InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De prachtige aquariumvis Gibbiceps Loricariidae, Lnummer 083

De prachtige aquariumvis Gibbiceps Loricariidae, Lnummer 083

Glyptoperichtys gibbiceps. Een fraai gekleurde soort, met regelmatig verdeelde bruine vlekken op het lichaam en vinnen. Deze vissen zijn in vrijwel alle aquariumspeciaalzaken te koop en zelfs in tuincentra. De gibbiceps is een van de populairste L nummer vissen.

Glyptoperichtys gibbiceps

  • Familie: Loricariidae
  • Onderfamilie: Hypostominae
  • Vindplaats: Orinoco-bekken, Amazone gebied
  • Geslachtsonderscheid: Vooralsnog zijn er geen verschillen gevonden
  • Lengte: Deze vissen kunnen circa 40cm lang worden

Huisvesting

De Gibbiceps, met zijn spectaculaire tekening, kan als jonge vis nog wel in een klein aquarium worden gehouden, maar de vissen groeien onder de juiste omstandigheden snel en hebben dan wat meer ruimte nodig. Zorg voor schuilmogelijkheden zoals kienhout, stenenpartijen en een dichte randbeplanting, zodat de vis zich overdag schuil kan houden. Met een krachtige filter houdt u het water in beweging en dat stellen de dieren op prijs.

Sociale eigenschappen

De Gibbiceps is zonder meer een vriendelijke vis, die een beetje zijn eigen gangetje gaat en andere aquariumbewoners met rust laat. Zelfs wanneer ze groot zijn geworden, zullen ze veel kleinere visjes niet najagen. Wanneer er voldoende schuilmogelijkheden zijn, zult u de vis overdag niet veel zien. Hij rust dan op een schaduwrijke plaats ergens onder het kienhout in de dichte beplanting om pas tegen de schemering actief te worden. Dat is ook het moment waarop u de dieren het beste kunt voeren. Deze meervallen worden vaak als solitair gehouden, maar omdat ze in de natuur ook in grote scholen bij elkaar blijven zwemmen, zal de vis gezelschap van soortgenoten ook in het aquarium waarderen.

Temperatuur en watersamenstelling

24-27 °C. Deze vis stelt aan de watersamenstelling weinig eisen, al hoort het water wel helder en schoon te zijn.

Voedsel

Deze vis houdt zich voornamelijk op de bodem op en ruimt op wat andere aquariumbewoners niet opeten. Het menu bestaat daarnaast voornamelijk uit plantaardige kost zoals algen, die de vissen met hun buitengewoon sterke zuignapachtige bek van planten, stenen, kienhout en de aquariumruiten afschrapen. Is het aquarium niet bealgd, dan is het noodzakelijk om de dieren iedere dag groenvoer te verstrekken. Voedertabletten die een groot percentage groenvoer bevatten, zijn erg geschikt (S. Viformo, S. Premium), maar de vis eet ook geblancheerde slablaadjes. Komkommer is een erg geliefd gerecht voor deze vis.

Kweek

Tot dusver is er nog niets bekend over de voortplanting. Zelfs het geslachtsverschil is voor experts nog niet duidelijk.
© 2010 - 2019 Jasperr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De prachtige aquariumvis Gibbiceps Loricariidae, Lnummer 083"

Infoteur: Jasperr
Gepubliceerd: 23-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!