InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?

Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?

Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf? Huisdieren zijn geweldig. Ze kunnen je troosten als je verdrietig bent, ze zijn altijd blij als je thuiskomt! Helaas zijn er ook nadelen die kleven aan een huisdier. Een kat kan bijvoorbeeld kattenvlooien hebben, en hoe kom je daar vanaf?

Mijn kat heeft kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?

Wat zijn kattenvlooien?

Kattenvlooien zijn kleine bloed-zuigende parasieten. Ze zijn niet alleen vervelend voor ons, als mens, maar ook voor onze huisdieren. De kattenvlo is ook bij honden de meest voorkomende vlo. Een vlo heeft een bepaalde levenscyclus.

Wat is de levenscyclus van de kattenvlo?

De vrouwtjes vlo legt eitjes. Maar voordat ze dat kan doen moet ze eerst bloed hebben gehad. Daarna legt zij tientallen eitjes in de vacht van het dier. De eitjes, ook wel larven genoemd, laten zich vallen en komen ook in uw woning. Na twee tot vier dagen komen deze larven uit de eitjes. De larven zijn maar een paar milimeter lang, en zijn net zo dik als een mensenhaar. Ze verstoppen zich in allerlei hoeken en gaatjes, met voorkeur donkere plekken. Na twee tot drie weken verpoppen de larven zich. Deze poppen kunnen wel tot anderhalf jaar blijven leven! Wanneer een hond of kat langsloopt voelt de pop dit. De grond gaat namelijk trillen. Daardoor komt de vlo uit de pop. Deze cyclus duurt ongeveer zes weken.

Waar kan ik die larven en poppen vinden?

Omdat de larven en poppen zo klein zijn, worden ze meestal niet direct gespot. Je kunt ze vooral vinden in de gaatjes van plinten en in de gleuven van parket. Daar ziet u kleine witte stukjes. Dit zijn de larven. Probeer zoveel mogelijk van deze beestjes te verwijderen! Dit doet u bijvoorbeeld met de stofzuiger.

Zijn vlooien vervelend voor mijn kat of hond?

De vlooien zorgen voor erg veel jeuk bij uw kat of hond. U zult ze ook vaak zien krabben en bijten. Het is namelijk pijnlijk voor uw huisdier. Misschien ziet u uw kat of hond wel eens op springen. Dit indiceert een vlooien beet. De vlooien kunnen ook eitjes van de lintworm bij zich dragen. Wanneer uw kat of hond zo'n vlo op eet kan er een lintworm ontstaan in de darmen van uw huisdier. Niet alleen is deze besmetting met lintworm gevaarlijk voor uw huisdier. Ook kleine kinderen kunnen hiermee een lintworm oplopen! Het is erg sneu om uw kat of hond telkens te zien krabben. Wanneer uw kat of hond zo hard krabt of bijt dat het gaat bloeden kan het betekenen dat uw huisdier een allergische reactie heeft op vlooienbeten.

Welk middel moet ik gebruiken om de vlooien te bestrijden?

Er zijn verschillende middelen in omloop om vlooien bij uw kat of hond tegen te gaan. U kunt het beste naar uw dierenarts gaan voor het beste advies voor een vlooienmiddel. Denk niet dat het wel meevalt, want vlooien zijn hardnekkige beestjes waar u lastig vanaf komt! Het is ook een fabeltje dat er producten zijn die voorkomen dat een vlo direct gaat bijten. Een vlo bijt wel degelijk direct nadat het op de kat of hond is gesprongen. Zo treedt de cyclus al in werking! Merkt u dus dat uw kat of hond vlooien heeft? Maak een afspraak bij de dierenarts!

Wat kan ik doen om de vlooien in mijn huis zo weinig mogelijk kans te geven?

U kunt uw kat of hond dagelijks vlooien. Dat doet u met een zogenaamde vlooienkam. Gebruik altijd een kam van ijzer! Hiermee kamt u de aanwezige vlooien eruit. Pas wel op: de vlooien zijn vliegensvlug! Heeft u dus een vlo op de kam? Doodt de vlo direct, anders springt het diertje zo weer op uw huisdier. Ook kunt u bepaalde omgevingssprays gebruiken. Deze sprays zijn vooral handig voor tapijten e.d. Zo voorkomt u dat de larven in uw tapijten gaan nestelen.
© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?"

Reacties

K. Bruinewoud, 19-12-2010 06:26 #2
Ik vind dit een goede informatie en ik ga nu ook met mijn kat naar de dierenarts want zij krijgt al korstjes op haar huid van het krabben.

De Kock,g, 14-08-2010 12:56 #1
Bij mijn buurman een nest met katjes gevonden waar er 2dood waren de ander niet veel beter.en stinken.buurman heeft een schop komen lenen, katjes verwijdert, schop terug gebracht maar nu zitten we Vlooien op ons terras waar de schop in de zon heeft gestaan.MIijn vrouw haar benen stonden plots vol beten ik enkel. met wat kan ik die vlooienplaag bestrijden

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 28-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!