InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Cichlasoma nigrofasciatus - Zebracichlide

Cichlasoma nigrofasciatus - Zebracichlide

De grote Zebracichlide is met zijn blauwe kleur en zwarte strepen een mooie aanwinst voor het aquarium. Helaas is de Zebracichlide vrij agressief en territoriumvormend, waardoor hij lastig te houden kan zijn. Het is dus absoluut geen beginnersvis. Wetenschappelijke naam:
Archocentrus nigrofasciatus (deze aquariumvis is echter ook onder veel andere Latijnse namen bekend, zoals Cichlasoma nigrofasciatus, Archocentrus nigrofasciatus, Cryptoheros nigrofasciatus en Heros nigrofasciatus)

Nederlandse naam:

Zebracichlide

Familie:

Cichlidae (Cichliden)

Herkomst:

Midden-Amerika

Lengte

De Zebracichlide wordt ongeveer 12 centimeter lang (vrouwtje), het mannetje kan wel 16 centimeter lang worden.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes hebben langere en meer puntige vinnen dan de vrouwtjes, ze zijn ook groter dan de vrouwtjes. Daarnaast hebben zij een bultige kop. Vrouwtjes Zebracichlides hebben een paar goudkleurige schubben op hun buik en op de rugvin zit een donkere vlek.

Huisvesting

De Zebracichlide heeft een ruim aquarium nodig van minimaal 1.20 meter lang. Het aquarium moet worden ingericht met veel schuilplaatsen in de vorm van kienhout en vooral stenen. Het is niet aan te raden om planten in het aquarium te houden, deze vissen woelen namelijk de bodem op. Wil je toch graag planten, kies dan voor stevige exemplaren zoals Anubias en Javavaren en zorg ervoor dat ze goed vast staan, bijvoorbeeld in een bloempot. Om deze reden is het ook noodzakelijk dat je een zachte bodem gebruikt, bijvoorbeeld zand of fijn grind. Een krachtige filter is noodzakelijk, evenals een zuurstofpompje.

Karakter

De Zebracichlide is territoriumvormend en vrij agressief. Houdt ze altijd in een koppel. Het is aan te raden om een speciaalaquarium in te richten voor deze vissen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 23-26
  • Ph: 6,5 - 7
  • Gh: 8 - 12

Voeding

Zebracichliden zijn geen lastige eters. Ze lusten graag levend voer, maar droogvoer en diepvriesvoer accepteren ze ook. Runderhart, mossel, slakken en geblancheerde groentes lusten ze ook graag.

Kweek

Zolang de omstandigheden goed zijn, is de kweek van de Zebracichlide vrij eenvoudig. De eitjes worden op een steen of in een hol gelegd en bewaakt door beide vissen. Ook nadat de eitjes zijn uitgekomen (dit duurt ca 3 dagen) zorgen de ouders goed voor de kleintjes. Er worden tussen de 200 en 400 eieren afgezet. Kweek de jonge Zebracichlides op met artemia-naupliën.

Er bestaan ook een albinovariant en een gouden variant van de Zebracichlide.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat u moet weten over de zebracichlideWat u moet weten over de zebracichlideDe Latijnse naam vande zebracichlide is Pseudotropheus zebra, hij behoort tot de cichliden (Cichlidae). Het is een prach…
De vuurkeelcichlideDe Latijnse naam van de vuurcichlide is Cichlasoma meeki. Het is een heel makkelijk visje, die geschikt is als beginners…
Cichliden - CichlidaeCichlides behoren tot de meest gehouden, en tevens meest geliefde aquariumvissen. Ze zijn dan ook meestal schitterend om…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cichlasoma nigrofasciatus - Zebracichlide"

Reacties

Jennifer, 12-08-2015 19:25 #5
Dat ze agressief zijn, ja dat zeker. belangrijk is, is dat ze een 'eigen' plekje hebben (bijvoorbeeld aan 1 kant van de aquarium) en niet in het midden. zodat de andere vissen niet continue worden verjaagd en de zebra ook niet continue hun territorium moeten verdedigen.

E. Gguyt, 17-06-2013 23:47 #4
Op het moment ben ik opzoek naar tips en advies hoe om te gaan met deze vissen ben per toeval in het bezit gekomen van een mooi groot aquarium met diversen cichliden waar onder meerderen grote zebra cichliden er zitte, ongeveer 35 vissen in. welk soort vissen zou er bij deze groep kunnen aarden? graag zie ik een reactie te gemoed. Reactie infoteur, 18-06-2013
Het wordt aangeraden om een speciaalaquarium in te richten voor zebracichliden, omdat ze behoorlijk agressief kunnen zijn. Het zijn dan ook niet erg populaire aquariumvissen. Eventuele combinaties die goed zouden kunnen (!) gaan zijn: Rivilatus, heros Sverum en L-nummers. Succes!

Erik Mulder, 07-09-2009 11:52 #3
Mijn ervaring is dat ze wel agessief zijn naar andere vissensoorten toe ( Zo heb ik nog slechts één maanvis ) Ook alle planten zijn er inmiddels uit. De bak is opnieuw ingericht met veel kienhout en stenen. Je hebt het over een zuurstofpompje. Moet deze continu aanstaan of kan het ook met tussenpozen?

F. J. L. Crombag, 02-10-2007 10:54 #2
De achterwand bestaat uit opgestapelde stenen met veel schuilhoeken.
De planten worden ook met rust gelaten.
Ik had wat foto's gemaakt maar die krijg ik niet in dit bericht. Reactie infoteur, 02-10-2007
Foto's meezenden gaat helaas niet nee, maar fijn om te horen dat het ook heel goed kan gaan!

F. J. L. Crombag, 01-10-2007 11:41 #1
U vermeldt dat de zebraciclide vrij agressief zijn. Ik heb al jaren zebracicliden samen met Labidochromis caeruleus in een bak van 250 x 60x60. Op dit moment circa 16 volwassen zebra's en circa 20 jonge zebra's samen met circa 20 labidochromis en 35 jongen.

Ze planten zich ongehinderd voort. Ik filter nauwelijks en voer ze droogvoer. Aan bescherming doe ik helemaal niets.
De jongen worden in de bak groot of ze worden het niet.

Territoriumvorming natuurlijk wel maar echt agressief zijn ze niet. Reactie infoteur, 01-10-2007
De algemene ervaring is toch dat deze vissen vrij agressief zijn. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat zogenaamde 'agressieve' vissen soms helemaal niet agressief zijn. Vissen hebben tenslotte net als mensen allemaal een ander karakter!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 5
Schrijf mee!