InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Eikenprocessierups: vermijden om klachten te voorkomen

Eikenprocessierups: vermijden om klachten te voorkomen

In de maanden mei en juni zitten in eikenbomen steeds vaker eikenprocessierupsen. Wie in contact komt met de brandharen van de eikenprocessierups kan klachten krijgen zoals jeuk, huiduitslag, irritatie aan de ogen of aan de luchtwegen. Hoe herken je de eikenprocessierups? En hoe vermijd je de eikenprocessierups?

Eikenprocessierups

De eikenprocessierups is de larve van een nachtvlinder die haar eitjes legt in de toppen van eikenbomen. Eind april, begin mei komen de rupsen uit de eitjes, waarna ze een aantal keren verpoppen totdat ze in juli volwassen zijn.Als de dieren 3 keer verveld zijn, (dit is tussen half mei en eind juni) krijgen de dieren de sterk irriterende brandharen die voor klachten kunnen zorgen. Dit stopt overigens weer in juli. In die maand verpoppen de rupsen zich tot een onopvallende grijze nachtvlinder. Die dieren hebben dan geen brandharen meer.

Hoe ziet een eikenprocessierups eruit?

Eikenbomen met eikenprocessierupsen hebben nesten op de stammen of op dikkere takken. Dit zijn een soort dichte spinnenwebben, maar dan van de huidjes van de rupsen. Ook zitten er brandharen en uitwerpselen in deze nesten. Vanuit deze nesten gaan de rupsen s nachts in groepen (of te wel processie, vandaar de naam) op zoek naar eten in de toppen van de boom. Veel eikenprocessierupsen samen kunnen een boom helemaal kaal vreten.

Klachten door de eikenprocessierups

De eikenprocessierups zorgt voor een aantal klachten. Dit zijn:
  • Jeuk
  • Huiduitslag
  • Irritatie aan de ogen
  • Irritatie aan de luchtwegen

Wanneer ontstaan klachten door de eikenprocessierupsen

De dieren met hun brandharen zorgen vooral voor problemen in de periode dat de rupsen brandharen krijgen. Dit is van half mei tot eind juni. Maar ook in juli tot september kunnen mensen er last van hebben. Dan namelijk verspreiden de brandharen zich uit de lege nesten. Mensen hoeven overigens niet rechtstreeks contact te hebben met de rupsen om toch klachten te ontwikkelen. De brandharen zijn namelijk zo licht dat ze door de wind worden meegevoerd en daardoor komen ze heel gemakkelijk op mens of kleding terecht en veroorzaken dan klachten. Iedere eikenprocessierups heeft bovendien heel veel van die brandharen, namelijk zon 700.000. Zij dringen doordat ze weerhaken hebben gemakkelijk in de huid, de ogen en in de luchtwegen. Dit veroorzaakt dan een reactie die lijkt op een allergische reactie. Overigens reageert de ene mens heel sterk op de brandharen van de eikenprocessierups en de ander bijna niet. Is iemand al vaker in contact gekomen met de haren van het beest, dan kan de reactie bovendien veel feller zijn.

Verloop van klachten eikenprocessierups

Wie in contact is geweest met de brandharen van een eikenprocessierups krijgt binnen 8 uur huidirritaties. Er ontstaat roodheid en pijn. Ook ontstaat heftige jeuk die wel twee weken kan blijven bestaan. Wie brandharen in de ogen krijgt, kan binnen een paar uur al dikke rode, jeukende en zere ogen krijgen. Wie de haren inademt krijgt vaak last van slikklachten en ontstekingen van slijmvlies van neus, keel en luchtwegen. Sommige mensen zijn echt allergisch. In dat geval treden klachten veel sneller op, maar voorzichtigheid is dan geboden. Bij allergie kan een anafylactische shock optreden waar mensen zelfs aan kunnen overlijden.

Dieren en de eikenprocessierups

Honden en paarden kunnen ook last krijgen van de eikenprocessierups als ze de haren op hun vacht krijgen of ze inademen.

Klachten eikenprocessierupsen voorkomen

  1. Het vermijden van de eikenprocessierupsen en de resten van de dieren is de belangrijkste manier om geen klachten te krijgen.
  2. Kom ook niet in de buurt van lege nesten.
  3. Mensen die in een natuurgebied willen gaan wandelen waar de dieren voorkomen, kunnen zichzelf het beste bedekken door half, armen en benen goed te bekleden.
  4. Ga in zon gebied ook niet op de grond zitten.
  5. Ook kinderen moeten gewezen worden op de mogelijke aanwezigheid van de dieren en de gevaren daarvan.
  6. Blijf het best uit de buurt van besmette bomen.

Wat te doen bij klachten door eikenprocessierups?

  1. Wie toch in aanraking is gekomen met de haren van de eikenprocessie rupsen moet vooral niet krabben of wrijven. Dit zorgt er namelijk voor dat de haren nog verder de huid in dringen.
  2. Spoel of was de huid in plaats daarvan met water.
  3. Was kleding op een hoge temperatuur, in ieder geval op 60 ºC.
  4. De klachten verdwijnen over het algemeen binnen twee weken.
  5. Wie huidklachten heeft kan een verzachtende crème gebruiken.
  6. Bij ernstige klachten is het bezoek aan een huisarts belangrijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Processierups: behandeling brandharenRupsen zijn er in alle soorten en maten. Het is echter de processierups die veel irritatie opwerkt bij de Nederlandse na…
Gezondheidsproblemen door eikenprocessierupsenGezondheidsproblemen door eikenprocessierupsenEikenprocessierupsen veroorzaken in Nederland jaarlijks gezondheidsproblemen als jeuk, huiduitslag, irritatie aan de oge…
De eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups veroorzaakt al jarenlang veel beroering in het zuidelijk deel van Nederland en in delen van Vlaand…
De eikenprocessierupsDe Eikenprocessierups. Rond de zomer zijn ze weer vaak zichtbaar in Nederland. De Eikenprocessierups is de rups van een…
Zieke bomen en boomziektesZieke bomen. Wanneer is een boom ziek? Wanneer is een boom aangetast? In dit artikel informeer ik u nader over bomen en…
Bronnen en referenties
  • GGD
  • Foto

Reageer op het artikel "Eikenprocessierups: vermijden om klachten te voorkomen"

Reacties

Gh Struik, 16-07-2012 09:45 #4
Heb tijdens het wandelen van het Pieterpad 2012 ook bloot gestaan aan besmetting door de processierups. Met name armen en onderbenen kregen de verschijnselen als omschreven. Echter ook op het lichaam met name nabij de zijkanten van de borst. Ondanks het dragen van gesloten kleding. De klachten verdwenen na twee weken, door de plekken elke avond in smeren met Vaseline en wassen met puur Sanix.

H. J. H. Oopen, 19-06-2011 13:35 #3
Wij hebben een zomereik voor ons slaapkamerraam staan, waar de proccessierups inzit. Deafstand is ongeveer 4 tot 5 meter. Kunnen wij 's nachts of overdag ons raam nog open zetten? Hoe gaan wij hier mee om. Reactie infoteur, 21-06-2011
Nee ik zou het raam gewoon dichthouden. De wind kan de sterk irriterende haren heel ver weg blazen, maar 4 tot 5 meter is dan echt niet ver. En die haren in je bed, dat wil je echt niet. Dus ik zou wachten tot ze weer weg zijn en helaas dan maar een tijdje met dichte ruiten slapen.

Singalees (infoteur), 25-07-2010 18:55 #2
Als het zo is dat de processierups haar haren in het hooi heeft gedrupt dan is er maar 1 oplossing en dat is het hooi wegdoen. Anders blijven de klachten van zowel dier als mens. De haren laten zich namelijk niet verwijderen, dus dat is dan de enige oplossing. Natuurlijk zou het ook iets anders kunnen zijn, maar zoals u zult begrijpen kan ik dat niet bepalen.

Sonja, 25-07-2010 11:20 #1
Wij hebben hooi gemaakt voor de paarden, het personeel en paarden reageren allemaal hetzelfde bulten jeuk enz. daar waar wij het hooi gemaakt is staan eikenbomen kan het zijn dat daar de prosessierups heeft gezeten en wat kunnen wij doen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Overlastbezorgers
Reacties: 4
Schrijf mee!