InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Barbus pentazona - Vijfstreepbarbeel

Barbus pentazona - Vijfstreepbarbeel

Barbus pentazona is een mooi getekende aquariumvis, die prima gehouden kan worden in een wat kleiner aquarium (60cm.) De vis is vrij sterk en is dus geschikt voor beginnende aquarianen. Gevorderde aquarianen zullen vooral plezier beleven aan de kweek van deze aquariumvis.
  • Wetenschappelijke Naam
  • Barbus pentazona
  • Nederlandse Naam
  • Vijfstreepbarbeel
  • Familie
  • Cyprinidae (karperachtigen)
  • Herkomst
  • Zuid-Oost Azië. Met name in Maleisië (Borneo).

Lengte

Tot ca. 6 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Als Barbus pentazona is, zijn de vrouwtjes groter dan de mannetjes. De mannetjes zijn meer intensief gekleurd en slanker dan de vrouwtjes.

Het aquarium

Barbus pentazona heeft geen groot aquarium nodig, 60 centimeter is voldoende. Ze zwemmen echter graag, het is daarom aan te raden om ze in een langer aquarium te houden.

Richt het aquarium in met redelijk wat planten en schuilmogelijkheden in de vorm van bijvoorbeeld stenen of kienhout. Barbus pentazona houdt van gedempt licht, dit kan met behulp van drijfplanten gecreerd worden. Het is belangrijk dat er voldoende vrije zwemruimte overblijft. Barbus pentazona houdt zich voornamelijk op in de onderste/middelste waterlagen, dus houdt hier zwemruimte vrij.

Karakter

Barbus pentazona is een zeer vriendelijke vis, zowel naar soortgenoten als naar andere vissen. Soms kunnen er echter wel 'schijngevechten' ontstaan, zowel tussen mannetjes als vrouwtjes. Het is noodzakelijk om deze vis in een school te houden. Vijf exemplaren is het absolute minimum, maar voor de vissen is het beter om ze in een grotere school te houden. De stelregel is: hoe groter het aquarium, hoe groter de school. Houdt vijfstreepbarbelen met rustige medebewoners, zoals Corydoras.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-26
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 4-8

De watersamenstelling is van weinig belang, maar Barbus pentazona heeft wel een voorkeur voor wat zuur en zacht water.

Voeding

Vijfstreepbarbelen hebben een duidelijke voorkeur voor levend voer. Droogvoer, diepvriesvoer en groenvoer worden soms ook goed gegeten.

Kweek

Het moeilijkste is om een goed kweekstel te vinden. Bestudeer je vissen regelmatig, je zult dan merken dat binnen de school stelletjes gevormd worden. Zon stelletje kun je overzetten in een kweekbak met een temperatuur van 27-28 graden. Het water moet zacht en zuur zijn. De ouders moeten verwijderd worden na het afzetten van de eieren, want ze eten hun eigen eieren op. Er worden ongeveer 200 eieren afgezet, die na vijf dagen uitkomen. Zorg dat de kweekbak zeer schoon blijft, de jongen kunnen erg slecht tegen vervuild water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barbus tetrazona - SumatraanSumatranen zijn geliefde beginnersvissen, ze stellen dan ook geen hoge eisen aan de waterwaarden. Ze zijn echter niet me…
Barbus titteya - SherrybarbeelScherrybarbelen zijn zeer sterke aquariumvissen, die heel geschikt zijn voor beginners. Ze zijn geschikt voor het gezels…
De Barbus titteyaDe Barbus titteya is een barbeeltje, wat behoort tot de familie van de karperachtigen (Cyprinidae). Doordat hij weinig e…
Pimelodus pictusPimelodus pictus is een aquariumvis die je niet vaak tegenkomt. Toch is dat geen reden om deze vis niet te houden. Hij i…
Colisa lalia - DwerggoeramiDe Colisa lalia is een zeer populaire aquariumvis, onder andere door de interessante kweek. Op de foto zie je het mannet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barbus pentazona - Vijfstreepbarbeel"

Reactie

Ingrid Storm, 19-08-2010 22:29 #1
Hierbij een aanvulling, nadat ik nu sinds een half jaar in het trotse bezit ben van 5 barbus pentazona:
- ze vinden het erg belangrijk dat er andere vissen boven ze zwemmen. Als ze geen andere vissen boven zich zien, zie je hen ook niet, dan blijven ze de hele dag onder een stuk kienhout uit zicht. Kroos / drijfplanten helpen niet, het moeten echt andere vissen zijn en vanaf een centimeter of 4 groot, als de mede vissen kleiner dan een neontetra trappen ze er ook niet in.
- mijn vissen vormen al sinds ik ze heb twee groepjes van 2 en een vis die steeds over blijft (en daar niet blij mee is). Beter zou het zijn om te adviseren om er 6 te nemen, in ieder geval een even aantal.
- inderdaad erg vreedzame vissen, zelfs babyguppen laten ze met rust
- droogvoer eten ze prima, geen enkel probleem, ze storten zich er als piranha's op (behalve dus als ze geen gezelschap in het aquarium hebben, want dan eten ze stiekem als het donker is)

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!