InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Vissoorten: De karper

Vissoorten: De karper

Vissoorten: De karper Een veelvoorkomende zoetwatervis in onze Nederlandse wateren. Onder sportvissers een zeer geliefde vissoort vanwege de grootte en kracht. Het voedsel voor de karper bestaat voornamelijk uit dierlijke organismen zoals insectenlarven, kreeftachtige en muggenlarven. Karpers zijn al te vinden in kleine slootjes met een diepte van 50 cm. Er zijn een aantal verschillende variëteiten karpers te vinden in onze wateren. Waaronder de spiegelkarper, schubkarper, rijenkarper en lederkarper.
  • Wetenschappelijke naam: Cyprinus carpio
  • Nederlandse naam: Karper, wilde karper, Europese karper
  • Familie: Cyprinidae (Eigenlijke karpers)

Bron: Schwarzenarzisse, PixabayBron: Schwarzenarzisse, Pixabay

De karper

Karpers zijn bij warm weer vaak in kleine groepen te vinden aan de oppervlakte van de wateren. Bijna in alle Nederlandse wateren is deze vissoort aanwezig. Karpers zijn zeer geliefd bij vele sportvissers vanwege de kracht en grootte van de dieren. De karper komt voor in onze Nederlandse wateren als gekweekte en wilde variant. Van de gekweekte variant zijn een aantal soorten in omloop.

Kenmerken

De wilde variant van de karper heeft een olijfgroene rugzijde, geelachtige buikzijde en de flanken van de karper hebben een goudgele glans. De vinnen van de karper zijn geel/oranje van kleur, waarvan de rugvin donkerder van kleur is en nijgt naar grijs/bruin. De karper heeft een volledige beschubbing met 35 tot 39 schubben op de zijlijn. Rondom de schubben is een donkere rand waar te nemen. De bek van de karper is zeer ver uitstulpbaar. De karper zoekt zijn voedsel dan ook vooral op de bodem. De karper heeft in totaal vier bekdraden. Twee hiervan bevinden zich op de zijkant van de bek. De twee andere bekdraden zijn te vinden op de bovenlip en zijn kleiner dan de bekdraden aan de zijkant van de bek.

Gekweekte soorten

Van de karper zijn een aantal gekweekte soorten in omloop. De gekweekte soorten beschikken over een hogere lichaamsbouw dan de wilde variant.
  • Schubkarper: Volledige beschubbing
  • Spiegelkarper: Beperkte beschubbing
  • Rijenkarper: Beperkte beschubbing, alle schubben bevinden zich in een lange rij
  • Lederkarper: Geen schubben

Overige kenmerken

  • Maximale lengte: 120 cm
  • Maximale leeftijd: 50 jaar

Voedsel

Een karper maakt gebruik van zijn reuk- en smaakvermogen om voedsel op te zoeken. Het voedsel van de karper bestaat voornamelijk uit dierlijke organismen. Zoals insectenlarven, plankton, muggenlarven, wormpjes, kreeftachtige, borstelwormen en slakken. Verder kan de karper ook algen, vis en zoetwatermosselen eten. De karper maakt gebruik van zijn keeltanden om grof voedsel zoals mosselen fijn te malen. Wanneer er weinig dierlijk voedsel beschikbaar is zal de karper ook waterplanten opeten. Bij temperaturen boven de 4 graden is de karper bezig om voedsel te zoeken. Wanneer de watertemperatuur tussen de 23 en 28 graden Celsius komt zal de karper zeer actief bezig zijn om voedsel te verkrijgen.

Bron: Capri23auto, PixabayBron: Capri23auto, Pixabay

Verspreiding en leefgebied

Karper is vooral te vinden in ondiepere stilstaande of langzaam stromende wateren. De karper houdt van warmte, afhankelijk van de temperatuur en watertemperatuur zal de karper dan ook naar bepaalde gebieden trekken. In het voorjaar zal de karper naar de oppervlakte en de ondieper gelegen plaatsen trekken welke zullen dienen als paaiplaatsen. In de zomerperiode wordt de karper zeer actief en kan grote afstanden afleggen. Tijdens de herfst en winter periode zoekt de karper de dieper gelegen plekken op omdat daar de warmte langer vastgehouden wordt.

Karpers komen voor bij veel verschillende soorten bodemtypen voor, waaronder klei, zand en veen. De voorkeur gaat uit naar begroeide oeverzones met kleibodem. Kleibodem bevat namelijk zeer veel natuurlijk voedsel. Een waterdiepte van 50 cm is voldoende voor de karper om te overleven. Dit kunnen bijvoorbeeld kleine smalle polderslootjes zijn. Karpers worden zelden aangetroffen op dieptes van 30 meter of meer.

Voortplanting

Het tijdstip van de paai is afhankelijk van de watertemperatuur. De beste omstandigheden vinden plaats wanneer de temperatuur van het water 18 tot 22 graden Celsius bedraagt. Meestal vindt de paai laat in het voorjaar plaats. Rond begin mei tot eind juni. De karper is van nature een zeer schuwe vis en zal schrikken van de minst kleine onnatuurlijke bewegingen. Tijdens de paai daarentegen zullen de vissen niet schrikken wanneer er bijvoorbeeld mensen aanwezig zijn langs de waterkant.

De paai vindt meestal plaats in de vroege ochtend en kan meerdere uren in beslag nemen. Tijdens de paai zijn de karper zeer luidruchtig bezig om de eieren af te zetten. Eén vrouwelijk exemplaar paait vaak met drie of vier mannelijke karpers. De mannelijke karpers duwen tegen het vrouwtje aan welke haar eitjes tijdens hevig spartelen afzet en vervolgens bevrucht worden door de meerdere mannetjes.

Het paaien vindt plaats in ondiepe, begroeide plaatsen welke meestal langs de oeverzones gelegen zijn. Meestal zijn hier veel planten, takken of stenen aanwezig waar de karpers de eieren kunnen afzetten. Wanneer er geen obstakels aanwezig zijn zullen de karpers de eieren afzetten op de kale bodem. Door de vele obstakels waarin karpers paaien komt het geregeld voor dat er verwondingen optreden. Mannelijke karpers zijn geslachtsrijp bij een leeftijd van 3 á 4 jaar. Vrouwelijke exemplaren bij een leeftijd van 4 á 5 jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vissen op karperKarper is een algemene naam voor verschillende soorten zoetwatervissen, een zeer grote groep vis afkomstig uit Europa en…
Karpers kweken, karpers vissen, een regelrechte verslavingKarpers kweken, karpers vissen, een regelrechte verslavingKarpervissen in Nederland, België of Frankrijk. Het is verslavend. Karpers zijn dan ook geen gewone vissen, maar in vrij…
Karpervissen op een kanaalKarpervissen op een kanaal kan een tijdrovende klus zijn, vaak is de omgeving ook niet zo aantrekkelijk als aan een mooi…
Karpervissen op openbaar water in Frankrijk, MorvanKarpervissen op openbaar water in Frankrijk, MorvanIedere karpervisser droomt van die geweldige karper, dat nieuwe PR. Een favoriet vakantieland van vele karpervissers is…
Karpervissen met de pen, de basisDe basis van karpervissen ligt nog altijd bij het vissen op karper met de pen, struinend langs de waterkant, alleen gewa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Capri23auto, Pixabay
  • http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=1&vissoort=karper
  • Afbeelding bron 1: Schwarzenarzisse, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Capri23auto, Pixabay

Reageer op het artikel "Vissoorten: De karper"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 26-11-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!