Trichogaster trichopterus - Blauwe spat

Trichogaster trichopterus - Blauwe spat Trichogaster trichopterus, ook wel blauwe spat genoemd, is een prachtige aquariumvis die in meerdere kweekvormen te verkrijgen is. De blauwe spat is de bekendste vorm, maar ook de Gold (een goudkleurige kweevariant van de trichopterus) en de Cosby (een gemarmerde variant) zijn populair. Het zijn vreedzame vissen die goed passen in een gezelschapsaquarium. Vooral het kweekgedrag van deze goerami's is interessant: het mannetje bouwt namelijk een schuimnest waarin de eitjes gespuwd worden.

Labyrintvissen

Trichogaster trichopteres behoort tot de Labyrintvissen. Deze vissen worden zo genoemd omdat zij - naast de kieuwen - nog een extra ademhalingsorgaan hebben: het labyrint. Hierdoor kunnen deze vissen ook overleven in zuurstofarm water.

De blauwe spat behoort tot de draadgoerami’s - één van de meest geliefde aquariumvissen. Deze goerami’s hebben verlengde buikvinstralen, die bedoeld zijn als proef- en tastorgaan. Andere bekende draadgoerami's zijn bijvoorbeeld de Diamantgoerami en de Dwerggoerami.

De blauwe spat

  • Wetenschappelijke Naam: Trichogaster trichopterus
  • Nederlandse Naam: blauwe spat
  • Familie: Anabantidae (Labyrintvissen)
  • Herkomst: Zuid-Oost Azië (Vietnam, Thailand, Maleisië en Burma)

Lengte

Tot 12 centimeter, vaak blijven ze ook iets kleiner in het aquarium.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje wordt groter dan het vrouwtje en heeft tevens een spitsere rugvin.

Aquarium voor Trichogaster trichopterus

Een wat grotere vis heeft een groter aquarium nodig, in het geval van de Trichogaster trichopterus dient het aquarium minimaal 120cm lang te zijn. Zorg voor een flink beplante bak met drijfplanten, deze dienen als schuilplekken voor het vrouwtje. Een dekruit is absoluut noodzakelijk, anders kan deze vis doodgaan door het temperatuurverschil buiten de bak. De blauwe spat zwemt vooral in de bovenste waterlaag. Daar deze vis niet van veel stroming in het water houdt, is het aan te raden een niet al te krachtige filter te gebruiken.

Karakter

Trichogaster trichopterus is een zeer vreedzame vis die niet met agressieve of drukke vissen gehouden mag worden. Houd de blauwe spat niet met andere goerami's, barbelen of guppen. Deze zullen gaan knabbelen aan hun verlengde buikvinstralen. Trichogaster trichopterus kun je het beste in een koppel houden of in een harum (2 vrouwtjes met 1 mannetje).

Geschikte medebewoners voor deze aquariumvis zijn vissen die voornamelijk in de middelste en onderste waterlagen van het aquarium zwemmen, dan zitten ze elkaar niet in de weg. Denk voor de middelste waterlaag bijvoorbeeld aan een schooltje Keizertetra's. Voor de onderste waterlaag is bijvoorbeeld een kleine cichlide-soort heel geschikt, Antennebaarsjes bijvoorbeeld. Ook meervallen combineren prima met de blauwe spat.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 26-28°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 12-16

Voeding

Deze goerami’s zijn alleseters. Droogvoer eten ze graag, maar levend voer (muggenlarven, watervlooien) zijn favoriet.

Blauwe spat kweken

Trichogaster trichopterus kweken is vrij eenvoudig als je een goed koppel hebt. Zorg ervoor dat het waterpeil niet te hoog is, ca. 20 cm is genoeg. Zodra het paartje is overgebracht naar de kweekbak, dient men langzaam de temperatuur te verhogen naar 29-30°C. Het mannetje bouwt een schuimnest tussen de planten, als de eitjes gelegd zijn spuwt hij ze in het schuimnest, dat hij daarna bewaakt. Het is verstandig om zodra de paring voorbij is, het vrouwtje weer te verwijderen uit de kweekbak. Zodra de eitjes uitkomen verwijder je ook het mannetje. Fok de jongen met fijn stofvoer en klein levend voer.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trichogaster trichopterus - Blauwe spat"

Reactie

Arian, 13-11-2015 04:50 #1
Deze vissen zijn echt loeisterk, ze hebben een tragedie overleefd die elke andere vis behalve mijn pleco het leven heeft gekost, een PH van 3 en temperatuur van 14 graden tijdens de grootste catastrofe die mijn bak ooit getroffen heeft: slechte informatie in de handen van een beginner.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 22-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!