InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Devon Rex: een bijzonder uiterlijk

Devon Rex: een bijzonder uiterlijk

De Devon Rex is een bijzonder kattenras. De katten hebben een apart uiterlijk dat niet door iedereen als 'mooi' wordt gezien en hebben een korte, licht krullende vacht. Devon Rexen kunnen geschikt zijn voor mensen die normaal gesproken allergisch zijn voor katten omdat ze een andere vachtstructuur hebben.

Geschiedenis

Het begon allemaal in Devonshire, waar in 1960 een gekruld katertje werd geboren uit een normaal behaarde boerderijpoes. Dit katertje, Kirlee, was in eigendom van Beryl Cox. Beryl Cox las in de krant een stuk over de Cornish Rex, katten met krullend haar uit Cornwall. Zij nam contact op met de fokkers van het katje dat op de foto stond, die bij het artikel bijgesloten was. Deze fokkers waren uitermate geinteresseerd in Kirlee, en wisten Beryl Cox ervan te overtuigen om hem aan hun af te staan voor de fokkerij. Dit liep uit op een teleurstelling, de kruisingen en Cornish Rex poezen die gedekt waren door Kirlee brachten alleen gladharige kittens ter wereld. Zo ontdekte men dat de Cornish Rex katten en Kirlee wel allebei een gekrulde vacht hadden, maar dat deze krullen uit twee verschillende mutaties ontstaan waren.

Toen besloot men om twee verschillende fokprogramma's op te stellen. De Cornish Rex, toen nog gewoon Rex genoemd, heette Rex gene 1, de Devon Rex werd Rex gene 2 genoemd. Omdat er maar weinig katten voor de fok beschikbaar waren zijn de afstammelingen van Kirlee zowel voor de fok van de Cornish- als voor de fok van de Devon Rex gebruikt. Zo komt het dat alle Devon Rexen de stamvader van de Cornish Rexen in hun afstamming hebben. Daarbij komt dan weer dat de meeste Cornish Rexen Kirlee in hun afstamming hebben. Hierna is de Devon Rex gekruisd met onder andere Britse kortharen, Burmezen, Perzen en Siamezen. Zo komt het dat Devon Rexen in veel verschillende kleuren en vachtpatronen voorkomen.

Uiterlijk

Zoals al eerder te lezen in dit artikel hebben de katten vaak een gekrulde of gegolfde vacht. De vacht is niet lang, maar neigt eerder naar het korte en de katten hebben vaak weinig haar op hun buik en hals. Ze hebben een slank en gespierd ogend lichaam met lange slanke poten en een lange staart. De kop is breed en wigvormig en ze hebben grote ogen en oren in combinatie met een lange slanke hals, een zeer elegante kat dus. Alle vachtkleuren komen voor.

Karakter

Het zijn katten die veel aandacht nodig hebben en ze zijn zeer mensgericht. Hierdoor kunnen ze makkelijk kunstjes leren zoals apporteren en komen ze erg intelligent over. Ze hebben een zachtaardig karakter en zijn hierdoor erg geschikt als gezinskat.

Allergie

Er zijn een aantal katten die een bijzondere vachtstructuur hebben waardoor mensen die normaal gesproken allergisch zijn voor katten, geen allergische reactie vertonen bij deze katten. De Devon Rex is één van deze katten. Mocht je een kat willen aanschaffen terwijl je weet dat je allergisch bent is het raadzaam om eens bij een Devon Rex fokker langs te gaan. Bij deze fokker zou je dan uit kunnen testen hoe je reageert op de katten, dit heet 'snuiven'. Je verblijft dan een aantal uren in de woning van de fokker om te kijken of je reageert op de katten. Deze test is niet volledig betrouwbaar, maar het geeft vaak wel een indicatie. Deze test kan alleen uitgevoerd worden als de fokker geen andere dieren in huis heeft.

Sommige mensen zijn wel allergisch voor de Devon Rex, dus ga áltijd uitgebreid testen als je weet dat je allergisch bent voor katten en toch overweegt een kat aan te schaffen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia Specialcats

Reageer op het artikel "Devon Rex: een bijzonder uiterlijk"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 05-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!