InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Pangio Kuhlii of slangenvisje

Pangio Kuhlii of slangenvisje

Deze Indische modderkruiper staat bekend als schuw, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Lees verder hoe je iedere dag van deze bijzondere aquarium bewoners kan genieten.

Pangio Kuhlii

  • Ook bekend onder de namen: Indische modderkruiper, Slangenvisje
  • Familie van: Cypriniformes (karperachtigen)
  • Familie van: Cobitidae (modderkruipers)
  • Kleuren: egaal bruin/zwart en bruin gestreept
  • Herkomst: Maleisië, Borneo, Java, Sumatra
  • Natuurlijke omgeving: langzaam stromende bochten in rivieren, poeltjes en beekjes met zand of slijkbodem

Gedrag

Dit is een bijzonder leuk slangachtig visje welke prima in een gezelschapsaquarium gehouden kan worden. vaak wordt de Kuhlii aangemerkt als schuw maar dit hoeft absoluut niet zo te zijn. Veel hangt af van de inrichting, de medebewoners en de stroming in het aquarium. Het zijn prima opruimers. Ze woelen de bodem van het aquarium om, op zoek naar een lekker hapje eten dit kan van alles zijn; plantenresten, alg of voedselresten. Het omwoelen van de bodem voorkomt een teveel aan alg.

De Pangio Kuhlii wil zich vrijwel de hele dag vertonen indien overdag het licht van het aquarium uitgeschakeld is. Vaak zie je ze dan langs kienhout of een steen rondscharrelen op zoek naar een lekker hapje. ís Avonds kan je ze gerust met het aquarium licht aan voederen, 1x per dag is genoeg en dan het liefst een klein beetje tubifex of granulaat voor tropische vissen. Al snel zal je de visjes dan ook op open plekken zien zoeken naar eten zonder dat ze zich storen aan de aquariumverlichting. Als je ze niet teveel eten geeft, zal je ze eerder zien en houden ze de bodem van het aquarium beter schoon.

Het is aan te raden de andere vissen eerst te voeren met vlokvoer voordat je wat granulaat naar beneden laat zakken.
De kuhlii zijn onderling erg sociaal en vaak zal je ze samen op één plekje zien wroeten en om elkaar heen draaien. Als je deze visjes met andere soortgenoten houdt, komen ze beter tot hun recht. De Pangio Kuhlii kan ongeveer 12 centimeter groot worden. Het is verstandig om deze visjes in een klein aquarium (bijvoorbeeld 60x30x30) met maximaal 3 te houden. Per 10 cm aquarium breedte kan er 1 visje bij.

Voor de leefomgeving van het slangenvisje is het belangrijk dat er Kienhout, Stenen en planten aanwezig zijn. Indische modderkruipers waarderen het als ze een holletje hebben om zich te verstoppen of om lekker uit te rusten na hun lange (eet)tocht door het aquarium.

Een aantal vissen die in ieder geval goed combineren met de Pangio Kuhlii in eenzelfde aquarium, zijn:

  • Sherrybarbeel/Barbus Titteya
  • Honinggoerami/Colisa Chuna ook wel Colisa Sota
  • Diamantregenboogzalm/Melanotoenia Praecox
  • Glasgarnaal./Caridina Japonica

Geslachtsonderscheid en kweek

Geslachtsonderscheid is bij deze visjes bijna niet te maken. Als je wilt kweken is het zeer verstandig om een grote groep Kuhlii bij elkaar te zetten. Dat maakt de kans op enig succes het grootst. Het kweken met deze dieren is vrij lastig maar zeker niet onmogelijk. Waar je op kan letten als je met deze visjes wilt kweken is dat de vrouwtjes als ze eitjes bij zich dragen, moddervet worden. Als een visje opeens razendsnel is afgevallen betekend dit waarschijnlijk dat ze haar bevruchte eitjes ergens verstopt heeft. Het is eerder voorgekomen dat bij het schoonmaken van het aquarium een wriemelend hoopje kleine slangenvisjes is gevonden.
© 2011 - 2019 Biet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pangio kuhlii - Indische modderkruiperDeze modderkruipers, door beginners soms ook 'slangenvisjes' genoemd, zijn een leuke aanvulling op het vissenbestand. Ze…
De Indische modderkruiperDe Latijnse naam van de Indsiche modderkruiper is Acanthophtalmus kuhlii en behoort tot de familie van modderkruipers (C…
Aparte zoetwater aquariumvissen en dierenAparte zoetwater aquariumvissen en dierenEen goed aquarium kan een mooie toegevoegde waarde hebben voor een woonruimte. Veel van deze aquaria zijn echter gevuld…
Kryptopterus bicirrhis - Indische GlasmeervalKryptopterus bicirrhis - Indische GlasmeervalOndanks dat deze vis kleurloos is, is hij toch een echte blikvanger in het aquarium. De Glasmeerval is namelijk geheel d…

Reageer op het artikel "Pangio Kuhlii of slangenvisje"

Reactie

Sascha Spook, 10-02-2016 13:48 #1
Hey, erg leuk en handig!
Ik ben zelf nu bezig om een van deze te houden en het lukt fantastisch! Erg bedankt allemaal!
Dit heb ik gebruikt, eerst leken het me leuke beestjes, daarna interessant en nu heb ik er zelf een! Reactie infoteur, 27-03-2017
Excuus voor mij zeer late reactie, maar als ik jou was zou ik er meerdere gaan houden. Het zijn zeer sociale diertjes en het maakt je aquarium er alleen maar gezelliger op.

Infoteur: Biet
Laatste update: 29-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!