InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Brachygobius xanthozona - Bijtje

Brachygobius xanthozona - Bijtje

Het Bijtje is een brakwatervisje, niet veel aquarianen hebben een brakwateraquarium en daarom is het meestal beter om een speciaalaquarium in te richten voor deze grappige visjes.
  • Wetenschappelijke naam: Brachygobius xanthozona
  • Nederlandse naam: Bijtje, Geelbandgrondel
  • Familie: Gobiidae (grondels)
  • Herkomst: Indonesië, Filippijnen

Lengte

Tot ongeveer 4 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Dit is lastig te zien. Het vrouwtje van Brachygobius xanthozona heeft een iets dikkere buik dan het mannetje, tijdens het broedseizoen zijn de vrouwtjes bleker van kleur dan normaal.

Huisvesting

Het Bijtje kun je prima houden in een klein aquarium. Het is aan te raden om een speciaalaquarium voor Bijtjes in te richten, bijvoorbeeld een Aqua40. Een aquarium met iets meer inhoud is wel aan te raden. Richt het aquarium in met veel schuilmogelijkheden in de vorm van kienhout, stenen en planten. Breng ook wat drijfplanten aan.

Karakter

Dit visje iBrachygobius xanthozonas ten opzichte van andere vissen zeer vreedzaam, maar tegenover soortgenoten kunnen ze nog wel eens territoriaal worden, vooral in het broedseizoen. Houdt daarom liever niet teveel Bijtjes in een aquarium.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 24-29
  • Ph: 8
  • Gh: 12-20

Voeg een keer per week zeezout toe aan het water, Bijtjes zijn brakwatervissen. Soms schijnen ze ook in zoet water te kunnen overleven.

Voeding

Bijtjes zijn geen makkelijke eters, ze eten voornamelijk levend voer. Ook diepvriesvoer eten ze meestal wel, maar droogvoer meestal niet.

Kweek

Zeer lastig. De eieren worden gelegd onder stenen, bekend is dat Brachygobius xanthozona een substraatbroeder is. Er worden tot 75 eieren gelegd. Het mannetje van Brachygobius xanthozona vertoont broedzorg, hij verjaagt indringers en zorgt ervoor dat de eitjes een constante toevoer van vers water krijgen. Na een week komen de eitjes uit en kun je de jongen opfokken met infuus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brachygobius xanthozona - Bijtje"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 26-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!