InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vachtkleuren bij katten

Vachtkleuren bij katten

Vachtkleuren bij katten ‘browntabby’ is de oorspronkelijke vachtkleur van kitten. Door te fokken zijn er inmiddels verschillende kleuren ontstaan, die hieronder beschreven staan. De kleur ontstaat door pigmentkorrels in de haren. De hieronder vermelde kleuren zijn raskleuren

Effen gekleurd (Solid of Self)

Een geheel effen kat komt zelden voor, omdat het zeer lastig is om een echt effen kleur te verkrijgen. Een effen kat heeft haren die van top tot teen dezelfde tint hebben. Een goed voorbeeld is de albino kat, hoewel deze vrij zeldzaam is.

Verdunde kleuren

De haren van verdunde kleuren hebben anders gestructureerde en gerangschikte pigmentkorrels, waardoor er een lichter effect ontstaat. Hieronder een lijstje met de basiskleuren van katten, erachter staat de verdunde kleur:
  • Zwart – Blauw
  • Chocolate – Lilac
  • Rood – Crème
  • Cinnamon - Fawn

Ook kennen we de kleur wit, die eigenlijk geen echte kleur is omdat bij deze katten het pigment ontbreekt.

Tipped

Bij een tipped kleur is het topje van de haar donkerder gekleurd. Meestal is de rest van de haar grotendeels wit van kleur. Het onderste gedeelte van de haar (de haarbasis) is wit.

Shaded

Shaded is een verder gevorderde variant van de Tipped variant. Bij Tipped is alleen het topje van de haar donkerder gekleurd, bij Shaded is de haar tot ongeveer de helft gekleurd. Hierdoor is de Shaded variant veel opvallender dan de Tipped variant.

Smoke

Smoke is een nog verder gevorderde variant dan Shaded. Bij Smoke is de haar geheel gekleurd, op de haarbasis na. De Smoke variant is het duidelijkst te zien bij de varianten blauw-smoke en zwart-smoke.

Ticking (Agouti)

Het ticking-patroon lijkt wel wat op een zebrapad. Donkere en lichte banden tekenen zich af op de haren. Deze kleur is een goede camouflagekleur.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Katten - David Alderton
  • Foto's van Kattenplaza.nl

Reageer op het artikel "Vachtkleuren bij katten"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 27-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!