InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Botia striata - Gestreepte Botia

Botia striata - Gestreepte Botia

De Botia striata is een geliefde aquariumvis dankzij zijn volgende eigenschap: het is een slakkenetende vis. Botia striata kan prima ingezet worden bij een slakkenplaag. Daarnaast is deze Botia zeer mooi getekend en is het een uitstekende beginnersvis.
  • Wetenschappelijke Naam: Botia striata (ook bekend als Botia striata kolhapurensis)
  • Nederlandse Naam: Gestreepte Botia
  • Familie: Cobitidae (modderkruipers)
  • Herkomst: Zuid-Oost Azië / India

Lengte

Tot ongeveer 8 centimeter in het aquarium. In de vrije natuur kunnen deze vissen zo’n 10 centimeter lang worden.

Geslachtsonderscheid

Het verschil tussen man en vrouw is haast niet te zien. Vrouwtjes hebben een iets vollere buik dan de mannetjes.

Huisvesting

Botia striata heeft een ruim aquarium nodig van minimaal 1 meter lang (liefst 1.20 m). Zorg voor planten die zich goed wortelen, aangezien botia’s in de grond woelen kunnen ze planten ontwortelen. Als alternatief kunnen de planten eventueel in een bloempotje worden geplaatst. Daarnaast worden veel schuilplaatsen op prijs gesteld, denk hierbij aan kienhout en stenen.

Een zachte bodem is absoluut noodzakelijk, aangezien botia’s in de grond woelen. De beste bodembedekking is daarom zand, maar heel fijn grind (max. 2mm) is ook geschikt.

Karakter

Botia striata is een zeer vredelievende vis, zowel naar soortgenoten als naar andere vissen toe. Botia’s zijn scholenvissen, houdt er daarom altijd minimaal 5. Een grotere school is altijd beter.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-26
  • Ph: 6,5
  • GH: 4-8

De waterwaardes zijn voor de sterke Botia striata niet erg van belang, maar ze hebben wel een voorkeur voor zuur en zacht water.

Voeding

Botia’s zijn echte alleseters en uitstekende opruimers. Aangezien ze van de grond eten, is het aan te raden om ze te voeren met snelzinkend voer. Er bestaan speciale voeders voor bodembewoners. Botia’s eten naast de standaard visvoeders ook groenten. Blancheer groenten altijd eerst voordat je ze aan de vissen geeft. Botia’s staan ook bekend om het feit dat ze slakken eten.

Kweek

Hier is nog te weinig over bekend. Wel is bekend dat Botia striata een substraatbroeder is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botia macracanthus - ClownbotiaDe Clownbotia is een bodemvis die zeer populair is bij aquarianen. Echter uit het feit dat deze vis vaak in een veel te…
Slakken in het aquarium: soorten, nut en het verwijderen vanSlakken in het aquarium: soorten, nut en het verwijderen vanSlakken worden in aquariums vaak als ongewenste indringers gezien. Toch is dit niet altijd het geval. Hoewel een te grot…
Appelslakken in het aquariumHoewel de meeste aquarianen slakken zoveel mogelijk proberen te weren uit hun aquarium, is de Appelslak een vrij populai…
De clownbotia, een mooie en grote visDe Latijnse naam van de clownbotia is Botia macracantha en hij behoort tot de familie van de modderkruipers (Cobitidae).
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Botia striata - Gestreepte Botia"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 20-03-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!