InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlinder – Standvlinder het hooibeestje

Vlinder – Standvlinder het hooibeestje

Vlinder – Standvlinder het hooibeestje Het hooibeestje is een standvlinder die algemeen voorkomt in Nederland. Hij houdt van zandgronden en duinen en hij is op de Waddeneilanden volop aan te treffen. Ook op Amelander is hij in de duinen te zien. De vlinderfotografen zitten er lang voor stil en gaan uren op zoek om ze zo mooi mogelijk op de foto te zetten. Het hooibeestje is een vlinder met een mooie tekening en kleuren, die zichzelf wat graag laat zien. Hij is een van de paar honderd soorten die op Ameland zijn waargenomen en waar vlindertellers graag de camera op richten.

Vlinder van het gras

Bron: Theo KiewietBron: Theo Kiewiet

Dagvlinder hooibeestje

Het hooibeestje is een dagvlinder die algemeen voorkomt in Nederland en die je veel op de Waddeneilanden ziet. Niet alleen daar, hij komt in heel Europa voor. De hooibeestjes zijn gevoelig voor grote temperatuurschommelingen. In 1991 kreeg de soort een klap te verduren toen in het voorjaar een warme periode in april werd gevolgd door kou met nachtvorst. De enorme temperatuurwisseling werd toen veel rupsen fataal. In de jaren daarna heeft de soort heeft zich weer kunnen herstellen.

Aurelia's en zandoogjes

Het hooibeestje is familie van de aurelia’s en de zandoogjes.

Kenmerken van het hooibeestje

Het hooibeestje heeft een voorvleugellengte van 15 mm. Aan de bovenkant van de vleugels zien we een bruine rand met oranje. De vleugelpunt van de voorvleugel heeft een kenmerkende zwarte oogvlek, die je ook aan de onderkant ziet. De vlek is wit in het centrum. De vrouwtjes hebben een scherpere oogvlek dan de mannetjes. De onderkant van de achtervleugel heeft nauwelijks oogvlekken.

Levenscyclus van de vlinder

De rups kruipt van eind juni tot half juni over de bladeren. Ook op warme winterdagen kunnen we de rups aan het werk zien. De rups verpopt aan een stevige grasstengel, dichtbij de grond.

Vliegtijd

De vlinder vliegt van april tot eind september in twee generaties, die elkaar ook nog eens overlappen. De hooibeestjes vliegen naar graslanden vol bloemen en ze halen nectar uit allerlei verschillende soorten planten. De vlinders maken gebruik van een territorium dat de mannetjes bezet houden. Ze hechten erg aan wat ze beschouwen als 'hun' terrein. De hooibeestenmannetjes maken zelfs patrouillevluchten om het territorium te bewaken.

Verspreiding van de standvlinder

Het hooibeestje is een standvlinder in grote delen van het land. Een standvlinder noemen we een vlinder die in dat gebied zeker tien jaar een populatie heeft. Hij hoort bij de soortenrijkdom van dat gebied. De meeste hooibeestjes zitten op de zandgronden en in de duinen. Hij houdt ook van schrale graslanden en heidevelden. In gebieden met pioniersvegetatie kun je hem ook aantreffen.

Waardplanten

Het hooibeestje kan niet zonder verschillende soorten grassen. De grassen zijn de waardplanten voor de soort en de vlindervrouwtjes zetten haar eitjes af op deze planten:
  • reukgrassen
  • wenkgrassen
  • beemdgrassen

Ameland

Het bruin-oranje vlindertje is een algemene soort die we veel in de duinen op Ameland tegenkomen. Hij is een van de paar honderd soorten die op de eiland worden waargenomen. Op het groene strand van Ballum is genoeg pioniersvegetatie waar het hooibeestje zo van houdt en in de duinen vindt hij meer dan genoeg van gading om nieuwe generaties groot te brengen. Nu maar hopen dat er niet te vaak een nachtvorstperiode volgt op een warme voorjaarsmaand, want dan decimeert de soort en duurt het weer een tijd voor de populatie op sterkte is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Theo Kiewiet
  • Vlindernet.nl
  • Wikipedia
  • Theo Kiewiet
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Theo Kiewiet

Reageer op het artikel "Vlinder – Standvlinder het hooibeestje"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 27-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlinders
Schrijf mee!