InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocolade

Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocolade

Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocolade Huisdieren hebben het in december zwaar. Ze worden geconfronteerd met vuurwerk en met veel eten. Omdat zo de decembermaand voor mensen er nu eenmaal uitziet. Tijdens die Kerst- en oud en nieuw vieringen wordt wel eens vergeten wat dit met de huisdieren doet. Katten en honden hebben in december eigenlijk veel meer aandacht nodig. En geef ze vooral geen chocolade, want daar kunnen ze zelfs van dood gaan. Ook vuurwerk kan veel schade aanrichten bij huisdieren.

Chocolade is erg gevaarlijk voor honden: het kan zelfs dodelijk zijn

De combinatie van hond en chocolade is een zeer gevaarlijke combinatie. Terwijl honden juist zo gek zijn op de lekkernij. Want er wordt wel vaak gedacht dat dieren precies weten wat goed voor ze is, maar dat klopt niet. Chocolade kan namelijk dodelijk zijn voor een hond. Een grote hond die een per ongeluk een stukje chocolade binnenkrijgt zal daar niet direct van sterven. Maar een klein hondje dat 50 gram pure chocolade binnenkrijgt kan daar heel ziek van worden of er zelfs aan sterven.

Waarom is chocolade gevaarlijk voor honden?

In chocola zit de stof theobromine. Dit geeft de lekkernij die typische smaak. Melkchocolade heeft minder theobromine dan pure chocolade. Daar komt die bittere smaak ook vandaan. Witte chocola bevat maar heel weinig theobromine.
Theobromine heeft een aantal effecten. Zo stimuleert het. Maar het irriteert het lichaam ook. Dat doet het bij mensen, maar ook bij honden. En bij honden is die werking veel groter dan bij mensen. Als er theobromine in de maag van de hond zit, wordt er veel meer maagsap aangemaakt. Daardoor kunnen maagzweren ontstaan, maar ook acute braakneigingen en diarree. Maar theobromine doet meer. Het wordt heel snel in het bloed opgenomen en daar tast het de hartspier aan. Dat heeft voor een dier een versnelde ademhaling tot gevolg. Ook de ademhaling gaat door de stof veel sneller. Een hond kan door een stukje chocolade over zijn hele lijf gaan trillen om die reden. Heeft een dier veel chocolade gehad, dan kan het door een hartstilstand sterven.

Wat moet je doen als je hond chocolade heeft gegeten?

Als een hond chocolade heeft gegeten moet het baasje zo snel mogelijk contact opnemen met de dierenarts. Die adviseert dan wel wat te doen. Vaak zal de dierenarts een stof inspuiten waardoor de hond moet overgeven. Op die manier verlaat de theobromine het lichaam weer. Maar dan moet dan wel snel nadat de chocolade is gegeten, want anders zit de stof al in de bloedbaan.

De kerstboom en de hond

In veel kerstbomen hangen kerstkransjes van chocolade. Wie een hond heeft doet er goed aan dit niet te doen, want een hond kan niet zelf bepalen dat dit niet goed voor hem is. En bij de afwezigheid van de baas is de aandrang om de chocolade te eten vaak te groot. Doe het dus gewoon niet, hang geen chocolade in de boom. En geef een hond zelf nooit chocolade.

Stress door vuurwerk bij huisdieren

Ook het vuurwerk dat traditioneel met oud- en nieuw wordt afstoken, maar vaak ook al vooraf wordt afgestoken is slecht voor huisdieren. Heel veel katten en honden schrikken zich elke keer weer een ongeluk van die knallen. Laat katten daarom niet met oud- en nieuw buiten want door de stress kunnen ze uit angst verdwalen. Honden kunnen zo bang zijn voor vuurwerk dat ze helemaal beginnen te trillen en te beven. Ze zijn verschrikkelijk bang.

Medicijnen om honden en katten wat rustiger te maken

Er zijn goede medicijnen voor honden en katten om er voor te zorgen dat ze wat rustiger worden als er vuurwerk wordt afgestoken. Er zijn veel verschillen in medicijnen en de huisdieren reageren vaak ook allemaal verschillend. Voorlichting door een dierenarts is van het grootste belang bij de keuze van goede medicatie om angst bij huisdieren te verminderen.
Gerelateerde artikelen
Help! Mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips & tricksHelp! Mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips & tricksHet kan natuurlijk gebeuren dat je hond per ongeluk chocolade gegeten heeft. Er liggen bijvoorbeeld chocolade paaseitjes…
Chocolade dodelijk voor hond!Chocolade dodelijk voor hond!Dat chocolade heerlijk is en er veel mensen dol op zijn is algemeen bekend. Maar wist je dat chocolade zeer gevaarlijk i…
Leuke weetjes - ChocoladeLeuke weetjes - ChocoladeOoit al chocolade sushi, chocolade pizza, kip met chocolade en azijn chocolade gegeten? Chocolade hoeft trouwens niet me…
Gebitscontrole bij honden en kattenGebitscontrole bij honden en kattenFebruari is naast de sprokkelmaand ook de maand van de gebitscontrole bij huisdieren. In deze februari maand houden veel…
Bronnen en referenties
  • Dierenkliniek

Reageer op het artikel "Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocolade"

Reacties

Singalees (infoteur), 06-01-2013 15:45 #2
Goed in de gaten houden hoe het dier reageert. Krijgt het een snellere ademhaling dan zou ik de dierenarts inschakelen. Maar waarschijnlijk valt het wel gewoon mee: het was melkchocolade en dat is niet zo schadelijk en de portie was klein dus dat is ook een groot voordeel. Als de hond dan ook nog fors is, zal het wel wat meevallen. Maar houd het wel in de gaten.

Lidwien, 05-01-2013 13:40 #1
Mijn hond heeft vanmorgen bij het afbreken van de kerstboom een chocoladebal gepikt. Stiekem op gegeten hier kwam ik net achter, want hij lag te braaf in zijn mand en dat wekte mijn aandacht.In zijn mand lag de folie.
Wat nu, is er rede voor paniek? Het was melkchocolade en de bal was hol.
Zelf denk ik dat het wel mee zal vallen.
Graag advies

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!