InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Colisa fasciata - Gestreepte Goerami

Colisa fasciata - Gestreepte Goerami

De Colisa fasciata doet erg denken aan een familielid van hem: de Colisa lalia. Het verschil is dat de Colisa fasciata twee keer zo groot wordt. Colisa fasciata is over het algemeen vreedzaam en makkelijk te houden. Wetenschappelijke naam:
Colisa fasciata

Nederlandse naam:

Gestreepte Goerami

Familie:

Anabantidae (Labyrintvissen)

Herkomst:

India en Burma

Lengte

Colisa fasciata wordt tot ongeveer 10 tot 12 centimeter groot.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes van Colisa fasciata zijn veel kleurrijker dan de vrouwtjes en hebben verlengde vinstralen.

Huisvesting

Deze labyrintvis heeft een ruim aquarium nodig van minimaal 1 meter lang. Het is echter beter om de Colisa fasciata in een aquarium van 1.20 meter te houden. Het aquarium moet worden ingericht met drijfplanten, randbeplanting en een donkere bodem. Deze aquariumvis zwemt vooral in de bovenste en middelste waterlagen. Zorg ervoor dat er geen of een zeer matige stroming is in het water. Het is noodzakelijk om een dekruit te gebruiken. Omdat deze vissen ook ademhalen aan het wateroppervlak, bestaat de kans dat ze ziek worden als het temperatuurverschil boven de bak te groot is.

Karakter

Colisa fasciata is een zeer vreedzame vis, maar twee mannetjes kunnen agressief worden naar elkaar. Houdt daarom altijd slechts een koppel. Houdt labyrintvissen nooit bij barbelen, deze knabbelen namelijk aan de sprieten van goerami’s. Ook drukke of agressieve vissen kun je niet bij deze vis houden. Goed gezelschap zijn bijvoorbeeld Corydoras, rustige medebewoners die zich in de onderste waterlagen begeven.

Tijdens het broedseizoen heeft Colisa fasciata de neiging om territoriaal te worden.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-28
  • Ph: 6,5 - 7
  • Gh: 8 -12

Voeding

Colisa fasciata is een echte allester en doe je een plezier met zowel levend-, diepvries- als droogvoer. Ze eten zowel dierlijk als plantaardig voedsel.

Kweek

Richt een ruime kweekbak in met drijfplanten en zonder filter. Verhoog de temperatuur tot 29 graden en zorg ervoor dat het waterpeil laag is. Het water moet zacht en wat zuur zijn. Het mannetje bouwt een schuimnest met behulp van drijfplanten. Na het afzetten van de eitjes (tot wel 600 stuks) spuwt het mannetje deze in het nest. Als dit is gebeurd moet je het vrouwtje uitvangen, omdat het mannetje het nest bewaakt en niemand in de buurt duldt. Als de eitjes na ongeveer een dag zijn uitgekomen, wordt het tijd om ook het mannetje uit te vangen, omdat hij anders zijn eigen broed op zal eten. Voer de jongen met stofvoer. Hevel af en toe de bodem af om het water schoon te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Colisa fasciata - Gestreepte Goerami"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 16-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!