InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Apistogramma cacatuoides - Gekuifde dwergcichlide

Apistogramma cacatuoides - Gekuifde dwergcichlide

De Apistogramma cacatuoides is een graag gehouden aquariumvis. Deze dwergcichlide heeft schitterende kleuren, en het broedgedrag is zeer interessant. Daarnaast heeft hij, dankzij de geringe lengte, geen erg grote bak nodig, waardoor veel aquarianen hem kunnen houden. De cacatuoides is niet moeilijk te verzorgen, maar is desondanks geen geschikte beginnersvis. Wetenschappelijke Naam: Apistogramma cacatuoides
Nederlandse Naam: Gekuifde dwergcichlide, Kakatoecichlide
Familie: Cichlidae (Cichliden)
Herkomst: Amazonegebied, Suriname

Lengte

  • Man: tot 9 centimeter
  • Vrouw: 4-6 centimeter

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn een stuk groter dan de vrouwtjes. Tijdens het broedseizoen krijgt het vrouwtje een gele kleur.

Het Aquarium

De minimale lengte van het aquarium moet 80 centimeter bedragen, maar het is beter om ze in een ruimer aquarium onder te brengen. Deze dwergcichlides zijn holenbroeders, het is daarom noodzakelijk om het aquarium in te richten met holen. Deze kun je maken door middel van rotsen die je op elkaar stapelt (wel goed vastzetten!) Ook bloempotten en halve kokosnoten zijn hiervoor erg geschikt.

De bodem moet donker van kleur zijn, de vissen voelen zich dan niet alleen prettiger, de kleuren komen ook mooier uit. Zorg verder voor veel planten en schuilmogelijkheden.

Karakter

Op zich een vreedzame vis, maar uiteraard niet tijdens de broedperiode. Houdt het liefst 1 mannetjes met meerdere vrouwtjes. 1 op 3 tot 6 is een mooie verhouding. Indien men een enkel vrouwtje bij het mannetje houdt, is de kans groot dat het vrouwtje de dood wordt ingejaaged. De vrouwtjes bouwen elk een eigen territorium, hierin worden andere vrouwtjes niet geduld. Het mannetje kan zich echter wel vrij door de territoria begeven.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: ca. 25 °C
  • Ph: ca. 7
  • GH: 5-6

Het water moet absoluut schoon zijn omdat deze cichlide slecht tegen vervuild water kan, Apistogramma cacatuoides kan met name zeer slecht tegen chemicalien. Voer dus matig en ververs het water regelmatig, waarbij je tegelijkertijd de bodem afzuigt.

Voeding

Deze vissen nemen zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer op. Ze hebben echter wel een voorkeur voor levend voer en diepvriesvoer in de vorm van artemia, mysis, cyclops, watervlooien en muggenlarven.

Kweek

Redelijk eenvoudig. Het mannetje kan er meerdere nesten op na houden. Zoals gezegd wordt het vrouwtje geel van kleur tijdens het broedseizoen. Het vrouwtje legt de eieren in een hol in haar territorium. Dit hol kan bijvoorbeeld een halve kokosnoot of een bloempotje zijn. Zij verzorgt ook de eitjes. Als de jongen geboren zijn, houdt zij ze onder haar hoede, maar ze kunnen ook soms hun toevlucht zoeken bij andere vrouwtjes van Apistogramma cacatuoides. Je zult merken dat de moeder de groep angstvallig bij elkaar houdt, vijanden (andere vissen) worden op agressieve wijze weggejaagd. De jongen kun je voeren met cyclops. Wil je serieus gaan kweken, dan is het aan te raden om een kweekstel over te brengen naar een kweekbak, en het mannetje nadat de eieren zijn uitgekomen te verwijderen. Om de kweek te bevorderen kun je de temperatuur iets opschroeven naar ongeveer 28°C.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlideDe Apistogramma borellii is een wat minder bekende dwergcichlide. Toch is het een kleurrijke verschijning en wordt hij n…
De gele dwergcichlideDe Latijnse naam voor de gele dwergcichlide is Apistogramma agassizi en deze vis behoort tot de cichliden (Cichlidae), h…
Apistogramma Ramirezi - AntennebaarsjeDe Apistogramma Ramirezi, ook wel Antennebaarsje genoemd, is een geliefde aquariumvis. Geen wonder: de vis is vrij klein…
Tien kleinste hondenrassen ter wereldHeb je maar een beperkte woonruimte ter beschikking en wil je toch graag een hond om je gezelschap te houden? Of geef je…
Chihuahua de dwerg uit MexicoDe Chihuahua is ondanks zijn dwergformaat een waakzame, sterke hond. Een hondenjas heeft hij echt niet nodig.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Apistogramma cacatuoides - Gekuifde dwergcichlide"

Reactie

Christoph Sinnaeve, 02-01-2012 14:30 #1
Beste ik zit dus met jongen van deze vis. Ze gaan binnenkort zwemmen. Wanneer zou ik ze overzetten naar een apart aquarium. Moet het vrouwtje meegeplaatst worden? Of zou ik ze zelf voederen dan? Hoe zou je dit kweekaquarium inrichten? Reactie infoteur, 16-01-2012
Hallo, het beste was geweest als je ze voor de geboorte alvast in een kweekbak had gezet. Zoals hierboven ook te lezen is, moet je het vrouwtje bij de jongen houden maar het mannetje niet. Veel succes met het grootbrengen van de jonge dwergcichlides!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!