InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Tropische vissen: Cichliden

Tropische vissen: Cichliden

De cichliden hebben over het algemeen een niet zo'n beste naam, ze slopen de inrichting van het aquarium, vallen mede bewoners en/of soortgenoten lastig...maar wat is daar nu van waar??? Ondek het zelf in dit artikel. Meer dan 1500 soorten, nauw verwant aan onze baars, bevolken de zoete wateren van Amerika, Afrika en in mindere mate Azië. Deze grote, robuuste vleeseters met hun goed van tanden voorziene kaken hebben een gezonde eetlust; hun verlengde rugvin is uniek. Sommige soorten hebben een nogal woest karakter en kunnen agressief worden tijdens de voortplanting of het verdedigen van hun territorium. Er bestaan verschillende manieren van voortplanten binnen deze familie. Het bijzonderst is de incubatie in de bek: het vrouwtje houdt de eitjes en het broed in de bek, wat de kans op succes sterk verhoogt.

Cichliden: waar of niet waar

WaarNiet waar
Cichliden zijn vissen van groot formaat.Van de soorten uit Afrika of Amerika kunnen sommige 20 tot 30 cm lang worden in een aquariumEen aantal soorten wordt niet groter dan zon 10 cm, met name die uit Zuid-Amerika.
Het zijn vernielzuchtige vissen, bulldozers, die de planten uitrukken.Enkele cichlidesoorten verplaatsen stenen en ontwortelen planten, met name tijdens de voortplanting. Andere zijn gewoon actief en halen de inrichting onopzettelijk overhoopKleine cichliden en ook enkele grotere soorten respecteren de inrichting, zelfs tijdens de voortplanting en zijn volstrekt niet in de planten geïnteresseerd.
Ze hebben een onvriendelijk karakter en verdragen andere vissen niet.Een klein aantal soorten is altijd vechtlustig en agressief; andere zijn het alleen als ze hun territorium verdedigen of tijdens de voortplanting.Sommige soorten, niet altijd alleen de kleinste, zijn sociaal, of zelfs teruggetrokken en angstig, behalve soms tijdens de voortplanting.
Ze moeten geïsoleerd worden gehouden in een speciaal aquarium van groot formaat.Dat is aan te bevelen voor grote, minder sociale cichliden (volume minstens 300 liter). Ze verdragen andere soorten van hetzelfde formaat; kleine visjes kunnen als prooi worden aangezien.De rustigste soorten kunnen in een streekaquarium worden geïntegreerd, in het gezelschap van minder actieve vissen, als de afmeting van de bak maar is afgestemd op hun formaat (minstens 200 liter).
Ze zijn meestal niet in de winkel te vinden.De minst bekende cichliden, zeldzame variëteiten, pas ontdekte soorten (die soms zelfs nog geen wetenschappelijke naam hebben, maar alleen een code) kunnen worden aangeschaft bij clubs en verenigingen die in deze familie zijn gespecialiseerd. Zij kweken deze vissen.De meest gangbare soorten (gekweekt in hun gebied van herkomst of in Azië, terwijl andere misschien uit hun natuurlijk leefgebied zijn weggevist) zijn wel in de winkel te koop; sommige winkels (met name in grotere steden) zijn zelfs in deze groep vissen gespecialiseerd.

Het karakter van de cichliden

Rustige soorten Soorten die soms agressief zijn.Woeste soorten
(soms zelfs teruggetrokken), die u niet bij grote, actieve vissen moet houden.tegen hun soortgenoten (voortplanting, verdediging van territorium), maar zich meestal rustig gedragen tegenover andere vissen.Met een 'slecht karakter', agressief en bijna altijd onaangenaam.
AmerikaAeguidens Maroni, Cichlasoma Bimaculatum, C. Crassa, Geophagus Steindachneri, Nannacara Anomala, Pterophyllum, Symphysodon.Apistogramma, Papiliochromis, Aequidens Curviceps, A. Pulcher, Thorichtys Meeki, Heros Severum, Geophagus Brasiliensis, Uaru AmphiacanthoidesDe andere Cichlosoma's, Astronotus Ocellatus.
AfrikaPelvicachromis Pulcher, Haplochromis Ahli, Annectens, Boadzulu, moori.Steatocranus, Astatotilapia, Haplochromis Compressiceps, electra, linni, Aulonocara Nyassae, Labeotropheus Trewavasae, Julidochromis, Neolamprologus Leleupi, N. Sexfasciatus, Cyphotilapia Frontosa.Hemichromis, Tilapia, Oreochromis, De andere Haplochromis, Melanochromis, Labeotropheus Fuelleborni, Pseudotropheus, Neolamprologus Tetracanthus, N. Tretocephalus, Tropheus.
AziëEtroplus.

Verschillende manieren van voortplanten bij de cichliden.

Verticale of horizontale ondergrond, natuurlijk (steen, blad), of kunstmatig (in de lengte doorgesneden pvc-buis, bijvoorbeeld).Overdekte ondergrond, natuurlijk (holte, spleet, grot) of kunstmatig (bloempot, kokosnoot, wijde pvc-buis). Incubatie in de bek (meestal worden de eieren eerst op een ondergrond gelegd)
AmerikaAequidens, Papiliochromis ramirezi, Geophagus brasiliensis, de Cichlasoma's, Uaru amphiacanthoides, Pterophyllum, Symphysodon.Nannacara anomala, Apistogramma.Geophagus steindachneri.
AfrikaHemichromis bimaculatus, Tilapia buttikoferi, Tilapia mariae.Pelvicachromis pulcher, Julidochromis, Neolamprologus, Telmatochromis.Astatotilapia burtoni, Haplochromis, Oreochromis, Aulonocara nyassae, Labeotropheus, Melanochromis, Pseudotropheus, Cyphotilapia frontosa, Tropheus.
AziëEtroplus
© 2007 - 2019 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microgeophagus altispinosaHet is goed te zien dat deze vis verwant is aan de Ramirezi. Microgeophagus altispinosa wordt met 8 centimeter groter da…
Lamprologus ocellatus - SlakkenhuiscichlideHet interessante gedrag van dit visje maakt hem tot een populaire Tanganyika-cichlide. Slakkenhuiscichliden komen voor i…
Cichliden - CichlidaeCichlides behoren tot de meest gehouden, en tevens meest geliefde aquariumvissen. Ze zijn dan ook meestal schitterend om…
Cherax quadricarinatus (roodklauwkreeft)De cherax quadricarinatus ofwel Australische roodklauwkreeft is de laatste jaren steeds populairder geworden onder aquar…
Het houden van cichliden uit het TanganyikameerHet Tanganyikameer is een van de drie grote meren van Afrika. Onder de aquariumliefhebbers is het vooral bekend omwille…

Reageer op het artikel "Tropische vissen: Cichliden"

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 21-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!