InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Aquariumvis sturisoma aureum prachtig, maar ook praktisch?

Aquariumvis sturisoma aureum prachtig, maar ook praktisch?

Sturisoma aureum. Deze soort is overwegend 's nachts actief, gevoelig voor verontreinigd water en ook zeer kieskeurig wat voedsel betreft (al geldt dat minder voor nakweekdieren). De soort is dan ook weinig in aquaria te zien. Wie bereid is zich de nodige moeite te getroosten, heeft jaren plezier van deze mooie vreedzame meerval. Dan kan men er zelfs een kweekje mee opzetten.

Sturisoma aureum

  • Famillie: Loricariidae (harnasmeervallen)
  • Onderfamillie: Loricariidae
  • Vindplaats: Colombia en Panama
  • Lengte: Deze vissen worden circa 20 á 30 centimeter lang

Geslachtsonderscheid

Met een beetje moeite kunt u eenvoudig het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes van deze soort herkennen. Bij de mannetjes lopen namelijk kleien rijen stekelhaartjes langs de kop. Deze vormen zich echter op latere leeftijd van de vissen.

Huisvesting

Vanwege zijn grootte kunt u de Sturisoma aureum het beste in een wat groter aquarium onderbrengen (vanaf 120cm). Een donkere bodembedekking is gewenst, evenals voldoende stenengroepen en kienhout. Helaas eet de soort planten; die horen in het aquarium niet thuis, of u moet ze als voedsel voor de vissen willen laten dienen. In de vrije natuur leeft het dier in snelstromende riviertjes en het heeft ook in het aquarium behoefte aan een dergelijke leefomgeving. Het filter moet erg krachtig zijn, omdat de vissen slecht bestand zijn tegen vervuild water.

Sociale eigenschappen

De Sturisoma aureum is een erg rustige vis die pas tegen de schemering actief wordt en op zoek gaat naar voedsel. U kunt de Sturisoma aureum als solitair houden of met verschillende soortgenoten samen. Ze geven zelden problemen met andere vissen en gaan hun eigen weg in het aquarium.

Temperatuur en watersamenstelling

23-26°C, zacht tot middelhard water en pH-neutraal.

Voedsel

Deze vis is in eerste instantie een algeneter. Met zijn zuignapachtige bek kan hij heel goed algen van de ruiten en het kienhout afschrapen. Bij gebrek aan algen is het noodzakelijk om groenvoer bij te voeren. Geblancheerde slablaadjes en voedertabletten met veel plantenkost (S.Premium) worden graag gegeten. Komkommer is een erg geliefd gerecht voor deze vis. U kunt ook overwegen om zelf wat snelgroeiende en goedkope waterpest te kweken, zodat u steeds een voorraadje zacht bladige waterplanten bij de hand hebt. Levend voer wordt zo nu en dan graag gegeten.

Kweek

Het kweken van deze vissen is heel goed mogelijk, maar als u wat van het legsel en de jongen wilt overhouden, is het toch wel raadsaam een geschikt kweekpaar over te zetten in een aparte kweekbak. Deze moet eigenlijk al enige tijd op een zonnige standplaats hebben gestaan, zodat er voldoende algen in groeien die later als voedsel voor de jongen kunnen dienen. Het filter in deze bak moet zeer krachtig zijn en de temperatuur dient geleidelijk naar 29 graden te worden verhoogt. De ouderdieren staan noch de eitjes, noch hun jongen naar het leven en kunnen dus gewoon bij hun kroost in de bak blijven. Wanneer het kweekaquarium niet voldoende algen bevat, hebt u een probleem met het grootbrengen van de talrijke jonge visjes.
© 2010 - 2019 Jasperr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aquariumvis sturisoma aureum prachtig, maar ook praktisch?"

Infoteur: Jasperr
Gepubliceerd: 23-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!