InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Cichliden - Cichlidae

Cichliden - Cichlidae

Cichlides behoren tot de meest gehouden, en tevens meest geliefde aquariumvissen. Ze zijn dan ook meestal schitterend om te zien. Tevens hebben alle cichliden een interessante vorm van broedzorg. In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten cichlides. Familie: Cichlidae
Orde: Perciformes (Baarsachtigen)
Naaste verwanten: Pomacentridae (Rifbaarzen)

Uiterlijke kenmerken

Cichliden worden gekenmerkt door de stekelige vinstralen en een onderbroken zijlijn.

Verspreidingsgebied

Cichliden komen met name op het Zuidelijk Halfrond voor. Het verspreidingsgebied is groot: Midden-Amerika, Zuid-Amerika (behalve Chili) Afrika (behalve Noord-West Afrika) Madagascar en Zuid-India.

Ichthyologie

De ichthyologie, de naamgeving der vissen, roept nogal eens wat verwarring op. Dit is ook het geval bij de naamgeving van diverse cichliden. Er zijn regelmatig naamsveranderingen geweest, waardoor sommige cichliden onder meerdere namen bekend zijn. Het beste voorbeeld hiervan is het Antennebaarsje. De goede naam van deze vis is Microgeophagus ramirezi, hij is echter meer bekend onder de naam Apistogramma ramirezi.

Algemene kenmerken

Alle cichlides zijn territoriaal ingesteld, vooral in de broedperiode. Ook plegen alle cichlides een vorm van broedzorg.

Cichlides uit het Malawimeer

In het Malawimeer leven 500 verschillende cichlidensoorten, ook zijn er waarschijnlijk nog onontdekte soorten aanwezig. De Malawicichliden zijn onder te verdelen in twee soorten:
  • Mbuna’s
  • Utaka’s

Mbunacichliden komen voornamelijk voor aan de oevers van het meer, die gekenmerkt worden door de rotsachtige bodem. Enkele bekende geslachten zijn Cynotilapia, Iodotropheus, Labidochromis, Pseudotropheus, Petrotilapia, Labeotropheus en Melanochromis. Richt het aquarium in met flink wat rotsen, zorg voor veel schuilmogelijkheden. Planten zijn niet nodig, maar mogen wel. Mbunacichliden zijn alleseters, zorg voor voldoende afwisseling. Mbunacichliden zijn muilbroeders.

Onder de Utakacichliden schaart men slechts een geslacht: Copadichromis. Onder dit geslacht vallen zo’n 20 cichlides. Inrichting, voeding en kweek zijn hetzelfde als bij Mbunacichliden.

Cichliden uit het Malawimeer kunnen het beste gehouden worden op een temperatuur van 25 a 26 graden. Het water moet licht basisch zijn, in ieder geval boven de 7. ook moet het water hard zijn.

Cichlides uit het Tanganyikameer

In dit grote meer leven 200 cichlidensoorten. De populairsten zijn de slakcichliden (Neolamprologus) en de holenbroders (Julidochromis)
Andere bekende geslachten zijn Tropheus, Cynotilapia, Altolamprologus en Cyprichromis.

Het water in het aquarium moet basisch zijn, de Ph moet minimaal 7,5 bedragen. Het water moet ook hard zijn. De temperatuur is 25 tot 26 graden.
De inrichting van het aquarium is hetzelfde als een Malawibiotoop.

Cichlides uit het Victoriameer

In het Victoriameer leven 400 cichlidensoorten. Deze vallen vrijwel allemaal onder het geslacht Haplochromis (muilbroeders)

Belangrijk in het aquarium zijn veel schuilplaatsen in de vorm van rotsen. Beplanting is niet noodzakelijk.
Zorg voor een Ph van 7 tot 8,5. Het water moet zacht tot middelhard zijn. Een geschikte temperatuur is 25 graden.

Cichlides uit West-Afrika

Bekende cichlides uit West-Afrika zijn de kersenbuiken Pelvicachromis maar ook Nanochromis en Anomalochromis zijn bekende aquariumvissen. Eerste en laatstgenoemde vissen zijn holenbroeders. Het aquarium moet dus ingericht zijn met holen. De verdere inrichting is van weinig belang. Deze soorten zijn alleseters, de voeding levert dus geen problemen op.

Het water moet warm zijn, minimaal 25 graden maar liever 27. Het water moet zacht zijn, de Ph is van minder belang.

Cichlides uit Madagascar

Deze cichliden worden zelden aangeboden in de handel, waardoor ze niet veel bekendheid hebben. In totaal leven er 6 geslachten, met in totaal zo’n 20 soorten. Het geslacht Paratilapia is het meest bekend.

Cichlides uit Azië

In Azië leven maar weinig cichliden. Etroplus is een redelijk bekend geslacht.

De vissen zijn makkelijk te houden, de waterwaardes zijn namelijk van weinig belang. Ook de voeding levert geen problemen op.

Cichlides uit Midden-Amerika

Eigenlijk zijn slechts 2 cichlides uit Midden-Amerika bekend bij aquarianen: de Vuurkeelcichlide (Thorichtys meeki) en de Zebracichlide (Cichlasoma nigrofasciatum,) deze worden ook regelmatig aangeboden in de handel.

Cichlides uit Zuid-Amerika

Uit Zuid-Amerika komen de meeste, en de meest populaire cichliden. De holenbroeders van het geslacht Apistogramma zijn zeer populair. Dit zijn dwergcichliden die ook prima in een wat kleiner aquarium gehouden kunnen worden. Daarnaast zijn de grotere cichliden als de Maanvis (geslacht Ptrerophyllum) en de Discusvis (geslacht Symphysodon)zeer populair.

De waterwaardes voor de Zuid-Amerikanen zijn meestal zacht en zuur water, met een temperatuur rond 25 graden.
Het zijn alleseters.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlideDe Apistogramma borellii is een wat minder bekende dwergcichlide. Toch is het een kleurrijke verschijning en wordt hij n…
Het houden van Malawimeer cichlidenHet Malawimeer is het derde grootste meer van Afrika. Het meer is vooral bekend omwille van de bijzondere cichlidesoorte…
Biotoopaquaria, Amerika, Azië en AfrikaIn het begin van de aquariumhobby kiest bijna elke aquariaan voor een gezelschapsbak. Later veranderen ze dezen echter v…
Het houden van cichliden uit het TanganyikameerHet Tanganyikameer is een van de drie grote meren van Afrika. Onder de aquariumliefhebbers is het vooral bekend omwille…
Het houden van Victoriameer cichlidenIn het Victoriameer leven honderden spectaculaire vissoorten, waaronder vele cichliden. Het gedrag en de kleurenpracht v…

Reageer op het artikel "Cichliden - Cichlidae"

Reactie

Renee, 16-09-2007 14:48 #1
De latijnse familinaam van de discus is niet synodontis. De synodontis is een meerval uit afrika. Reactie infoteur, 16-09-2007
Je hebt gelijk! De correcte naam is Symphysodon, bij dezen aangepast.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 16-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Reacties: 1
Schrijf mee!