Melanotaenia praecox - Dwergregenboogvis

Melanotaenia praecox - Dwergregenboogvis De dwergregenboogvis Melanotaenia praecox is een schitterende aquariumvis die vrij gemakkelijk te houden is, ze zijn ook zeer geschikt voor het gezelschapsaquarium. Het paargedrag van deze vis is zeer interessant, het mannetje loopt te pronken naar het vrouwtje, wat een mooi gezicht is.
  • Wetenschappelijke naam: Melanotaenia praecox
  • Nederlandse naam: Dwergregenboogvis
  • Familie: Melanotaeniidae (Regenboogvissen)
  • Herkomst: Nieuw Guinea

Lengte

Tot 6cm.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes zijn veel kleurrijker dan de vrouwtjes. De vrouwtjes hebben een minder hoge rug dan de mannetjes, tevens zijn zij wat dikker. Ook de kleur van de vinnen verschilt; de vrouwtjes hebben geel/oranje vinnen, de mannetjes rode.

Aquarium voor Melanotaenia praecox

Dit is vrijwel de enige regenboogvis die in een relatief klein aquarium gehouden kan worden: 80 cm is het minimum. Zorg voor een flink beplant aquarium met drijfplanten en een donkere bodem. Veel vrije zwemruimte in de middelste waterlaag is noodzakelijk. Zorg voor wat stroming in het aquarium.

Karakter

Zeer vreedzame en actieve vis. Houd regenbogen in een school van minimaal 10 stuks.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-28°C
  • PH: 6,5-7
  • GH: 5-8

Voeding

Alleseters, breng dus voldoende variatie aan.

Dwergregenboogvissen kweken

De kweek van Melanotaenia praecox is redelijk eenvoudig. De eieren worden afgezet tussen de planten, zet de eieren over in een aparte bak, want het afzetten kan dagen duren. Er worden per dag ongeveer 10 eieren afgezet. De eieren komen na een week uit, voer de jongen met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Melanotaenia praecox - Dwergregenboogvis"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 16-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!