InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlooiencyclus - Eitjes, larven, poppen, vlooien

Vlooiencyclus - Eitjes, larven, poppen, vlooien

Vlooiencyclus - Eitjes, larven, poppen, vlooien Een goed begrip van de vlooiencyclus is nodig om deze insecten op een efficiënte manier te verwijderen. Volwassen vlooien maken immers slechts 5% van de vlooienbevolking uit. De overige 95% bestaat uit eitjes, larven en poppen en bevinden zich vooral in je huis, tuin of auto.

Soorten vlooien

Vlooien zijn microscopisch kleine parasitaire insecten die zich voeden met het bloed van katten, honden, knaagdieren en mensen. Er zijn meer dan 200 verschillende soorten vlooien, maar de meest bekende zijn:

  • Katten vlooien of Ctenocephalides felis
  • Honden vlooien of Ctenocephalides canis

Ondanks de naam is het niet zo dat katten alleen kattenvlooien kunnen krijgen en honden alleen hondenvlooien. Het is zelfs bewezen dat 95% van de vlooien die bij honden voorkomen kattenvlooien zijn. Het uiterlijke verschil tussen de twee kan je trouwens enkel met een microscoop zien. Als je met een plaag te maken hebt, is de kans dus groot dat het om kattenvlooien gaat. Vlooien leven meestal niet op mensen, maar mensen kunnen wel gebeten worden.

Vlooiencyclus

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zit 95% van de vlooien in de omgeving en slechts 5% op je huisdier. Dit komt omdat de vlooien hun leven niet op dieren doorbrengen; ze voeden er zich alleen maar. Nadat ze genoeg bloed hebben gedronken, verdwijnen ze opnieuw naar een kalmere omgeving. De bijtende volwassen vlooien maken trouwens slechts 5% van de totale vlooienbevolking uit. De rest bestaat uit 50% eitjes, 35% larven en 10% poppen.

Om helemaal van deze insecten verlost te geraken is er een goed begrip van de vlooiencyclus nodig, evenals van de kenmerken van elk stadium van deze cyclus. De vlooiencyclus is het proces dat de vlo doormaakt van eitje tot volwassen vlo. Hoe lang deze vlooiencyclus in beslag neemt is afhankelijk van factoren zoals de temperatuur, de vochtigheidsgraad en de voedselbron. Meestal gaat het over een periode van twee weken tot acht maanden. Een gebrek aan kennis in verband met de vlooiencyclus van vlooien zorgt ervoor dat je bepaalde aspecten van de vlooienbestrijding over het hoofd ziet en dat de vlooien snel terugkomen.

Het ei-stadium

Nadat de vlooien zich gevoed hebben met het bloed van je hond of kat beginnen ze met het leggen van eieren. Meestal gaat het om een tiental eitjes per keer. Een volwassen vrouwtje kan zo wel tot 600 eitjes in haar leven leggen. Het zal je dan ook niet verwonderen dat slechts één enkele vlo op korte termijn voor een ware plaag kan zorgen. Alleen de vlo verwijderen is dus niet voldoende; ook de eitjes moeten onschadelijk worden gemaakt. Dit is echter geen gemakkelijke opdracht.

Slechts weinig eitjes zijn echter op de hond of kat zelf aanwezig. Ze kunnen vergeleken worden met microscopisch kleine kippeneieren. Doch zijn deze eitjes reusachtig in vergelijking met het vrouwtje dat ze legt. Ze hebben een glad oppervlak en vallen dus gemakkelijk van het huisdier op de vloer, het tapijt, de kussens en de lakens.

Het uitbreken van de eitjes is afhankelijk van een aantal factoren zoals:
  • Een verhoging van de temperatuur (warm weer)
  • Een verhoging van koolstofdioxide (ademhaling)
  • Trillingen (stofzuiger)
  • Flikkerend licht (zonlicht)

Indien deze factoren zich doorheen het hele huis laten voelen (bijvoorbeeld bij een hittegolf), is de kans groot dat de eitjes in één keer zullen uitkomen. Dit is ook de reden waarom sommige mensen van vakantie terugkomen in een huis vol vlooien. In de meeste gevallen, komen ze slechts één per één uit zodat je de indruk krijgt dat je de vlooien nooit onder controle hebt.

Het larven-stadium

De larven in het eitje hebben een speciale eiertand in chitine waarmee ze zich een weg doorheen het ei raspen. Larven zijn wormachtige insecten van een haar breed en enkele millimeters lang. Eenmaal uit het ei kruipen ze in de tapijtvezels, onder de meubels en in de spleten van je vloer. Ze verkiezen de donkere plaatsen van je huis omdat ze een hekel hebben aan licht en vibraties. Ze voeden zich met alle organische afval dat ze kunnen vinden zoals uitwerpselen van volwassen vlooien en dode huidcellen. Het is dus onmogelijk hun voedseltoevoer stop te zetten en de overgang naar een nieuw stadium in de vlooiencyclus te voorkomen. Terwijl ze zich voeden verandert hun kleur van wit in bruin. Als ze genoeg energie hebben vergaard, is het tijd om een warme plaats op te zoeken waar ze, net zoals een rups, een witte cocon rondom zich zullen spinnen. In de meeste gevallen gebeurt dit na ongeveer twee tot drie weken.

Het popstadium

Het popstadium is te vergelijken met een rups die in een vlinder verandert. Het popstadium duurt soms slechts enkele weken, maar sommige vlooien kunnen tot anderhalf jaar in het popstadium blijven steken. De volgroeide vlooien zullen immers pas uit hun cocon komen wanneer de omstandigheden juist zijn. Enkele van de factoren die vlooien uit hun cocon kunnen doen komen, zijn:
  • Een verhoging van de warmte
  • Een vermeerdering van koolstofdioxide in de omgeving
  • Trillingen (voetstappen, stofzuiger)
  • Flikkerend licht (zonlicht, speciale lampen)

De volwassen vlo

Het laatste stadium van de vlooien cyclus is deze van de volwassen vlo. Deze volwassen vlooien zijn verplicht om op huisdieren te leven, want zonder de toevoer van vers bloed zullen ze binnen de kortste keren sterven. Vooral vrouwelijke vlooien kunnen maar weinig tijd zonder nieuw bloed doorbrengen. Dit komt omdat hun lichaam gericht is op reproductie en daarom meer energie nodig heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heeft mijn kat vlooien?Heeft mijn kat vlooien?De vlooien die het meest voorkomen zijn katten- en hondenvlooien. Het zijn bloedzuigende parasieten die zowel mensen als…
Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Huisdieren zijn geweldig. Ze kunnen je troosten als je verdrietig bent, ze zijn altijd blij als je thuiskomt! Helaas zij…
Boek - Vlooien preventie bij honden en kattenBoek - Vlooien preventie bij honden en kattenVlooien preventie bij honden en katten kan een moeilijke taak zijn indien u zo goed als niets over vlooien weet. Slechts…
De hond of kat met vlooienDe hond of kat met vlooienHet is geen prettig idee maar wie een hond of kat heeft krijgt er vroeg of laat mee te maken. De ene kan het beperken to…
Vlooien: cyclus, sprongkracht en circusVlooien: de meeste krijgen al jeuk als ze eraan denken. Toch kan het interessant zijn om te weten hoe de cyclus, de ontw…

Reageer op het artikel "Vlooiencyclus - Eitjes, larven, poppen, vlooien"

Reacties

Jim, 20-09-2014 01:47 #3
Na veel zoeken op het internet heb ik eigenlijk op één ding geen antwoordt kunnen vinden. Ik neem een voorbeeld uit het artikel. -Nadat de vlooien zich gevoed hebben met het bloed van je hond of kat beginnen ze met het leggen van eieren. Meestal gaat het om een tiental eitjes per keer.- Mijn vraag hierop is: Kunnen vlooien ook eitjes leggen nadat ze mensenbloed hebben gedronken? Er wordt duidelijk gezegd van je hond of kat, maar mensenbloed wordt niet uitgesloten

Ik zou hier graag een antwoordt op willen, omdat ik zelf ook veel gebeten wordt. Zeker nadat mijn huisdieren een vlooien behandeling hebben gehad.

Alvast bedankt groetjes,
Jim

Milton, 09-08-2014 19:53 #2
Laura, Had je goed gelezen dan zag je dat ze in dit artikel alle fases van de Vlo rekenen tot Vlooien. 5% Als daadwerkelijk springende volwas die op je huisdier leeft. 95% in andere stadia die in de omgeving leven.

In de laatste alinea die je quote, staat ook specifiek vermeld dat het gaat om de volwassen (5%) exemplaren.

Laura, 10-09-2011 14:13 #1
Het artikel spreekt zichzelf tegen. Bij de vlooien cyclus staat het volgende "In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zit 95% van de vlooien in de omgeving en slechts 5% op je huisdier. Dit komt omdat de vlooien hun leven niet op dieren doorbrengen; ze voeden er zich alleen maar. Nadat ze genoeg bloed hebben gedronken, verdwijnen ze opnieuw naar een kalmere omgeving."

En bij het kopje De volwassen vlo
"Deze volwassen vlooien zijn verplicht om op huisdieren te leven, want zonder de toevoer van vers bloed zullen ze binnen de kortste keren sterven. Vooral vrouwelijke vlooien kunnen maar weinig tijd zonder nieuw bloed doorbrengen."

Welke van deze stellingen is nu waar?

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 15-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlooien
Reacties: 3
Schrijf mee!