InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Synodontis nigriventris - Rugzwemmer

Synodontis nigriventris - Rugzwemmer

Op het eerste gezicht ziet Synodontis nigriventris er niet zo gezond uit, want welke vis zwemt er nou op zijn rug? Toch is dit precies waar deze meerval zijn Nederlandse naam "Rugzwemmer" aan te danken heeft.
  • Wetenschappelijke Naam
  • Synodontis nigriventris
  • Nederlandse Naam
  • Rugzwemmer / Rugzwemmende meerval
  • Familie
  • Mochokidae (Baard Meervallen)
  • Herkomst
  • Congo, Zaïre

Waarom zwemt Synodontis nigriventris op zijn kop?

Als je Synodontis nigriventris goed bekijkt zul je in veel gevallen zien dat de buik van deze aquariumvis lichter is dan de rug. Op deze manier is de Rugzwemmer slecht zichtbaar voor zijn vijanden. Omdat hij in het wild namelijk vaak voedsel opneemt van de wateroppervlakte, is hij een prooi voor vogels. Door de lichte buik is Synodontis nigriventris slechter zichtbaar voor de vogels. Bovenstaande is echter slechts een theorie, want bij sommige Rugzwemmers is het kleurverschil tussen buik en rug minimaal, of er is zelfs helemaal geen kleurverschil.

De Rugzwemmer kan op zijn rug blijven zwemmen door een speciaal zenuwsysteem. Er is een verbinding tussen de hersenen en het evenwichtsorgaan (in het oor) dat ervoor kan zorgen dat de vis weer op zijn rug komt te zwemmen zodra er een bepaalde hellingsgraad plaatsvind. Leuk om te weten is dat de Rugzwemmer verder wel normaal is, met zijn zwemblaas bijvoorbeeld is niets aan de hand, en ook het evenwichtsorgaan verschilt niet van dat bij andere meervallen.

Lengte

Tot maximaal 10 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het geslachtsonderscheid is zeer lastig te bepalen. Eenmaal volwassen zijn de vrouwtjes groter dan de mannetjes.

Het Aquarium

Houdt Synodontis nigriventris in een aquarium van minimaal 80 centimeter lang. Het aquarium moet worden ingericht met veel schuilplaatsen, vooral stukken kienhout worden op prijs gesteld. Zorg ervoor dat de Rugzwemmer aan de onderkant van het hout kan 'plakken', dus zet het kienhout bijvoorbeeld schuin naar boven. De Rugzwemmende meerval voelt zich het meeste thuis in de midden- en lagere zones van het aquarium, dus zorg daar voor voldoende schuiplaatsen.

Karakter

Net als andere meervallen is ook Synodontis nigriventris een zeer vreedzame aquariumvis, die dus uitstekend in een gezelschapsaquarium past. Houdt Rugzwemmers het liefst in een groepje van minstens 4 exemplaren, dan voelen ze zich het meest op hun gemak. Solitair gehouden Rugzwemmers zijn vaak erg schuw en laten zich niet veel zien. Net als veel andere meervallen zul je Synodontis nigriventis overdag niet veel zien, pas in de schemering worden ze actief.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-27°C
  • Ph: 6-7,5
  • GH: 7-18

Voeding

Synodontis nigriventris leeft op een dieet van insecten, diepvriesvoer en levend voer. Droogvoer (vlokken) wordt echter ook opgenomen.

Kweek

De kweek is lastig maar niet onmogelijk. Zorg ervoor dat er genoeg geschikte afzetplaatsen zijn voor de eitjes. Dit kan kienhout zijn, maar ook bladeren of stenen. Het belangrijkste is dat de afzetplaatsen goed beschut zijn. Als je de Rugzwemmers in een groepje houdt zoeken ze vanzelf een geschikt paartje. Na het afzetten van de eitjes draagt het mannetje zorg voor het nest. De jonge Synodontis nigriventis zwemmen in eerste instantie gewoon op hun buik, pas vanaf een maand of twee draaien ze zich om en gaan ze op de rug zwemmen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.scotcat.com

Reageer op het artikel "Synodontis nigriventris - Rugzwemmer"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 07-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!