Microgeophagus altispinosa

Het is goed te zien dat deze vis verwant is aan de Ramirezi. Microgeophagus altispinosa wordt met 8 centimeter groter dan de Ramirezi, verder stellen ze vrijwel dezelfde eisen, is hun karakter hetzelfde en ook de kweek verloopt bijna hetzelfde.
  • Wetenschappelijke naam: Microgeophagus (Papiliochromis) altispinosa
  • Nederlandse naam: Geen
  • Familie: Cichlidae (cichliden)
  • Herkomst: Zuid-Amerika (Bolivia)

Lengte

Tot ongeveer 8 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Lastig te zien. De vrouwtjes hebben een dikkere buikpartij dan de mannetjes.

Aquarium voor cichliden

Deze kleine cichlide heeft een aquarium nodig van minimaal 1 meter lang. De inrichting is hetzelfde als bij andere cichliden: een donkere bodem, dichte beplanting en veel schuilmogelijkheden worden zeer op prijs gesteld. Een half ingegraven bloempot is een geliefde schuilplaats voor deze vissen.

Karakter

Over het algemeen zijn deze vissen vreedzaam. Het is echter niet aan te raden om ze met kleine visjes te houden, want deze zien ze als een welkome aanvulling op de dagelijkse maaltijd. Ze zijn goed te combineren met andere cichliden. Houd deze vissen in een koppel. Ze houden zich voornamelijk in de onderste en middelste waterlaag op.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 23-26
  • Ph: 6,5 - 7
  • Gh: 4 - 12

Zorg ervoor dat je regelmatig het water ververst. Filtering over turf wordt zeer op prijs gesteld.

Voeding

Deze cichliden zijn makkelijke eters, ze nemen zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer op.

Microgeophagus altispinosa kweken

Zolang de waterwaardes goed zijn en je een goed stel hebt, zal de kweek vrij makkelijk verlopen en zullen deze vissen zich zelfs in een gezelschapsaquarium voortplanten. De ouders plegen broedzorg, zowel de eieren als de jonge visjes worden goed verzorgt. De eitjes worden afgezet op een steen of bladeren. Het vrouwtje zorgt voor de eitjes en wappert ze constant vers water toe. Het mannetje bakent een territorium af en bewaakt dit. Zodra de jongen gaan vrijzwemmen kun je beginnen met het voeren van artemia.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Microgeophagus altispinosa"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 15-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!