Thayeria boehlkei - Hockeystick

Thayeria boehlkei - Hockeystick De Thayeria boehlkei heeft een mooie tekening en stelt weinig eisen aan de watersamenstelling. Dit maakt hem een geschikte beginnersvis. De meer gevorderde aquariaan zal veel plezier beleven aan de kweek van dit deze actieve scholenvissen.
  • Wetenschappelijke naam: Thayeria boehlkei
  • Nederlandse naam: Hockeystick, Poothoutje
  • Familie: Characidae (karperzalmen)
  • Herkomst: Amazonegebied

Lengte

Tot ca. 6 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De vrouwtjes zijn iets groter dan de mannetjes en hebben een dikkere buik.

Aquarium voor Hockeysticks

Deze kleine scholenvissen hebben geen groot aquarium nodig, 60 cm is voldoende. Richt het aquarium in met een donkere bodem en wat drijfplanten, ook randbeplanting is wenselijk. Zorg dat er genoeg open zwemruimte is voor de vissen. Een dekruit is noodzakelijk, omdat hockeysticks goede springers zijn.

Karakter

Zeer vriendelijke visjes die absoluut in een school gehouden moeten worden. Zorg voor minimaal 6 visjes, maar meer is altijd beter. Houdt ze nooit bij agressieve vissen. Hockeysticks hebben een typische manier van zwemmen, ze zwemmen een beetje scheef. Je zult ze voornamelijk in de middelste en bovenste waterlaag zien zwemmen en combineren daarom goed met vissen die in de onderste waterlaag van het aquarium leven.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-27
  • PH: 6,5-7
  • GH: 8-12

Aangezien hockeysticks niet goed tegen vuil water kunnen, is het belangrijk dat je regelmatig water ververst.

Voeding

Deze vissen eten vrijwel alle soorten voer, maar je maakt ze erg blij met levend voer.

Hockeysticks kweken

Thayeria boehlkei kweken is vrij lastig. Zorg voor een aparte kweekbak (een Aqua40 is heel geschikt) met zacht, zuur water. Er worden tot 1000 eitjes afgezet, waarna de vissen verwijderd moeten worden uit de kweekbak. Ververs daarna een flink deel van het water, want door het sperma van het mannetje is het water erg vervuild. Een dag later komen de eitjes uit en kun je gaan voeren met infuus. Veel jongen overleven er meestal niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Juan R. Lascorz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Thayeria boehlkei - Hockeystick"

Reactie

Thomas, 15-10-2012 11:47 #1
Hoi ik ben Thomas, ik heb een vraag zijn die hockeysticks gevaarlijk tegenover de guppy's? Ik heb al gezien dat ze vaak achter mijn guppen aan zitten en eten vooral al mijn kleine guppen op. Als ik een kweek heb van guppen zijn het altijd de hockeysticks die ze op eten. Kan u mij meer over vertellen?
Mvg Thomas Reactie infoteur, 18-10-2012
Hoi Thomas, de hockeystick staat niet bekend als een agressieve vis, maar eigenlijk eten de meeste vissen wel babygupjes op (inclusief de volwassen guppen zelf!) Als je ze wilt opkweken is het dan ook aan te raden om dit in een kweekaquarium te doen, zodat je zeker weet dat ze niet worden opgegeten. Succes!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!