InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Koiziektes: vinrot bij koikarper

Koiziektes: vinrot bij koikarper

Vinrot bij koikarpers is één van de meest voorkomende visziektes bij koikarpers. Deze visziekte wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën in het water. Vinrot is zeer moeilijk te behandelen, vooral als de besmetting van de koi zich al in een meer gevorderd stadium bevindt.

De symptomen van vinrot

In een vroeg stadium van de bacteriële besmetting zullen de randen van de vinnen verkleuren. Deze kleur is dan melkachtig tot lichtgrijs. Vaak is deze verandering moeilijk waar te nemen en blijft de ziekte onopgemerkt totdat de vinnen beginnen te ontrafelen. Naarmate de infectie zich verspreidt over de vis, zullen er steeds kleine stukjes vin afsterven, waardoor de ontrafeling van de vinnen steeds duidelijker wordt.

Na verloop van tijd zullen de vinnen van de vis korter worden en zullen er zich rode en bloedige vlekken vertonen op de vinnen van de koi. Indien deze fase optreedt is het voor de meeste besmette vissen al te laat om nog een behandeling te starten en zal de vis in de loop der tijd sterven.

De oorzaken van vinrot

Hoewel de ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie, is de oorzaak van vinrot te wijten aan de kwaliteit van het water. Wanneer er iets mis is met de waterkwaliteit van de vijver, zullen deze bacteriën snel in aantal groeien. Dit geldt vooral voor de bacteriën uit de Aeromonas- en Pseudomonasgroep.

In enkele gevallen is het ook bekend dat koikarpers deze ziekte kregen door een beschadiging van de huid. De beschadigde huid is ontzettend zwak waardoor ze veel gevoeliger is voor bacteriële infecties. Ook is het bekend dat men het beste geen andere vissoorten bij koikarpers zet. Indien je dit wel doet, let er dan op dat je geen vissoorten neemt die bekend staan als "vinhappers". Doordat deze vissen happen in de vinnen van andere vissen, kunnen ze beschadigd geraken en zijn ze dus veel sneller vatbaar voor ziektes zoals vinrot.

De behandeling van vinrot

Zoals al vermeld is vinrot ontzettend moeilijk om te behandelen. Toch zijn er een heleboel medicijnen op de markt (dit zijn vooral antibiotica) die de koikarper kunnen genezen. Enkele voorbeelden van deze medicijnen zijn chlooramphenicol en JBL Atvitol. Indien je medicijnen wil gebruiken om je vis te behandelen, vraag dan altijd eerst advies bij een koispecialist, omdat deze medicijnen meestal heel nauwkeurig toegediend moeten worden.

Buiten de medicijnen zijn er nog een aantal dingen waarop je zeker moet letten. Ten eerste is het belangrijk om het water van de vijver te verversen. Hierbij kan je dan het best ook heel goed de kwaliteit van het nieuwe water checken. Indien de pH-waarde van het water slecht was, kan dit meestal het gevolg zijn van regenwater en een teveel aan etensresten op de bodem. Indien er teveel etensresten liggen op de bodem, let dan in de toekomst erop dat je minder veel, maar wel frequenter gaat voederen. Driemaal een kleine portie is beter dan één grote portie!

Indien de koikarpers in behandeling zijn voor vinrot, mag je ook zout toevoegen aan het water. Zout zorgt voor een beter osmotisch evenwicht bij de koi waardoor het (verzwakte) immuunsysteem zich vooral kan focussen op de ziekte. Vissen die ziek zijn kan je ook het beste apart zetten. Hierdoor kunnen ze geen bedreiging meer vormen voor de andere vissen.

De preventie van vinrot in de toekomst

De beste preventie tegen deze ziekte is ervoor zorgen dat de vijver zich steeds in optimale omstandigheden bevindt. Dit kan je doen door het water van de vijver regelmatig te verversen en wat vaak vergeten wordt maar wel belangrijk is: stofzuig de bodem van de vijver om alle etensresten, uitwerpselen, algendraden, te verwijderen!

Bij het voederen van de vissen is het beter om ervoor te zorgen dat je de hoeveelheid voeder vermindert. Koikarpers kunnen vaak nog een heleboel vitaminen halen uit andere bronnen in de vijver zoals uitwerpselen, algen, Door de hoeveelheid voeder te verminderen zal je ook minder last hebben van overtollige etensresten in de vijver die er dan later voor zorgen dat de kwaliteit van het water enorm verslechtert.

Bekrot: variant van vinrot

Net zoals vinrot bestaat er dus ook bekrot. Bekrot is hetzelfde als vinrot, maar dan aan de bek. Bekrot heeft ook meestal een bijkomende oorzaak, namelijk dat bekrot meestal ontstaat als de vis een klein wondje heeft aan de mond. Bij bekrot gelden dezelfde behandelingsmaatregelen als bij vinrot.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vissen op karperKarper is een algemene naam voor verschillende soorten zoetwatervissen, een zeer grote groep vis afkomstig uit Europa en…
De koi karper, een prachtige vijvervisDe koi karper, een prachtige vijvervisDe Latijnse naam voor de koi karper is Cyprinus carpio en hij behoort tot de karperachtigen (Ciprinidae). Het is een gew…
Vissoorten: De karperVissoorten: De karperEen veelvoorkomende zoetwatervis in onze Nederlandse wateren. Onder sportvissers een zeer geliefde vissoort vanwege de g…
Karpervissen op een kanaalKarpervissen op een kanaal kan een tijdrovende klus zijn, vaak is de omgeving ook niet zo aantrekkelijk als aan een mooi…
Karpervissen met de pen, de basisDe basis van karpervissen ligt nog altijd bij het vissen op karper met de pen, struinend langs de waterkant, alleen gewa…
Bronnen en referenties
  • http://freshaquarium.about.com/cs/disease/p/finrot.htm

Reageer op het artikel "Koiziektes: vinrot bij koikarper"

Reactie

E. Helmich, 05-05-2015 12:40 #1
Vinrot geconstateerd. De remedie hiertegen is in mijn geval lastig. 6 kuub water regelmatig vervangen is geen optie. De water kwaliteit is ok. De pomp pompt elke 5 uur de hele waterinhoud vd, vijver door het filter. De inhoud van het filter is 2000 liter.
Wat te doen voor deze zieke vis? Antibiotica of zout. Zout in de vijver kan niet vanwege waterplanten.

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 11-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!