InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Speciaalaquarium voor Maanvissen

Speciaalaquarium voor Maanvissen

In dit artikel leest u hoe eenvoudig het is om een mooi speciaalaquarium voor de maanvis te maken die gegarandeerd jonge maanvisjes opleveren..

Speciaalaquarium voor Maanvissen.

De sikkelvormige maanvissen van het geslacht Pterophyllum, met hun imposante vinnenstelsel, hebben niet alleen een zeer groot verspreidingsgebied maar zijn bovendien vrij algemeen; ze bevolken de meest uiteenlopende biotopen, met uitzondering van woelige of sterkstromende wateren. Hun voorkeur gaat uit naar oeverzones, met vanuit het water hoog opgroeiende vegetatievormen, zoals riet, grassen en andere lintbladerige planten. Van hieruit wordt jacht gemaakt op jonge vissen en andere voedseldieren.

In de handel worden vrijwel uitsluitend in gevangenschap gekweekte dieren aangeboden en veel domesticatievormen, die een vrij grote weerstand verwierven en daardoor in het algemeen weinig eisend zijn. Dit laatste doet evenwel geen afbreuk aan hun schoonheid en in een aangepast aquarium leveren de gracieuze, statige dieren, die wel 20 tot 25 cm hoog kunnen worden, nog altijd een fascinerend schouwspel op.

Het aquarium

Moet minstens 100 x 50 x 50 cm zijn. Fraai is het om de wanden aan de binnenzijde te bekleden met, bijvoorbeeld, een grillige opeenstapeling van smalle stroken flagstones, die men ook voor terrassen gebruikt. Door hier en daar een uitsparing vrij te laten en er wat turf tussen te voegen, kunnen langs de wanden ook nog enkele laagblijvende of afhangende planten worden aangebracht. Voor deze wanden kunnen dan bamboestokjes in de bodem worden gestoken, met daartussen weer enkele hoog opgroeiende Echinodorus- soorten. De bodemgrond bestaat uit een mengsel van grof rivierzand en donkere kiezel. Met een enkel stuk grillig gevormd kienhout als decoratie wordt het interieur dan verder verfraaid en afgerond met hier en daar een mooie solitaire plant, zoals bijvoorbeeld Eichhornia azurea, Nymphaea blanda, Echinodorus horizontalis of Acorus calamus. Ter afwisseling kan dan bovendien nog een fraaie groep Myriophyllum brasiliensis dienen, waarvan men de slingers langs het wateroppervlak laat drijven.

Aan het water worden weinig eisen gesteld, hoewel een regelmatige waterverversing wel door de dieren wordt gewaardeerd. De temperatuur handhaaft men op 27- 30 graden waarbij een verrassing met jonge maantjes meestal niet lang op zich laat wachten. Hoewel maanvissen niet schuw zijn voor een flinke hoeveelheid licht, zijn ze zeer gevoelig voor een plotselinge overgang van licht naar donker en omgekeerd.
© 2008 - 2019 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Speciaalaquarium voor Maanvissen"

Reactie

Patrick, 01-02-2013 10:03 #1
Ik ben het niet eens met de minimale formaat aquarium. Het aquarium moet minimaal 60cm waterhoogte hebben, dus na aftrek van het grind, zodat er ook echt 60cm overblijft, anders kan de vis alsnog vergroeien.

Groeten,
Patrick.

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!