InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Koiziektes: Trichodina bij koikarpers

Koiziektes: Trichodina bij koikarpers

Trichodina is één van de meest voorkomende parasieten op koikarpers. Trichodina is een ééncellig organisme en tast de huid en de kieuwen van de koi aan. Trichodina mag dan wel veel voorkomend zijn, toch is deze parasiet zeker niet ongevaarlijk. Bij besmetting moet men deze parasiet zo snel mogelijk behandelen om het sterftecijfer van de vijverpopulatie te onderdrukken.

De symptomen

Er zijn verschillende symptomen waaruit je kan afleiden dat de koikarper besmet is door deze parasiet. Zoals bij de meeste besmettingen door parasieten zal ook bij deze besmetting de koi vaak schuren tegen oppervlakken om zo de parasiet van het lichaam af te schuren. Dit zal echter niet lukken, het is zelfs zo dat de koikarper hierdoor sneller een beschadiging van de huid zal verkrijgen.

Een ander veel voorkomend symptoom is het optreden van infecties en zweren op de huid van de vis. Dit komt vooral omdat de parasiet de huid van de besmette vis verzwakt waardoor hij ontzettend gevoelig is voor bacteriële infecties. Bij zware aantastingen van het virus zullen de vissen lusteloos worden en zullen ze zichzelf isoleren van de rest van de vissen. Daarbij zullen ze niet eten en met geklemde vinnen op de bodem liggen. De parasiet doodt zelden de vis maar zorgt voor extreme stress waardoor de vis heel gevoelig wordt voor andere bacteriële infecties en andere koiziekten. Zware infecties van Trichodina zullen ook een grijze film veroorzaken over het lichaam van de koi.

De oorzaken

De voornaamste oorzaak van Trichodina is een zeer slechte waterkwaliteit. Doordat de waterkwaliteit slecht is zitten er veel voedingsstoffen in het water voor deze parasiet. Hierdoor kan hij zich snel vermenigvuldigen waardoor de vijver overvol zal zitten met deze parasiet. Dit geldt namelijk voor bijna alle parasieten.

De gevolgen van Trichodina

Hoewel Trichodina meestal niet dodelijk is voor de koi, zorgt hij wel voor enorme stress bij de vissen. Dit komt omdat de parasiet zich vaak nestelt in de kieuwen van de koi, waardoor de vis ontzettend moeilijk kan ademhalen. Hierdoor ontstaat er stress bij de vis en kan dit zorgen voor een verzwakking van het afweersysteem. De meeste vissen met een besmetting door Trichodina sterven aan een schimmelinfectie of aan bacteriële infecties aan de huid.

De behandeling

Trichodina is een parasiet die vrij makkelijk te behandelen is, en waarbij de meeste uitgevoerde behandelingen ook zeer efficiënt zijn. Hieronder staan enkele behandelingen die zeer effectief zijn tegen de parasiet.

Behandeling door de temperatuur te verhogen

Door de temperatuur te verhogen tot 30°C gedurende één week, zal de parasiet gedood worden door deze hoge temperatuur. De parasiet zal sterven gedurende zijn zoektocht naar een nieuw slachtoffer. Hoewel deze behandeling als voordeel heeft dat er geen giftige stoffen bij te pas komen om de parasiet te behandelen, is deze behandeling enorm stresserend voor de koivissen. Daarbij moet je opletten dat er geen ammoniak in het water zit, omdat deze bij hoge temperaturen veel giftiger is dan bij koude temperaturen.

Behandeling door meer zout toe te voegen aan het water

Zout is één van de oudste behandelingen voor Trichodina. Trichodina is ontzettend gevoelig voor zoutconcentraties en zal zich hierdoor verwijderen van de vissen. In combinatie met een verhoging van de temperatuur is deze manier één van de efficiëntste tegen de parasiet. Houd er wel rekening mee dat een plotse verhoging van het zoutgehalte in het water ook zeer stresserend is voor de vissen.

Behandeling door medicijnen

Doordat Trichodina zoveel voorkomt bij koikarpers bestaan er heel wat producten die deze besmetting zullen doden. Doordat deze parasiet een lange levenscyclus heeft moet men wel rekening houden dat deze producten dagelijks aan het water moeten worden toegevoegd en dat sommige behandelingen tot 14 dagen kunnen duren. Let daarbij ook op dat je bij sommige behandelingen geen (extra) zout in het wat mag toevoegen, mits zout dodelijk kan zijn in combinatie met bepaalde medicijnen of wanneer er costia in de slijmlaag wordt gevonden. Daarom is het altijd beter om eerst een afstrijkje van de slijmlaag te nemen en dit te onderzoeken onder een microscoop zodat men zeker is dat de vis aan trichodina lijdt en niet aan een andere ziekte.

Het grote voordeel is dat de vissen minder stress zullen ondervinden van deze behandeling, echter zijn er toch wat nadelen aan deze behandeling. Zo is het dat ze vaak wat geld kosten, en dat ze correct moeten worden gedoseerd. Bij een te weinig aan het product zal deze niet werken tegen de parasiet, maar bij een overdosering zal dit schadelijk zijn voor de vissen.

Al komt Trichodina ontzettend veel voor bij koikarpers, toch is het simpel om een besmetting door deze parasiet te vermijden. Let daarom steeds op dat de waterkwaliteit optimaal is en dat er geen overgebleven etensresten in de vijver terug te vinden zijn.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vissoorten: De karperVissoorten: De karperEen veelvoorkomende zoetwatervis in onze Nederlandse wateren. Onder sportvissers een zeer geliefde vissoort vanwege de g…
De koi karper, een prachtige vijvervisDe koi karper, een prachtige vijvervisDe Latijnse naam voor de koi karper is Cyprinus carpio en hij behoort tot de karperachtigen (Ciprinidae). Het is een gew…
Vissen op karperKarper is een algemene naam voor verschillende soorten zoetwatervissen, een zeer grote groep vis afkomstig uit Europa en…
Karpervissen op een kanaalKarpervissen op een kanaal kan een tijdrovende klus zijn, vaak is de omgeving ook niet zo aantrekkelijk als aan een mooi…
Karpervissen op openbaar water in Frankrijk, MorvanKarpervissen op openbaar water in Frankrijk, MorvanIedere karpervisser droomt van die geweldige karper, dat nieuwe PR. Een favoriet vakantieland van vele karpervissers is…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Trichodinagoogl

Reageer op het artikel "Koiziektes: Trichodina bij koikarpers"

Reactie

Mw C. Crijnen, 04-07-2018 20:55 #1
In de kleine vijver van mijn zoon zitten 4 koi karpers, het water blijft troebel ondanks alle inspanningen. Een van de koi komt vaak boven water langs de rand en er komt een witte blaas uit zijn bek. Ik wil graag weten wat er met de koi aan de hand is. Vast heel erg bedankt.
Carla Crijnen

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 11-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!