InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlinder Oranje luzernevlinder

Vlinder Oranje luzernevlinder

Vlinder  Oranje luzernevlinder De oranje luzernevlinder is een prachtige geel-oranje vlinder, die in het voorjaar vanuit zuid-Europa naar het noorden trekt. De vlinder komt dan ook naar Nederland. Over het algemeen fladdert hij rond in Limburg, maar hij wil ook nog wel eens naar het noorden van Nederland trekken. Op Ameland wordt hij niet veel gezien, maar soms is het een goed oranje luzernevlinder jaar.

Kooiduinen

Trekvlinder

De oranje luzernevlinder is een vrij schaarse trekvlinder en zwerver. In het voorjaar gaat hij op de vleugels en trekt vanuit zuidelijk Europa naar noordelijke landen. Hij doet dan ook Nederland aan en blijft voornamelijk in Limburg hangen. Enkele exemplaren vliegen door en de vlinder wordt dan ook in heel Nederland waargenomen, tot aan de Waddeneilanden toe.
In de herfst vertrekken ze weer richting zuiden. De in de noordelijke landen geboren generatie onderneemt dan ook de lange tocht.

Foto Johan Bolijn / Bron: Johan BolijnFoto Johan Bolijn / Bron: Johan Bolijn

Waardplant

De oranje luzernevlinder heeft de luzerne als waardplant en daarom dankt hij een deel van zijn naam aan deze plant. Luzerne is een vlinderbloemige plant dat meer stikstof bevat dan gras en een hoger calciumgehalte en caroteengehalte bevat, zodat het door veeboeren als ruwvoer als in krachtvoer wordt gebruikt. Luzerne tref je daarom ook in grote velden aan, gekweekt voor veevoer. Voor de vlinder is het de waardplant, omdat de vrouwtjesvlinder haar eitjes afzet op de plant. Verschillende soorten klavers dienen ook als waardplant voor de oranje luzernevlinder. Nectar haalt de vlinder graag uit rode klaver, distels en luzerne, maar ook uit diverse andere bloemen.

Graslanden

De oranje luzernevlinder is te zien boven grote open graslanden, in bermen en ruige velden. Het zijn landschappen die we door heel Nederland aantreffen. Voor deze vlinder haalt vlindervriendelijk beheer zeker wat uit. Gefaseerd maaien en een ruim nectar-aanbod dragen er zeker toe bij dat deze soort van Nederland blijft houden.

Familie

Hij hoort tot de familie van de witjes. De voorvleugellengte is 22-27 mm. En de bovenkant van de vleugels is oranjegeel. De achterrand van de voorvleugel en de achtervleugel heeft een brede donkere band. Aan die band zijn de mannetjes en vrouwtjes van elkaar te onderscheiden; bij hem is deze band rond de vleugelpunt door lichte aders onderbroken. De vrouwtjes zijn meer oranje dan de mannetjes en zij heeft oranjegele vlekken in de donkere band langs de achterrand. Als de vlinder rust dan doet hij dat met dichtgevouwen vleugels.

Vliegtijd

De oranje luzernevlinder vliegt ieder voorjaar vanuit Zuid-Europa en Noord-Afrika naar het noorden. In mei en juni arriveren de eerste exemplaren in ons land. De volgende generaties die in ons land het licht zien vliegen van begin augustus tot eind oktober. Hun aanwezigheid wordt aangevuld met nieuwe immigranten uit het zuiden. In Zuid-Europa vliegt deze soort in vier tot zes generaties en overwintert hij als rups.

Goed oranje luzernevlinder-jaar voor Ameland

Soms is het een goed oranje luzernevlinder-jaar, zoals 2013 voor Ameland. In dat jaar werden er meer oranje luzernevlinders op het eiland waargenomen dan de jaren daarvoor. Waar er in 2012 maar één werd waargenomen, vlogen er in 2013 meer dan tien keer zoveel over de eilander ruigten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johan Bolijn
  • www.vlindernet.nl
  • www.ivn.nl
  • www.hartog-lucerne.nl
  • Afbeelding bron 1: Johan Bolijn
  • Afbeelding bron 2: Johan Bolijn

Reageer op het artikel "Vlinder Oranje luzernevlinder"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlinders
Schrijf mee!