InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Colisa chuna - Honinggoerami

Colisa chuna - Honinggoerami

Deze schitterende Honinggoerami is zeer geschikt voor aquarianen die voor het eerst labyrintvissen willen houden. De Colisa chuna stelt weinig eisen aan de waterwaardes, is een makkelijke eter en ook de kweek is vrij eenvoudig. Wetenschappelijke Naam
Colisa chuna

Nederlandse Naam

Honinggoerami

Familie

Anabantidae (Labyrintvissen)

Herkomst

India (het noord-oosten) en Bangladesh

Lengte

Tot ca. 5 centimeter (vrouwtje), het mannetje wordt ca 4,5 centimeter groot.

Geslachtsonderscheid

De Colisa chuna vrouwtjes zijn vrij saai van kleur. Tijdens het broedseizoen heeft het Honinggoerami mannetje een schitterend oranje-rood lichaam, met een gele rugvin en een zwarte buik. Het vrouwtje is iets groter dan de mannelijke Colisa chuna.

Huisvesting

Colisa chuna heeft geen groot aquarium nodig, 60 centimeter is voldoende. Richt het aquarium in met veel planten en ook wat drijfplanten. Zorg voor een donker gekleurde bodem en een zwakke tot geen stroming in het water. Absoluut noodzakelijk is een dekruit. Omdat labyrintvissen, en dus ook de Honinggoerami, naar het watervlak komen om lucht te happen, kunnen ze ziek worden als het temperatuurverschil in en boven de bak te groot is.

Karakter

De Honinggoerami is een zeer vredelievend visje, dat vrij schuw is. Houdt ze daarom nooit met drukke medebewoners. Houdt Colisa chuna in een trio, waarbij je kiest voor twee vrouwtjes en 1 mannetjes. Houdt labyrintvissen nooit met barbelen, deze zullen de sprieten van labyrintvissen afknabbelen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 25-28
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 8-12

Voeding

Colisa chuna eet droogvoer, diepvriesvoer en levend voer. Geef geen grote brokken voer, de Honinggoerami heeft een klein bekje.

Kweek

De kweek van Colisa chuna is redelijk eenvoudig. Gebruik een kweekbak met warm water (26-28 graden) met een zeer laag waterniveau, zo'n vijftien centimeter. Het mannetje bouwt vervolgens een schuimnest. Na de paring worden de eitjes door het mannetje in het nest gespuwd, waarna dat door hem wordt bewaakt. Het is verstandig om op dit moment het vrouwtje uit te vangen. De eitjes komen na 1 of 1,5 dag uit, en weer een dag later zwemmen de jongen al vrij. Vang op dit moment ook het mannetje uit, en voer de jongen met infusoriën. Gebruik je geen kweekbak, houdt er dan rekening mee dat het mannetje aggresief kan worden naar mede-aquariumbewoners zodra hij een schuimnest heeft gebouwd.

Per paring worden er ongeveer 20 eitjes afgezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Colisa fasciata - Gestreepte GoeramiDe Colisa fasciata doet erg denken aan een familielid van hem: de Colisa lalia. Het verschil is dat de Colisa fasciata t…
Colisa lalia - DwerggoeramiDe Colisa lalia is een zeer populaire aquariumvis, onder andere door de interessante kweek. Op de foto zie je het mannet…
Labyrintvissen - BelontiidaeLabyrintvissen zijn populaire aquariumvissen, ze zijn dan ook over het algemeen erg vreedzaam, waardoor ze goed te combi…
De Colisa fasciataDe Colisa fasciata is een mooie vis, hij behoort tot de labyrintvissen (Anabantidae). Vaak wordt deze vis verward met de…
Macropodus opercularis - ParadijsvisDe Paradijsvis was na de Goudvis de eerste aquariumvis. Hij kan namelijk ook in onverwarmde aquaria gehouden worden. Aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Colisa chuna - Honinggoerami"

Reacties

Navajo, 15-12-2013 21:57 #5
Ik heb nog een vraag. ik had guppy's en toen kocht ik goeramis. na een week waren al mijn guppy's dood hoe komt dit? Reactie infoteur, 18-12-2013
Dit kan verschillende redenen hebben maar hiervoor heb ik echt meer info nodig… Ik zou gokken dat je waterwaardes niet in orde waren maar het kan echt vanalles zijn geweest. Als je meer symptomen kunt beschrijven kan ik je wellicht beter helpen.

Verbeeck, 11-06-2008 22:44 #4
De naam Colisa chuna is niet geldig. Het moet Colisa sota zijn. Reactie infoteur, 13-06-2008
Deze Colisa is inderdaad onder beide namen bekend, maar Colisa chuna is meer ingeburgerd dan Colisa sota, vandaar dat ik deze naam voor het artikel heb gebruikt.

De Beule, 24-04-2008 12:59 #3
Deze morgen lag het mannetje dood in de aqarium. Nu heb ik aleen vrouwtje nog, moet ik er nieuw mannetje bijzetten? Reactie infoteur, 24-04-2008
Hallo,

Ik zou nog even wachten met er een nieuw mannetje bij te zetten tot je vissen weer gezond zijn. Je kunt goerami's overigens beter niet combineren met guppen, die zijn veel te druk voor de schuwe goerami's.

Een tip voor de volgende keer: probeer je eerst wat meer in te lezen over een bepaalde vissoort voor je hem aanschaft. Helaas denken veel mensen dat aquariumhouden makkelijk is, maar de waarheid is anders.

Veel succes met je vrouwtjesgoerami! Ik hoop dat zij het wel redt. Je kunt haar nu het beste in een aparte kweekbak zetten inderdaad.

Groeten, Funkyfish

De Beule, 23-04-2008 20:05 #2
Ik heb een koppeltje dwerghoninggoerami. Vrouwtje is heel dik en dacht zet die apart met manneke in een kweekbakje, las dat op internet, nu heb ik ze eruit gelaten omdat er geen bewegeing in mannetje zit. Ik dacht die gaat dood, heel veel leven zit er niet meer in hij is wel bij vrouwtje, heb je raad voor mij? Ik heb die vissen maar twee maanden en weet er niet veel van, maar wil ze wel niet verliezen, de auquim staat ok en de vissen zitten bij gyppie's die net ook zijn uitgebried met babyvisje.

Tom, 09-11-2007 22:31 #1
Ik heb een paartje colisa, s het mannetje is begonnen aan het schuimnest maar het gaat steeds weg is dit normaal?
En al de visjes net zijn zijn uitgekomen kan je ze dan al scheiden van de vader of niet? Reactie infoteur, 11-11-2007
Hoi Tom,

Een schuimnest wil niet altijd zeggen dat je ook jonge visjes krijgt. Vaak bouwt het mannetje ijverig een nest, maar dat wordt dan gesloopt door andere vissen. En soms wil het vrouwtje gewoon niet :)
De vader moet je verwijderen zodra de jongen vrij gaan zwemmen.

Groeten, Funkyfish

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 5
Schrijf mee!