InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Thayeria boehlkei - Hockeystick

Thayeria boehlkei - Hockeystick

De Thayeria boehlkei heeft een mooie tekening en stelt weinig eisen aan de watersamenstelling. Dit maakt hem een geschikte beginnersvis. De meer gevorderde aquariaan zal veel plezier beleven aan de kweek van dit visje. Wetenschappelijke Naam
Thayeria boehlkei

Nederlandse Naam

Hockeystick, Poothoutje

Familie

Characidae (karperzalmen)

Herkomst

Amazonegebied

Lengte

Tot ca. 6 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De vrouwtjes zijn iets groter dan de mannetjes en hebben een dikkere buik.

Huisvesting

Deze kleine visjes hebben geen groot aquarium nodig, 60cm is voldoende. Richt het aquarium in met een donkere bodem en wat drijfplanten, ook randbeplanting is wenselijk. Zorg dat er genoeg open zwemruimte is voor de vissen. Een dekruit is noodzakelijk, omdat Hockeysticks goede springers zijn.

Karakter

Zeer vriendelijke visjes die absoluut in een school gehouden moeten worden. Zorg voor minimaal 6 visjes, maar meer is altijd beter. Houdt ze nooit bij agressieve vissen. Hockeysticks hebben een typische manier van zwemmen, ze zwemmen een beetje scheef. Je zult ze voornamelijk in de middelste en bovenste waterlaag zien zwemmen.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-27
  • Ph: 6,5-7
  • GH: 8-12

Aangezien Hockeysticks niet goed tegen vuil water kunnen, is het belangrijk dat je regelmatig water ververst.

Voeding

Deze vissen eten vrijwel alle soorten voer, maar je maakt ze erg blij met levend voer.

Kweek

Lastig. Zorg voor een kweekbak (Aqua40 is heel geschikt) met zacht, zuur water. Er worden tot 1000 eitjes afgezet, waarna de vissen verwijderd moeten worden uit de kweekbak. Ververs daarna een flink deel van het water, want door het sperma van het mannetje is het water erg vervuild. Een dag later komen de eitjes uit en kun je gaan voeren met infuus. Veel jongen overleven er meestal niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Thayeria boehlkei - Hockeystick"

Reactie

Thomas, 15-10-2012 11:47 #1
Hoi ik ben Thomas, ik heb een vraag zijn die hockeysticks gevaarlijk tegenover de guppy's? Ik heb al gezien dat ze vaak achter mijn guppen aan zitten en eten vooral al mijn kleine guppen op. Als ik een kweek heb van guppen zijn het altijd de hockeysticks die ze op eten. Kan u mij meer over vertellen?
Mvg Thomas Reactie infoteur, 18-10-2012
Hoi Thomas, de hockeystick staat niet bekend als een agressieve vis, maar eigenlijk eten de meeste vissen wel babygupjes op (inclusief de volwassen guppen zelf!) Als je ze wilt opkweken is het dan ook aan te raden om dit in een kweekaquarium te doen, zodat je zeker weet dat ze niet worden opgegeten. Succes!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!