InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Wat u moet weten over de zebracichlide

Wat u moet weten over de zebracichlide

Wat u moet weten over de zebracichlide De Latijnse naam vande zebracichlide is Pseudotropheus zebra, hij behoort tot de cichliden (Cichlidae). Het is een prachtige, maar vrij agressieve vis, maar desondanks erg interessant om te houden.
  • Herkomst: Malawimeer in Afrika
  • Geslachtonderscheid: mannetjes hebben eivlekken op de aarsvin, die bij de vrouwtjes niet of bijna niet te zien zijn
  • Lengte: 12 centimeter
  • Temperatuur: 22-25 graden

Huisvesting

De zebracichlide hoort in een groot aquarium thuis, van minimaal 120 centimeter (240-300 liter). Beplanting is niet verstandig, omdat dat kapot gemaakt zal worden. Stenen is een beter idee, ook omdat dat schuilplaatsen aan de vis biedt. Ze geven de voorkeur aan stromend water.

Sociaal

De zebracichlide is een agressieve vis en dan vooral tegenover soortgenoten. Het is het beste meerdere vrouwtjes bij één mannetje te houden, zodat het agressieve gedrag zich niet op één vis richt. Het is een beweeglijke vis, die zich meestal in de onderlaag van het water bevindt. Deze vis vertoont territoriumgedrag.

Watersamenstelling

Deze vis doet het het beste in hard water (4,5) met een pH waarde van 8. Het is belangrijk het water regelmatig te verversen.

Voedsel

In de vrije natuur eet de zebracichlide veel planten, met de daarbij behorende micro-organismen, dus het is belangrijk dat ze geregeld sla of spinazie krijgen. Ook droogvoer, zoals bijv. cichlidensticks en levend voer eten ze graag.

Kweken

Het kweken van deze vissen gaat eigenlijk vanzelf, mits ze in goede conditie verkeren. Na een korte balts in het hol, wat door het mannetje gegraven is, neemt het vrouwtje de gelegde en bevruchte eieren gedurende 21 dagen in haar bek. In die tijd eet ze niet. Na die 21 dagen komen de eieren uit en dan verlaten ze de moederbek. Deze vissoort komt in veel kleuren voor.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lee Nachtigal, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Tropische vissen encyclopedie, ISBN: 9036610761, uitgever: Rebo productions.

Reageer op het artikel "Wat u moet weten over de zebracichlide"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!