InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Lamprologus ocellatus - Slakkenhuiscichlide

Lamprologus ocellatus - Slakkenhuiscichlide

Het interessante gedrag van dit visje maakt hem tot een populaire Tanganyika-cichlide. Slakkenhuiscichliden komen voor in verschillende kleurvarieteiten en hebben, zoals de naam al zegt, behoefte aan slakkenhuizen in het aquarium. Wetenschappelijke naam:
Lamprologus ocellatus

Nederlandse naam:

Slakkenhuiscichlide

Familie:

Cichlidae (Cichliden)

Herkomst:

Afrika, Tanganyikameer

Lengte

Tot ongeveer 6 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn wat groter dan de vrouwtjes.

Huisvesting

Deze kleine visjes hebben geen groot aquarium nodig, met 60cm breed nemen ze al genoegen. Het is wel beter om ze in een ruimere bak te houden. Het aquarium moet ingericht worden met een zachte bodem, bij voorkeur zand. Doe verschillende slakkenhuizen in de bak, want deze kleine cichliden verschuilen zich daarin. Zorg ervoor dat je meer slakkenhuizen in de bak doet dan er vissen zijn, zo kunnen de vissen kiezen. Beplanting in het aquarium is niet nodig.

Karakter

Dit kleine visje is territoriaal. Rondom hun eigen slakkenhuis vormen zij een territorium, hierin worden geen andere vissen geduld. Je kunt deze slakkenhuiscichlides het beste in een koppel houden, samen met andere Tanganyika-cichliden. Ze houden zich voornamelijk in de onderste waterlaag op.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-25
  • Ph: 7 of hoger
  • Gh: 12 of hoger

Zorg voor schoon en zuurstofrijk water.

Voeding

Slakkenhuiscichliden nemen vooral levend voer op. Naast de standaard soorten levend voer, houden ze ook van schaaldiertjes en slakken.

Kweek

De eieren worden afgezet in de slakkenhuizen, het vrouwtje vertoont broedzorg. Ze verzorgt zowel de eieren als de jonge visjes. Het is het beste om een kweekbak in te richten en hier een harem naar over te brengen, dat willen zeggen een mannetje met meerdere vrouwtjes. De kweekbak moet minimaal 80cm breed zijn. Na drie dagen komen de eitjes uit, en na nog een week gaan de jongen vrijzwemmen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het houden van cichliden uit het TanganyikameerHet Tanganyikameer is een van de drie grote meren van Afrika. Onder de aquariumliefhebbers is het vooral bekend omwille…
De 3 grootste Afrikaanse merenHet Tanganyikameer, Victoriameer en Malawimeer zijn de drie grootste zoetwatermeren in Afrika. Tevens behoren ze tot de…
Het houden van Victoriameer cichlidenIn het Victoriameer leven honderden spectaculaire vissoorten, waaronder vele cichliden. Het gedrag en de kleurenpracht v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lamprologus ocellatus - Slakkenhuiscichlide"

Reacties

Jeffrey, 04-02-2013 20:47 #2
Ik heb nu inderdaad een kleine week 2 kleintjes rondzwemmen, moet ik deze in een ander bakje op laten groeien of blijven de ouders ervoor zorgen?

greetz jeffrey Reactie infoteur, 07-02-2013
Hallo Jeffrey, het vrouwje zorgt voor de kleine visjes dus laat ze in ieder geval bij elkaar. Het was ideaal geweest als de moeder en kleintjes in een kweekbak hadden gezeten, nu lopen ze wellicht het risico opgegeten te worden, hou je er nog andere vissen bij? Ik hoop dat je kleine Lamprologus goed opgroeien!

Jeffrey, 16-12-2012 21:45 #1
Mijn visjes maken enorme putten onder en rondom de slakkenhuizen, zegt dit wat over verwachtbare jongen?

greetz jeffrey Reactie infoteur, 11-01-2013
Hallo Jeffrey, slakkenhuiscichliden graven hun slakkenhuizen graag in, dus ik gok dat ze hier mee bezig zijn!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 2
Schrijf mee!