InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Tips om muggen te weren

Tips om muggen te weren

Tips om muggen te weren Muggen kunnen heel vervelend zijn. Vooral in de zomer is er vaak overlast van muggen. De ramen staan open, er wordt buiten gezeten en de mug slaat zijn slag. Toch zijn er genoeg dingen die helpen bij het weren van muggen. Met een paar handige tips zal je een stuk minder last hebben van deze kleine insecten.

Algemeen

Muggen voeden zich met bloed. Het zijn de vrouwelijke muggen die mensen en dieren prikken en hun bloed zuigen. Vrouwtjes muggen hebben namelijk eiwitten uit bloed nodig voor de ontwikkeling van hun eitjes. De mannelijke muggen steken niet, zij leven van nectar uit bloemen. Muggen komen tevoorschijn zodra het warmer wordt buiten. In de zomer zijn wij mensen een makkelijk slachtoffer, we slapen vaker met de ramen open en zitten tot laat buiten in de avond. Doordat we in de zomer vaak blote benen en armen hebben, weet de mug ons snel te vinden. Met een paar kleine aanpassingen zijn muggen makkelijk te verjagen en te vermijden.

De mug wordt gelokt door onze lichaamswarmte en de geur van onze huid. Sommige mensen hebben vaker last van muggenbeten dan anderen. Dit is heel normaal. Een mug kiest zijn slachtoffer op basis van lichaamswarmte, lichaamsgeur, luchtvochtigheid, omgevingskleur en de hoeveelheid licht. Vele factoren bepalen of jij gestoken wordt of niet.

Vervelend

Muggen kunnen erg vervelend zijn. Niet alleen het gezoem is irritant, ook de muggenbulten kunnen voor een irritante jeuk zorgen. De jeuk is een reactie van ons lichaam op de muggenbeet. Muggen spuiten tijdens de beet een bloed verdunnend middel in, zodat de mug ons bloed makkelijker kan opzuigen. Ons lichaam verdrijft dit middel en dit veroorzaakt een bult en jeuk.

Wat kun je doen om muggen te weren?

In de winkel zijn ontzettend veel producten te koop die zorgen dat je minder aantrekkelijk bent voor muggen. Helaas zijn veel van deze producten vaak chemisch van samenstelling en dus helemaal niet goed voor onze huid. Het is beter om voor andere oplossingen te kiezen.

Horren

Eén van de beste middelen om muggen buitenshuis te houden is door horren te plaatsen. Tegenwoordig is de keuze aan horren enorm. Het beste kun je kiezen voor vaste horren voor ramen en roldeurhorren voor deuren. Soms kan het zijn dat je een raam hebt met een afwijkende maat. Voor deze ramen kun je het beste een doe-het-zelf set kopen.

Citroenplant/citroen

Algemeen bekend is dat muggen niet van citroen houden. Leg naast je bed een opengesneden citroen. Een citroenplant is ook uitermate geschikt om voor het raam te zetten. Zo komen muggen niet snel naar binnen.

Knoflook/ui

Als je veel knoflook of uien hebt gegeten zal je merken dat je niet snel gestoken wordt door muggen. Muggen houden namelijk niet van de scherpe geur van knoflook en ui. Je kan op je nachtkastje ook een opengesneden ui leggen. Muggen houden helemaal niet van scherpe en kruidige geuren.

Rozemarijn tijdens de barbecue

Een barbecue of een gezellig avondje bij de vuurkorf kan flink verpest worden door de aanwezigheid van muggen. Dit is echter zo te verhelpen door wat rozemarijn op de barbecue of in de vuurkorf te strooien. Muggen houden niet van rozemarijn en zullen dan ook uit de buurt blijven.

Ventilator

Deze tip is vooral erg prettig tijdens warme nachten. Zet een ventilator op een afstandje van het bed neer en richt deze ook op het bed. Door de luchtstroom zullen muggen op afstand blijven.

Elektrische vliegenmepper

Heb je eenmaal een mug in huis, dan is het fijn als je deze zo snel mogelijk verwijderd. Het makkelijkste is om hiervoor een elektrische vliegenmepper te gebruiken. Met dit handige apparaat is de mug ook in één klap dood.

Klamboe

Een klamboe wordt vaak gebruikt in tropische landen en is ideaal als je echt heel veel last hebt van muggen en alles al hebt geprobeerd. Je moet alleen zorgen dat de muggen niet binnen de klamboe komen op het moment dat jij er in stapt.
Gerelateerde artikelen
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Manieren om steken van muggen te voorkomenManieren om steken van muggen te voorkomenEen erg vervelend probleem waar iedereen wel eens last van heeft wanneer hij of zij probeert te slapen: muggen! En dan g…
Wat kan je doen om muggen te bestrijdenOok zo last van die muggen op je kamer, die je nachtrust helemaal verpest. In dit artikel worden een paar middelen beshr…
Maatregelen tegen muggenWanneer de muggentijd is aangebroken, kan het irritante gezoem je uren uit je slaap houden. Er zijn een hoop middeltjes…
Bronnen en referenties
  • www.mileucentraal.nl

Reageer op het artikel "Tips om muggen te weren"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 06-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!