InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Pantodon buchholzi - Vlindervis

Pantodon buchholzi - Vlindervis

Deze aparte vis is door zijn onvriendelijke aard helaas niet altijd makkelijk te houden. Qua verzorging en waterwaardes is het echter een geschikte beginnersvis. Kwestie van goed combineren dus, met grote meervallen bijvoorbeeld. Wetenschappelijke naam:
Pantodon buchholzi

Nederlandse naam:

Vlindervis

Familie:

Pantodontidae (Vlindervissen)

Herkomst:

West-Afrika

Lengte

Tot ongeveer 10 centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het geslachtsonderscheid ziet men aan de vinstralen. Waar de voorste vinstralen van de aarsvinnen bij het mannetje verlegd zijn, zijn ze bij het vrouwtje afgerond.

Huisvesting

Deze vrij grote vis heeft een ruim aquarium nodig, 1 meter is het minimum. Deze vissen houden niet van stroming in het water, wel houden ze van een dichte beplanting, met name drijfplanten zijn van groot belang. Zorg voor een dekruit, er zijn gevallen bekend van Vlindervissen die sprongen maakten van 2 meter!

Karakter

Zijn onvriendelijke uiterlijk laat meteen zijn ware aard zien: de Vlindervis is geen lieverdje. Houdt Vlindervissen solitair en met niet te kleine vissen. Ook langzame vissen (goerami's, maanvissen) zullen worden nagejaagd en soms zelfs worden aangevreten. Houdt ze daarom met robuuste vissen die in de middelste en onderste waterlagen leven.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28
  • Ph: 6,5 - 7
  • Gh: 5 - 8

Voeding

Vlindervissen nemen droogvoer op, maar dit mag niet het hoofdbestanddeel van de voeding zijn. Ze eten voornamelijk levend voer. Fruitvliegjes, larven en andere kleine insecten worden graag gegeten.

Kweek

Niet eenvoudig. Zorg voor een kweekbak met zuur water. De temperatuur moet iets hoger zijn dan normaal. Als je een goed kweekstel hebt, wil de kweek dan nog wel eens lukken. De eitjes worden op het wateroppervlak gelegd, waar ze blijven drijven. Het is aan te raden om de ouders hierna te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pantodon buchholzi - Vlindervis"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!