InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Iriatherina werneri - Werners Regenboogvis

Iriatherina werneri - Werners Regenboogvis

De Iriatherina werneri is een van de kleinere regenboogvissen, en daarom zeer populair onder aquarianen. Met zijn lange vinnen is het dan ook een mooie verschijning om te zien!
  • Wetenschappelijke Naam: Iriatherina werneri
  • Nederlandse Naam: Werners Regenboogvis
  • Familie: Atheriniidae (Regenboogvissen)
  • Herkomst: Australië

Lengte

Ongeveer zes centimeter, het vrouwtje blijft kleiner.

Geslachtsonderscheid

Het vrouwtje van Iriatherina werneri blijft kleiner dan het mannetje. Daarnaast heeft het mannetje sterk verlengde vinstralen, in tegenstelling tot het vrouwtje. Tijdens het broedseizoen is het mannetje feller gekleurd dan het vrouwtje.

Huisvesting

Door zijn geringe lengte heeft Iriatherina werneri geen groot aquarium nodig. 60centimeter is de minimum lengte van het aquarium. Het is belangrijk dat er veel vrije zwemruimte is in de middelste waterlaag, daarnaast wordt een zandbodem en wat randbeplanting zeer op prijs gesteld.

Karakter

Iriatherina werneri is zeer vreedzaam. Door de verlengde vinnen is het niet verstandig deze vissen te combineren met vinknabbelaars zoals barbelen, en dan met name de Sumatraan. Iriatherina werneri is een actieve vis die vooral in de middelste waterlagen zwemt. Je kunt deze Regenboog goed combineren met andere Regenboogvissen, maar ze zijn ook geschikt voor een gezelschapsaquarium.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 12-16

Voeding

Iriatherina werneri is een alleseter en neemt zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer op.

Kweek

Zeer lastig. De eieren worden afgezet in fijnbladige planten. Het is verstandig om de eieren over te zetten naar een kweekbak die geen bodem bevat. De eieren komen na enkele dagen uit, waarna ze gevoerd moeten worden met radardiertjes en Cyclopsnaupliën.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Iriatherina werneri - Werners Regenboogvis"

Reactie

Hubertus, 08-10-2008 15:37 #1
Waardevolle informatie. zeer goed.bay bay:-)

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!