Onderhoud koivijver in najaar en winter

Het is belangrijk uw koivijver goed te onderhouden in het najaar en in de winter. Dit is van groot belang om een goede basis te leggen voor uw koivijver in de zomer, zodat u volop kunt genieten. In de winter heeft een koivijver niet extreem veel onderhoud nodig, maar er zijn altijd zaken om rekening mee te houden.

Schoonmaken van koivijver

Om verzuring in de wintermaanden ze voorkomen is het verstandig de vijver schoon te maken en schoon te houden. Tevens voorkomt dit de algengroei in het voorjaar. Alle ingewaaide bladeren en andere plantenafval dienen uit uw vijver te worden verwijderd. De drijvende bladeren gaan naar de bodem zinken, waarna het gaat verrotten. Door een rottende organische laag op de bodem van de koivijver kunnen de vissen het erg moeilijk gaan krijgen in de winter.

De vijverplanten

Er bestaan veel verschillende vijverplanten. De vijverplanten die diep zitten kunnen goed overwinteren. De planten die net onder het wateroppervlak zitten moeten heel sterk zijn om te overwinteren. Planten die te groot zijn geworden kunnen het beste verdeeld en verpot worden. De reden hiervoor is dat deze planten zo een grote hoeveelheid van voedingstoffen uit het water halen. Hierdoor zullen er ook weer minder algen ontstaan.

De koi's

U hoeft zich niet te veel zorgen maken over de overwinterende koi's. Koi's kunnen zonder problemen de koude wintermaanden overleven als de vijver geheel of gedeeltelijk minstens 150 cm diep is. Op de bodem zal het water niet snel bevriezen. De koi's hebben In de winter minder ruimte nodig, want ze liggen in een soort winterslaap. Het beste is om ze zo veel mogelijk met rust te laten. Al hun levensprocessen functioneren op het laagste niveau. Veel stress is levensbedreigend.

U kunt de vissen in het najaar gewoon door blijven voeren met speciale wintervoer. Let er wel op dat de koi's alles opeten. blijft er te veel over, dan moet er minder gevoerd worden. Onder een watertemperatuur van 6 graden hoeft u niet of nauwelijks meer te voeren. U kunt door blijven voeren totdat de koi's zelf aangeven niet meer te willen eten.

Dichtvriezen van de vijver

Het is geen probleem als er ijs op de vijver komt te liggen. Als de vijver helemaal is dichtgevroren hoeft u niet bang te zijn dat de koi's zullen 'stikken'. U kunt een gedeelte van de vijver ijsvrij houden door er een goede luchtpomp in te plaatsen. Als eenmaal de vijver compleet zit dichtgevroren mag er nooit een gat ingeslagen worden, op wat voor manier dan ook. Dit zorgt voor veel stress en is slecht voor de koi.

Sneeuw op de vijver kunt u heel voorzichtig en zachtjes van de vijver vegen. In de donkere wintermaanden is elk lichtstraaltje goed en fijn voor de koi.

Vijverfilter

In een filter zit een cultuur van goede bacteriën, dit heeft er maanden over gedaan om uit te groeien tot een goed werkzaam geheel. Daarom is het van groot belang om in de winter de filter NIET uit te zetten, maar gewoon te laten draaien. Wel moet de filter goed geïsoleerd worden. Dit om kapotvriezen van de filter en bacteriecultuur te voorkomen. Wel is het beter de pompen van een fontein, beekloop en skimmer uit te zetten. Dit om leidingen en slangen te beschermen tegen kapotvriezen.
© 2015 - 2020 Digro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.schonevijver.nl/
  • http://www.pondlibrary.com/

Reageer op het artikel "Onderhoud koivijver in najaar en winter"

Infoteur: Digro
Gepubliceerd: Januari 2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!