InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Turkse Van kat - rasbeschrijving

Turkse Van kat - rasbeschrijving

Turkse Van kat - rasbeschrijving De Turkse Van is een grote halflangharige kat met een lieve uitstraling. Hij is overwegend wit met twee gekleurde vlekken op het hoofd en een gekleurde staart. Katten van dit ras zijn over het algemeen actieve, intelligente en aanhankelijke dieren die zich vooral aan één persoon hechten. In tegenstelling tot andere katten is watervrees hem vreemd.

Herkomst

De naam van de Turkse Van (Van wordt uitgesproken als Wan) is afgeleid van het Vanmeer in Turkije. Het ras is er op natuurlijke wijze ontstaan aan de voet van de berg Ararat.

Het is waarschijnlijk één van de oudste rassen ter wereld. Er werd een afbeelding gevonden van een witte halflangharige kat met een pluimstaart en rode vlekken op de kop, op een Romeins schild daterend uit de periode dat de Romeinen Armenië bezetten (75-387 V.C.).

Intrede in Europa

In 1955 bezochten twee vriendinnen het gebied rond het Vanmeer en raakten in de ban van deze mooie katten. Ze konden twee exemplaren vangen en brachten hen mee naar Engeland. Deze katten vormden de basis van de fokkerij van Turkse Vans in Europa. Enkele jaren later werd het ras officieel erkend.

De eerste Turkse Vans zouden echter al in 1933 in Europa zijn aangekomen, meer bepaald in Normandië. De twee poezen, waarvan er één drachtig was, zouden de eigendom zijn geweest van een Armeense vluchteling.

In de Verenigde Staten werd de Turkse Van pas in 1982 ingevoerd.

Beschermd

Wie heden ten dage de regio rond het Vanmeer bezoekt, kan de Turkse Van er nog steeds aantreffen. Hun aantal is echter sterk gedaald en het dier is relatief zeldzaam. Het ras wordt gekweekt door de Zoo van Ankara en wordt door de Turkse overheid beschermd. De genetische eigenschappen zijn nog steeds dezelfde als die van de originele Van katten en de kweekprogramma’s proberen deze unieke eigenheid te behouden. Ondanks het exportverbod op de witte odd-eyed exemplaren, worden er nog steeds veel van deze katten door de reizigers meegenomen of onder een andere naam geëxporteerd.

Van Kedi

Volgens de Turken zelf is onze Turkse Van niets meer dan een gewone huiskat. De echte Turkse Van of Van Kedi (kat uit Van) is voor hen een geheel witte kat. Ze houden vooral van het odd-eyed exemplaar (met twee verschillende kleuren ogen).

De Van Kedi (of Van Kedisi) wordt door de GCCF en de FNK echter niet erkend als Turkse Van.

Turkse Angora

De Turkse Van en de Turkse Angora zijn twee rassen die niets met elkaar te maken hebben. Veel mensen denken nog steeds dat de Turkse Van slechts een kleurschakering is van de Turkse Angora, maar dat is dus niet het geval.

Als je de twee katten naast elkaar zet, zie je trouwens duidelijk de verschillen in soort, grootte, beenderstructuur en vacht. Zo is de Turkse Van een stuk groter dan de Turkse Angora.

Turkse Angora’s zijn bovendien drager van het W gen dat geassocieerd wordt met een witte vacht, blauwe ogen en doofheid. Turkse Vans hebben dit W gen niet.

Karakter

Obsessief

Het zijn lieve en aanhankelijke dieren die heel graag in het gezelschap van andere mensen vertoeven en die de hele familie met liefkozingen overlaadt. Toch heeft de Turkse Van slechts één grote liefde in zijn leven. Zijn hart behoort tot slechts één persoon en hij zal daar dan ook obsessief mee omspringen (jij bent van mij en ik ben van jou). Het zal dan ook niet verwonderen dat de Van vaak met een hond wordt vergeleken.

Speels

Het zijn actieve katten die heel graag jagen en spelen. Ze hebben behoorlijk wat ruimte nodig om te kunnen rennen en springen. Je mag ze nooit in een kamer opsluiten. Dat vinden ze verschrikkelijk.

Intelligent

Wie een Van in huis heeft, weet dat dit ras heel intelligent kan zijn. Het openen van deuren en koelkasten heeft geen geheimen meer voor deze kat. Ze graven ook graag tunnels naar de tuin van de buren.

Onvoorspelbaar

Een Turkse Van is niet voor iemand die nog nooit een kat heeft gehad. Vannetjes zullen het duidelijk laten merken als ze in hun ogen slecht behandeld worden. Voor mensen die geen inzicht hebben in katten kunnen ze daardoor als onvoorspelbaar overkomen.

Zwemmende kat

In tegenstelling tot andere katten zijn Turkse Vans niet bang voor water. Dit kan een probleem zijn bij hun opvoeding. Normaal gesproken zijn gerichte stralen uit plantenspuiten voor de meeste katten afdoende om ze tot de orde te roepen, maar een Turkse Van zal deze reactie als een leuk en boeiend spelletje zien.

Uit plezier zal hij echter niet gaan zwemmen. Wel deinst hij er niet voor terug om een prooi tot in het water te achtervolgen. Er zijn veel Turkse Vans bekend die vissen en zelfs eenden uit het water gaan halen.

Eenzaam

Een Turkse Van is niet geschikt om alleen te blijven. Moet je vaak van huis, neem er dan eventueel een tweede vannetje bij. Twee katten van hetzelfde ras kunnen bijzonder goed met elkaar omspringen.

Voortplanting

Turkse Vans krijgen redelijk grote nesten van vijf tot zes kittens. Tijdens de bevalling zijn er zelden problemen.

Uiterlijke kenmerken

Lichaam

De Turkse Van is een middelgrote kat met een lang en krachtig lichaam. Vooral nek en schouders zijn gespierd en hij heeft een stevige botstructuur. Dit ras heeft drie tot vijf jaar nodig om helemaal volgroeid te zijn. Een volwassen mannelijke kat kan gemakkelijk negen kilo wegen. Een vrouwtje weegt meestal maar de helft.

Poten

Hij heeft massieve poten met onderaan een soort pluimen waaraan hij graag trekt.

Ogen

De meeste Vans hebben amberkleurige ogen, maar sommigen zijn odd-eyed of hebben blauwe ogen. De vorm is ovaal en ze staan enigszins schuin in de kop.

Oren

De oren staan vrij dicht bij elkaar en worden opgericht gedragen. Ze zijn vrij groot en goed behaard.

Kop

De Turkse Van heeft een stompe, driehoekige schedel. Hij heeft een afgeronde neus, een stevige kin en opvallende jukbeenderen.

Staart

De lengte van de dikke, behaarde staart staat in goede verhouding tot het lichaam.

Vacht

Normaal hebben katten drie soorten vacht (dikke bovenvachtharen, donzige ondervachtharen en borstelige tussenvachtharen), maar de Turkse Van heeft er maar één. Daardoor heeft hun zachte vacht geen neiging tot klitten en hebben ze maar heel weinig verzorging nodig.

Door de speciale textuur is hun vacht is bestand tegen water. Het droogt heel snel wanneer het nat is.

Kleuren

De Turkse Van is een natuurras. Dat wil zeggen dat het zonder enige inmenging van de mens is ontstaan. Net zoals Main Coons en Turkse Angora’s mag deze kat dan ook alleen in de kleuren gefokt worden die in de natuur voorkomen.

Hij is overwegend wit. De aftekeningen zijn in het ideale geval beperkt tot een gekleurde staart en twee vlekken op het hoofd, die bij voorkeur de ogen en oren vrijlaten. Hiertussen bevindt zich een witte bles. Volgens de lokale overlevering zou deze verticale witte bles zijn ontstaan toen Allah hen daar met zijn vinger zegende toen de katten de Ark van Noach verlieten. Deze aftekening komt soms ook bij andere rassen en zelfs huiskatten voor. In dit geval spreekt men over een Van-patroon.

Als de kat een extra vlekje op het lichaam heeft, wordt dit op tentoonstellingen niet bestraft. Ook een enkele kopvlek of een niet-symmetrische aftekening is geoorloofd. Een goed type is belangrijker dan een vlekje teveel of te weinig.

De Turkse Van heeft meestal rode (auburn) of crèmekleurige aftekeningen, maar ook effen zwarte, blauwe, schildpad en tabby aftekeningen komen voor, al worden deze kleuren nog niet overal erkend.

Niet meer dan 20% van de kat mag gekleurd zijn.

Stripverhaal met een Turkse Van kat

Avalon Lion is een dikke Turkse Van kat met zijn eigen stripverhaal. Zijn avonturen kunnen wekelijks gevolgd worden via http://avalon-lion.blogspot.com. Leuk weetje: Avalon Lion bestaat echt en kan ook bewonderd worden in enkele films en video clips.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turkse taal: alfabet en uitspraakHet Turks lijkt een moeilijke taal maar dit valt in de praktijk reuze mee. Het Turkse alfabet lijkt op het Nederlandse a…
Turkse banken in NederlandTurkse banken in NederlandEr zijn een groot aantal Turkse banken actief in Nederland. Dat komt omdat er in Nederland veel Turken wonen. Dit is een…
Turkse Lira: geld, informatie, koersDe nieuwe Turkse Lira is er sinds 2008. Wanneer je een bezoek brengt aan Turkije zul je met deze munteenheid moeten beta…
Turkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordennieuws uitgelichtTurkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordenTurken, waar ook ter wereld moeten hun dienstplicht van 15 maanden vervullen. Deden ze dat eerder niet dan verviel daarm…
Turkse achternamenTurkse achternamenWelke achternamen worden het meest gebruikt door de Turken? Wat is de betekenis van deze achternamen? Sinds wanneer is h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Turkse Van kat - rasbeschrijving"

Reacties

De Puydt Willy, 08-11-2015 18:54 #3
Zonder het te weten heb ik een Turkse Van uit een dierenasiel gehaald.
Pas later begon het tot me door te dringen, na enig opzoeken.
Dit is toch wel een bijzondere schattige soort kat die makkelijk de ganse nacht op het bed ligt.
Op zijn rug en met de pootjes omhoog. Ook bijzonder communicatief.
Wel vrij onvoorspelbaar karaktertje. Knuffelt niet echt graag en bijt meteen als je 't probeert.
(Naar 't schijnt het karakter van zijn baasje…)
Is daar enige correctie mogelijk? Ik bedoel bij de kat dan.

Wilma, 08-09-2015 21:33 #2
Neem hem mee naar je eigen slaapkamer. Is hij ook niet alleen. Mijn reactie komt wel een beetje laat. Maar het zij zo.

Hennie, 21-06-2012 06:52 #1
Hallo ik heb pas en turkse vankat. Ik moet hem wel in de nacht in en kamer doen, want ik heb ook een vogel en dat gaat niet goed in de nacht, maar ze vind dat niet leuk. Kan ik wat anders doen? Graag uw mening

Infoteur: Avalon
Laatste update: 19-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Poezen
Reacties: 3
Schrijf mee!