InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Speciaalaquarium voor Discusvissen

Speciaalaquarium voor Discusvissen

In dit artikel lees je hoe je het voorelkaar kunt krijgen om een discusspeciaalaquarium in te richten en te kunnen gaan kweken met deze mooie maar kwetsbare vis. Het enige wat je nodig hebt is een grote bak en wat kennis..

Speciaalaquarium voor Discusvissen

In de stilstaande, ondiepe kreken, poelen, plassen en grillig vertakte dode rivierarmen van het Amazonegebied leeft in het rustige water langs de oevers de discusvis (Symphysodon discus). Hier leidt hij een statig en rustig bestaan in het zachte, met humuszuren vermengde warme water, dat vanuit het regenwoud regelmatig wordt ververst en waarin een rijke afwisseling aan voedseldieren voorkomt.

Is het mogelijk een vergelijkbaar milieu te scheppen in de beperkte ruimte van een huiskameraquarium? Nauwelijks, en daarin ligt dan ook de voornaamste oorzaak van de veelal teleurstellende ervaringen bij het houden en kweken van discusvissen. Maar de teleurstellingen van de achter ons liggende jaren waren niet helemaal tevergeefs; we hebben er veel van geleerd en kunnen nu een verantwoorde speciaalbak inrichten, waarin met een beetje geluk de discus ons ook nog met gezonde nakomelingen verrast.
De minimale afmetingen van het aquarium zijn 100 x 50 x 50 cm, maar ideaal is 200 x 60 x 80 cm breed. De wanden worden aan de binnenzijde bekleed met kurkschors, dat eerst een grondige reiniging heeft ondergaan. Bij de verdere inrichting van het aquarium moet men goed voor ogen houden dat het interieur niet mag worden beheerst door fraai aangelegde of te massale plantengroepen. Deze treft men in de natuurlijke biotopen van de discusvissen ook niet aan; niet alleen zou men hierdoor het speciale karakter van het aquarium aantasten, maar bovendien geven we de dieren daarmee te veel onnatuurlijke schuilplaatsen, waardoor ze zich al te gemakkelijk aan onze waarneming kunnen onttrekken. Om te voorkomen dat het overwegend onbeplante interieur onaantrekkelijk wordt en weinig diepte suggereert, moet vooral de donkere zandbodem, waarin wat turfbrokjes worden verwerkt, met enige fantasie worden aangebracht.

Het bodemmateriaal moet flink van voren naar achteren oplopen, wat men bereikt met behulp van asymmetrische terrassen, aangelegd met behulp van turfplaten, versteendhout, liggend kienhout en zelfs kurkschors, mits dit laatste materiaal uiteraard goed verankerd is.

Veel forse en grillig gevormde kienhoutstronken langs achter- en zijwanden, hoog oplopend van voren naar achteren, liefst tot aan het wateroppervlak, vormen het belangrijkste decoratiemateriaal, waartussen de rust zoekende dieren tevens voldoende schuilplaatsen moeten kunnen vinden. Het kienhout en ook een deel van de kurkschorswanden kan men met mooie mosjes laten begroeien en verder plaatst men hooguit hier en daar een solitaire plant, zoals bijvoorbeeld een Amazone zwaardplant: Echinodorus paniculatus, Echinodorus horizontalis en hier en daar verspreid een toefje Echinodorus tenellis. Maar veel zandbodem moet vrij blijven omdat de dieren hier prijs op stellen.

Om het van boven invallende licht te breken laat men aan het wateroppervlak wat plantjes drijven en de bovenverlichting beperkt men tot enkele gloeilampen, of tot voor in een eventuele lichtkap geplaatste fluorescentiebuizen met een zacht kleurenspectrum. Onder een matige verlichting zult u de dieren ook regelmatig op de voorgrond kunnen waarnemen.

De kwaliteit van het water waarmee het aquarium wordt gevuld is van het allergrootste bellang. De hardheid moet niet hoger zijn dan 4 DH en onder invloed van in het interieur verwerkte turf, kurk en kienhout zal dit water na ongeveer twee weken rijp zijn om de vissen in uit te zetten. Als filter gebruikt men een goedwerkende biologische filter. De temperatuur moet constant 28-30 graden zijn. De speciaalbak voor discusvissen bevolkt men bij voorkeur met halfwasvissen en alleen in de grotere aquaria is het verantwoord verschillende kleurvariëteiten onder te brengen.
© 2008 - 2019 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De discusvis, een bijzondere cichlideDe Latijnse naam van de discusvis is Symphysodon aequSymphhysodon ifasciatus en hij behoort tot de familie van de cichli…
Brachygobius xanthozona - BijtjeHet Bijtje is een brakwatervisje, niet veel aquarianen hebben een brakwateraquarium en daarom is het meestal beter om ee…
Rasbora maculata - DwergrasboraMet zijn 2,5 centimeter is deze Dwergrasbora een van de kleinste aquariumvissen. Het spreekt daarom voor zich dat je dez…
De Siamese algeneterDe Siamese algeneter wordt ook wel Indische algeneter genoemd. Zijn Latijnse naam is Gyrinocheilus aynomieri en hij beho…
In het stroomgebied van de AmazoneDit aquarium straalt een vreedzame en ontspannen atmosfeer uit. Het is gebaseerd op een Zuid-Amerikaans thema en oogt al…

Reageer op het artikel "Speciaalaquarium voor Discusvissen"

Reacties

C. Posma, 24-10-2012 12:46 #2
Hallo ik had een vraagje. Kunnen er ook soorten garnalen bij de discus vissen in en wat voor soorten kunnen er meer bij, want de ene zegt kan wel en de andere niet. Reactie infoteur, 18-12-2012
Japonica garnalen zijn vrij groot die zouden wel kunnen, waaierhanden ook. maar kleine soorten garnalen worden vaak als levend voer gezien.

Auko Mensinga, 23-02-2009 16:05 #1
Gisteren hebben mijn discussen eieren afgezet dit is een goed artikel voor discus liefhebbers

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 2
Schrijf mee!