InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlinder Kleine vuurvlinder uit de familie van de blauwtjes

Vlinder Kleine vuurvlinder uit de familie van de blauwtjes

Vlinder  Kleine vuurvlinder uit de familie van de blauwtjes De kleine vuurvlinder dankt zijn naam aan de feloranje kleur van de vleugels. De vlinder is vliegend niet zo makkelijke te herkennen. Pas als hij gaat zitten en zijn vleugels uitgeklapt laat zien, kun je zeggen of het al dan niet om een kleine vuurvlinder gaat. Hij vliegt volop in het hele land, in alle regio's van Nederland. Het is ook een van de vele soorten die op de Waddeneilanden is te zien. Vlindertellers zoeken de vlinders op en houden bij welke soorten er vliegen en maken er, als het even kan, een foto van.

Een oranje vlinder uit de Blauwtjesfamilie

Kleine vuurvlinder

De kleine vuurvlinder is een algemeen voorkomende vlinder in heel Nederland. In alle provincies is hij wel te zien, over het algemeen in kleine aantallen. De Waddeneilanden zijn ook van die gebieden waar vlinders zich thuis voelen. Ze vliegen in de duinen, maar je komt ze ook in de tuinen binnen de bebouwde kom tegen. De kleine vuurvlinder is een van de fladderaars. Het is een prachtig gekleurd vlindertje dat familie is van de blauwtjes (Lycaenidae). Niet dat de vlinder blauw van kleur is, nee, hij is oranje met bruin.
De vlinder lijkt veel op:
  • grote vuurvlinder
  • bruine vuurvlinder

Kenmerken

De kleine vuurvlinder is een kleine vlinder met een voorvleugellengte van ongeveer 13 mm. De bovenkant van de vleugels zijn oranje met zwarte vlekken en de onderkant is grijsbruin met witte vlekjes. De vrouwtjes hebben grote en ongeordende zwarte vlekken op de voorvleugels en op de achtervleugel zitten oranje achterrandvlekken. Bij sommige vrouwtjes ontbreken die vlekken en soms hebben ze zelfs blauwe vlekken. De vlinder komt in variaties voor: elk jaar worden er wel een paar kleine vuurvlinders gezien die lichtgeel of zelfs wit zijn.

Bron: Theo KiewietBron: Theo Kiewiet

Levenscyclus

De rups is van half augustus tot half mei en van eind mei tot begin juli te zien. Hij zit meestal aan de onderkant van een blad en vreet dan een dun laagje van het blad. Aan die doorschijnende bladeren kun je de rupsenvraat van de kleine vuurvlinder herkennen. De halfvolgroeide rups overwintert op de grond in de strooisellaag. De rups verpopt op de waardplant of op de grond tussen de gevallen bladeren.

Waardplanten

De kleine vuurvlinder gebruikt zuring als waardplant:
  • schapenzuring
  • veldzuring

De schapenzuring bloeit van het voorjaar tot de herfst. De plant is ook voor mensen te eten en zit vol vitamines A,B, C, D, K en E en bevat carotenen.

Vliegtijd

De kleine vuurvlinder vliegt per jaar in drie generaties. Hij vliegt van april tot half juni, van eind juni tot begin oktober en de derde generatie vliegt in de herfst, van begin september tot eind oktober. De derde generatie vliegt het ene jaar in grote aantallen en het andere jaar zie je hem bijna niet. De vlinder vliegt vooral in open gebieden zoals graslanden en schrale plekken op de zandgronden. Hij houdt ook van heidevelden en duinen.
Bron: Theo KiewietBron: Theo Kiewiet
Je kunt hem tevens in de bermen en in tuinen aantreffen. De kleine vuurvlinder is een algemeen voorkomende vlinder in heel Nederland.

Ameland

Een van de vlindertellers van het eiland ontdekte twee vlinders die verdiept waren in hun liefdesspel. Ze gingen zo in elkaar op, dat ze het minnekozen op de duim van de vlinderman voortzetten. De foto is in mei 2011 gemaakt. In die periode van het jaar tot en met oktober zijn de kleine vuurvlinders volop op het eiland te zien.

De grote vuurvlinder is nog niet op Ameland gesignaleerd. Hij is uiterst zeldzaam en komt in Nederland in de Weerribben voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kleine vuurvlinder is een vurig gekleurde dagvlinderDe kleine vuurvlinder is een vurig gekleurde dagvlinderDe naam 'vuurvlinder' zegt het al: vlinder met de kleur van vuur. Een vurig gekleurde dagvlinder. Er zit namelijk veel o…
Grote vuurvlinder - Lycaena dispar batavaGrote vuurvlinder - Lycaena dispar batavaDe grote vuurvlinder is zeldzaam in Nederland. In 2015 viert het beestje een jubileum: hij werd 100 jaar geleden ontdekt…
Vlinders in NederlandVlinders in NederlandZe fladderen van bloem naar bloem. Ze betoveren ons met hun prachtig gekleurde vleugels en het is een graag geziene gast…
Kanovaren in de WeerribbenIn het noordwestelijke deel van Overijssel bevindt zich het Nationaal Park Weerribben. Dit natuurgebied (3500 hectare gr…
Meer vlinders in uw tuinMeer vlinders in uw tuinVlinders, een van de weinige insectensoorten die daadwerkelijk geliefd zijn bij vele mensen. In hun vele kleuren en vari…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Theo Kiewiet
  • Vlindernet.nl
  • Wikipedia
  • Vlinderstichting
  • Theo Kiewiet
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Theo Kiewiet
  • Afbeelding bron 2: Theo Kiewiet

Reageer op het artikel "Vlinder Kleine vuurvlinder uit de familie van de blauwtjes"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 27-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlinders
Schrijf mee!