InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Rasbora maculata - Dwergrasbora

Rasbora maculata - Dwergrasbora

Met zijn 2,5 centimeter is deze Dwergrasbora een van de kleinste aquariumvissen. Het spreekt daarom voor zich dat je deze visjes niet in een aquarium met grote vissen kunt houden. Een speciaalaquarium is het beste, maar ze zijn ook goed geschikt voor een gezelschapsaquarium. Wetenschappelijke naam:
Rasbora maculata

Nederlandse naam:

Dwergrasbora

Familie:

Cyprinidae (karperachtigen)

Herkomst:

Zuidoost-Azië. Met name op Sumatra, Malakka en in Maleisië.

Lengte

Tot ongeveer 2,5 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje is kleiner dan het vrouwtje. De buik van het vrouwtje is ook wat dikker dan die van het mannetje.

Huisvesting

Dit kleine visje heeft uiteraard geen groot aquarium nodig, ongeveer 30 centimeter breed is al voldoende. Richt het aquarium in met een donkere bodem, een dichte beplanting en wat drijfplantjes. Deze rasbora’s zijn geschikt voor een gezelschapsaquarium, maar in een speciaalaquarium komen ze beter tot hun recht.

Karakter

De Dwergrasbora is een zeer vriendelijk visje dat absoluut in een school gehouden moet worden. Het minimum aantal voor een school is 5, maar houdt ze liever met wat meer. Dwergrasbora’s hebben een voorkeur voor de middelste en onderste waterlaag. Het spreekt voor zich dat je dit kleine visje niet met grote vissen houdt.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 23-26
  • Ph: 6 – 6,5
  • Gh: 4 - 12

Voeding

Dwergrasbora’s zijn alleseters, maar het is belangrijk dat je klein voedsel aanbiedt. Qua levend voer zijn watervlooien erg geschikt, als je tubifex wilt geven moet je dit eerst fijnsnijden.

Kweek

De kweek is lastig. Zorg voor een kweekbakje met zacht (max. 4 GH) en zuur (PH 6) water. Richt het bakje in met een legrooster en veel fijnbladige planten. Na het afzetten moet je de vissen uitvangen. Breng de jongen groot met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rasbora maculata - Dwergrasbora"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!