar het schuimnest. Het is goed te zien hoe de mannetje de eitjes, die her en der verspreid liggen, in zijn bek pakt en in het schuimnest weer uitspuugt. Als hij daarmee klaar is, bewaakt hij de eieren, óók tegen het vrouwtje. Zij moet dan ook na het eieren leggen uit de kweekbak gehaald worden, om verwondingen door het mannetje te voorkomen. Ongeveer een dag later komen de eieren uit, dat is ook de tijd dat het mannetje uit de bak gehaald moet worden, omdat hij de jonge visjes als voer zal zien. De jongen kunnen worden grootgebracht met fijn stofvoer en heel kleine voedseldiertjes, zoals artemia. Er zijn verschillende variëteiten van de dwerggoerami.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Daiju Azuma, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Tropische vissen encyclopedie. ISDN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "Wat je moet weten over de dwerggoerami"

Reacties

Martine, 28-09-2019 22:30 #3
Hoi,

Ik had een dwerggoerami cobalt paartje, nu is het vrouwtje dood. Ik denk van ouderdom want ik heb ze al lang. Mannetje zit nu dus alleen in de bak met wat Molly's en een schooltje tetra's. Ze waren altijd samen aan het zwemmen, zou hij een nieuw vrouwtje nodig hebben?

Rosita Box, 10-10-2018 15:15 #2
Hoe groot moet een bak zijn om 1 koppeltje in te zetten om te kweken. Ik heb hier glazen aquarium staan van 35x25x25. Is dit groot genoeg of is het beter grotere bakken te nemen. En hoe filtert je het beste. Groetjes

Inge, 25-06-2017 21:11 #1
Ik heb gele met oranje en bruine goerami's zitten. Nu beginnen ze, het is alsof ze zoenen.heel de tijd met hun mond tegen elkaar en dan zwemmen ze naar boven is dit normaal? alvast bedankt.

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 3
Schrijf mee!