Phenacogrammus interruptus - Congozalm

Phenacogrammus interruptus - Congozalm De kleurrijke Congozalm wordt nogal eens in een te klein aquarium gehouden, het is logisch dat deze aquariumvis dan niet zo lang leeft als dat hij zou kunnen. De waterwaardes voor deze vissen zijn ook niet eenvoudig te creëren voor een beginner, en daarom is het aan te raden om Congozalmen pas te gaan houden als je wat meer ervaring hebt met aquariumhouden.
  • Wetenschappelijke naam: Phenacogrammus interruptus
  • Nederlandse naam: Congozalm
  • Familie: Alestidae (Afrikaanse karperzalmen)
  • Herkomst: Congo

Lengte

Tot ca. 10 centimeter.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn groter dan de vrouwtjes en hebben tevens langere vinstralen.

Aquarium voor Congozalmen

De Congozalm is een fervente zwemmer en heeft daarom een ruim aquarium nodig, 1.40 meter is het beste voor de vis. Richt het aquarium in met een flinke randbeplanting, een donkere bodem en wat drijfplanten. Zorg ervoor dat er flink wat open zwemruimte is. Het is verstandig om ‘harde’ planten te gebruiken, omdat Congozalmen van zachte planten kunnen eten.

Karakter

Zeer vriendelijke vis, die in een flinke school gehouden moet worden. Houd ze met minimaal 7 exemplaren, maar zoals voor alle scholenvissen geldt: meer is altijd beter (en mooier!) Deze vissen zwemmen vooral in de middelste waterlaag, maar je zult ze ook vaak in de bovenste waterlaag zien.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-26
  • PH: 6-6,5
  • GH: 4-8

Het is aan te raden om over turf te filteren om de pH te verlagen.

Voeding

Congozalmen zijn alleseters met een voorkeur voor plantaardig voer. Ze eten onder andere droogvoer, levend voer, diepvriesvoer en geblancheerde groenten. Ook zachte, jonge planten zullen ze niet laten staan.

Congozalmen kweken

Phenacogrammus interruptus kweken is niet eenvoudig. Zorg voor zacht (max 5) water dat zuur is (pH 6) Het is belangrijk dat er veel drijfplanten aanwezig zijn in de kweekbak. Verwijder de ouders na het afzetten van de eieren, want ze zullen deze opeten. Na 6 dagen komen de eieren uit en kun je gaan voeren met infuus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Phenacogrammus interruptus - Congozalm"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 27-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!