InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De Pijlgifkikker

De Pijlgifkikker

Gifkikkers zijn hele mooie kleine kikkers. In het regenwoud werd hun gif meestal gebruikt om aan de pijlen te doen om apen af te schieten. Het gif is afkomstig van de huis van deze kleine kikkertjes. Ze worden dus daarom ook pijlgifkikkers genoemd. Hieronder wat meer uitleg over enkele veelgehouden soorten van gifkikkers

Algemene informatie

Wetgeving: Ze worden beschermd door de Conventie van Washington en door de Converntie voor Internationale handel van bedreigde fauna en flora (CITES, bijlage II)

Huisvesting: Je huisvest ze het beste in een paludarium of oerwoudterrarium. Deze moet minstens 50x50x50cm groot zijn. Ze hebben nood aan een erg hoge lcuhtvochtigheid! (80-100%). De optimale temperatuur ligt overdag rond 24-25°C. ‘snachts mag deze temperatuur dalen tot ongeveer 18-20°C. Zorg voor een watertemperatuur van ongeveer 23°C.

Phyllobates bicolor

De Phyllobates bicolor is een stevig gebouwde gifkikker. Hij wordt ongeveer40mm groot. De jonge kikkers hebben dorsolaterale strepen. Deze strepen verdwijnen als ze volwassen worden (op ongeveer anderhalf jaar zijn ze volwassen). De volwassen mannetjes kunnen erg mooi fluiten. Ze leven in berggebieden in Colombia. Hier leven ze in de buurt van rivieren en beken.

Dendrobates auratus

Qua uiterlijk is de Dendrobates auratus meestal een groen-zwarte kikker. Het groen is meesal als vlekken, stippen of dwarsbanden aanwezig op het lichaam. Ze kunnen ongeveer 3,5cm groot worden!
In de natuur leven ze in tropisch laagland regenwoud van Nicaragua tot Panama.

Dendrobates tinctorius

Deze soort wordt ook wel geverfde gifkikker genoemd. Deze soort is meestal blauw, geel en zwart gekleurd. Hierin bestaat heel veel variatie. De vrouwtjes worden 35 tot 65mm groot. Ze leven in laagland regenwoud in Noord-Brazilië, Suriname en Guyana.

Phyllobates vittatus

Deze gifkikker is zwart gekleurd met twee oranje lengtestrepen. Hun poten zijn blauwzwart gemarmerd. Ze wordt maximaal 3cm groot. Al hun vingers zijn even lang. De Phyllobates vittatus leeft tussen plantenwortels en in holen aan de kant van beken en rivieren. Ze komen voor in laden zoals Costa Rica (zuidelijk gedeelte).

Epipedobates tricolor

De Epipedobates tricolor is roodbruin gekleurd. Ze worden ook wel driekleurige gifkikker genoemd. Ze hebben een streeptekening die groen, wit of geel is. Ze worden tot 2,5cm groot. De vingers zijn even lang. Ze leven in het tropisch regenwoud in Zuidwest-Ecuador en Peru. Hier leven ze op de bodem.
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Pijlgifkikker"

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 26-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!