InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Trichogaster trichopterus - Blauwe spat

Trichogaster trichopterus - Blauwe spat

Trichogaster trichopterus - Blauwe spat Trichogaster trichopterus, ook wel Blauwe Spat genoemd, is een prachtige aquariumvis die in meerdere kweekvormen te verkrijgen is. De Blauwe Spat (ook te zien op de foto) is de bekendste vorm, maar ook de Gold (goudkleurig) en de Cosby (gemarmerd) zijn populair.
  • Wetenschappelijke Naam: Trichogaster trichopterus
  • Nederlandse Naam: Blauwe Spat
  • Familie: Anabantidae (Labyrintvissen)
  • Herkomst: Zuid-Oost Azië (Vietnam, Thailand, Maleisië en Burma)

Lengte

Tot 12 centimeter, vaak blijven ze ook iets kleiner in het aquarium.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje wordt groter dan het vrouwtje en heeft tevens een spitsere rugvin.

Huisvesting

Een wat grotere vis heeft een groter aquarium nodig, in het geval van de Trichogaster trichopterus dient het aquarium minimaal 120cm lang te zijn. Zorg voor een flink beplante bak met drijfplanten. Een dekruit is absoluut noodzakelijk, anders kan deze vis doodgaan door het temperatuurverschil buiten de bak. De Blauwe Spat zwemt vooral in debovenste waterlaag. Daar deze vis niet van veel stroming in het water houdt, is het aan te raden een niet al te krachtige filter te gebruiken.

Karakter

Trichogaster trichopterus is een zeer vreedzame vis dieniet met agressieve of drukke vissen gehouden mag worden. Houdt de Blauwe Spat niet met andere goerami's, barbelen of guppen. Trichogaster trichopterus kun je het beste in een koppel houden (of eventueel 2 vrouwtjes met 1 mannetje).

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 26-28°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 12-16

Voeding

Deze goerami’s zijn alleseters. Droogvoer eten ze graag, maar levend voer (muggenlarven, watervlooien) zijn favoriet.

Kweek

De kweek is vrij eenvoudig als je een goed koppel hebt. Zorg ervoor dat het waterpeil niet te hoog is, ca.20cm is genoeg. Zodra het paartje is overgebracht naar de kweekbak, dient men langzaam de temperatuur te verhogen naar29-30°C. Het mannetje bouwt een schuimnest tussen de planten, als de eitjes gelegd zijn spuwt hij ze in het schuimnest, dat hij daarna bewaakt. Het is verstandig om zodra de paring voorbij is, het vrouwtje weer te verwijderen uit de kweekbak. Zodra de eitjes uitkomen verwijder je ook het mannetje. Fok de jongen op met fijn stofvoer en klein levend voer.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trichogaster trichopterus - Blauwe spat"

Reactie

Arian, 13-11-2015 04:50 #1
Deze vissen zijn echt loeisterk, ze hebben een tragedie overleefd die elke andere vis behalve mijn pleco het leven heeft gekost, een PH van 3 en temperatuur van 14 graden tijdens de grootste catastrofe die mijn bak ooit getroffen heeft: slechte informatie in de handen van een beginner.

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 19-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!