InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Mijn hond wil niet lopen, wat nu?

Mijn hond wil niet lopen, wat nu?

Mijn hond wil niet lopen, wat nu? Niet alle honden lopen even graag, maar sommige maken het wel heel bont. Neem je ze mee naar buiten, dan gaan ze zitten en blijven ze zitten tot ze weer naar huis mogen. Je kunt trekken, lokken of aansporen, maar de hond reageert niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben, ras en leeftijd spelen een rol, maar ook pijn, verlies, een trauma of gewoon geen zin hebben. Afhankelijk van de oorzaak kun je een oplossing vinden in rustig aan doen of in de hond te motiveren verder te gaan. Veel honden lopen graag. Ze gaan vrolijk mee, trekken zelfs aan de riem en doen niets liever dan naar buiten gaan. Sommige honden zien dit echter niet zitten. Ze blijven liever thuis, in de mand. Als ze dan echt naar buiten moeten, sjokken ze langzaam achter je aan of weigeren ze helemaal te lopen. Je probeert hem met brokjes te lokken, aan de riem te rekken of hem zelfs op te tillen, maar zodra hij de kans krijgt wil de hond zo snel mogelijk naar huis. Voor het baasje is dit vervelend, maar ook voor de hond is dit niet het ideale leven. Wat is de reden voor dit gedrag, en wat zijn de oplossingen?

Ras

Sommige rassen lopen niet veel. Vooral grote rassen slapen, zoals de Mastif en de Sint Bernard, slapen het grootste deel van de dag. Kleine rassen lopen doorgaans met meer plezier, maar kortere afstanden. Dit is niet alleen ras-afhankelijk, maar voor een groot deel ook individu-afhankelijk. Loop je zelf graag en lang dan is het aan te raden daar al bij de aanschaf van een hond rekening mee te houden. Ook hondenrassen die minder lopen moeten echter lopen. Sterker nog, ook zij horen plezier in de wandeling te hebben.

Leeftijd

Oude honden lopen minder. Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen zal een oudere hond minder lopen en minder enthousiast zijn. Leeftijd is echter geen reden om helemaal niet meer te lopen. Loopt een hond dus helemaal niet meer, dan is leeftijd alleen niet de oorzaak. Een andere factor speelt mee. Leeftijd kan wel invloed hebben op andere factoren, zo is een oude hond moeilijker enthousiast te krijgen en hebben veel oudere honden last van gewrichten of stijfheid.

Pijn

Een reden waarom een hond niet wil lopen kan zijn dat hij pijn heeft. Grote honden hebben een grote kans last te krijgen van hun gewrichten. Wil de hond niet lopen, kijk dan eerst of hij mank loopt en of er iets tussen zijn tenen zit. Kleine wondjes op de voeten zijn pijnlijk voor een hond, maar ze kunnen makkelijk ontstaan als er bijvoorbeeld glas op straat ligt. Vermoed je dat je hond pijn heeft, ga dan naar de dierenarts. Dwing je hond in dit geval niet te lopen!
Kleine wondjes gaan vanzelf over, grote wonden kunnen behandeling nodig hebben. Tegen gewrichtspijn kan ook veel worden gedaan, zodat de hond weer met plezier kan lopen.

Sneeuw en ijs
IJsvorming tussen de tenen kan pijnlijk zijn voor een hond, met sneeuw is het dus extra opletten. / Bron: Sulaco229, RgbstockIJsvorming tussen de tenen kan pijnlijk zijn voor een hond, met sneeuw is het dus extra opletten. / Bron: Sulaco229, Rgbstock

Een bijzonder geval waarin de hond liever niet loopt is als er sneeuw en ijs op straat ligt. Bij honden met lange haren rond de poten kan er ijsvorming tussen de tenen ontstaan. Dit erg vervelend voor de hond, maar is gelukkig makkelijk te verhelpen. Bij hogere temperaturen thuis smelt het ijs snel, je kunt ook met je handen de poten van de hond verwarmen. Om voor een langere termijn een oplossing te vinden, kun je ook de haren rondom de poten afknippen.

Trauma

Is de hond aangevallen door een andere hond? Of is er iets anders gebeurt waar de hond bang van is geworden? Wees dan voorzichtig met de hond weer mee naar buiten nemen. Aan de lijn trekken of hem dwingen heeft geen zin. Het beste kun je zelf zo normaal mogelijk doen. Ga ervan uit dat je hond meeloopt, en waarschijnlijk loopt hij ook mee. Lukt dit niet, blijf dan rustig. Neem hem mee naar een andere plek om te lopen, zodat hij niet meteen terugvalt in de angst. Een hond die uit angst niet meer wil lopen is moeilijk te behandelen. Je doorbreekt de angst niet door hem mee te slepen, maar ook niet door hem te belonen. In sommige gevallen helpt het door een andere hond mee te nemen op de wandeling. Vraag buren, vrienden of familieleden of je hun hond een keer mag uitlaten, maar alleen als je weet dat hun hond en jouw hond het goed samen kunnen vinden. Wellicht wil je hond wel weer lopen als er een vriend meeloopt. Indien het met normaal lopen niet lukt, zoek dan professionele hulp.

Verlies

Honden kunnen gevoelig zijn voor het verlies van een baasje. Indien degene die normaal loopt wegvalt, bijvoorbeeld door overleiden of door het huis uit gaan, dan kan de hond van slag raken. Hij snapt niet meer wat er aan de hand is en zoekt zijn bekende, veilige plek op. De mand, de bank of een andere plek binnenhuis dus. Sommige mensen omschrijven het gedrag van de hond na het wegvallen van een baasje wel als depressief. Om het te behandelen is het belangrijk dat je zelf over het verlies bent. Zorg dat je naar je hond toe sterk over komt en maak duidelijk dat jij nu de baas bent. Als jij zegt dat de hond moet lopen, dan loopt de hond. Het is moeilijk, maar probeer niet al je eigen verdriet op de hond te richten, deze zal zwakte zien en de noodzaak om de leiderspositie over te nemen. Een hond die veel last heeft van het wegvallen van een baasje heeft geen zin in lopen, maar ook niet in eten of spelen. Dit patroon moet worden doorbroken en daarvoor is het maken van wandelingen belangrijk. Hij ruikt weer verschillende geurtjes en wordt door andere honden uitgedaagd. Krijg je de hond niet mee? Probeer dan korte rukjes aan de riem te geven en hem met stemgeluid en aanrakingen te blijven motiveren verder te lopen.

Baasje

Honden voelen doorgaans erg goed aan wat jij wilt. Wil je niet lopen? Dan heeft de hond dat waarschijnlijk door en reageert daarop. Dit hoeft geen probleem te zijn, zolang hij maar wel voldoende beweging krijgt.

Geen zin

Een speeltje mee kan de wandeling een stuk leuker maken / Bron: Jdeboer, RgbstockEen speeltje mee kan de wandeling een stuk leuker maken / Bron: Jdeboer, Rgbstock
Soms heeft een hond ook gewoon geen zin, zonder achterliggende reden of met een triviale reden zoals koud weer of regen. Dit hoeft ook geen probleem te zijn, maar als het vaker voorkomt dan kan het wel problemen opleveren. De hond moet immers zijn behoeften doen maar ook zijn energie kwijt. Daarbij is het leven voor een hond die niet meer naar buiten komt redelijk saai. Er kunnen allerlei fysieke en mentale klachten ontstaan als de hond niet meer loopt, van stijve spieren tot agressiviteit. Geen zin hebben is dus zeker een cirkel om te doorbreken. Dit kan onder andere door:
  • Niet toegeven: De hond moet lopen. Als je omkeert zodra hij niet meer wilt, dan zal hij bij de volgende wandeling weten dat hij alleen maar hoeft te gaan zitten, wachten tot jij doet wat hij wil.
  • Koekjes mee: om te belonen, welteverstaan. Gebruik kleine hondensnoepjes of gewoon brokjes en beloon de hond als hij goed meeloopt. Gebruik ze niet om te lokken, want dat is in feite beloning van slecht gedrag.
  • Speeltje mee: voor sommige honden is die wandeling gewoon een stuk leuker met een bal in de bek. Daar is niets mis mee, het is zelfs een hele goede manier om de hond te motiveren.
  • Andere hond mee: probeer eens ergens een hond te ‘lenen’ voor een wandeling, veel honden vinden de wandeling ineens een stuk leuker. Na een paar keer met meer honden te hebben gelopen, kun je de hond weer gewoon alleen meenemen. De wandeling is iets positiefs geworden.
  • Riem juist gebruiken: Loopt de hond niet, dan heeft aan een stuk door trekken weinig zin. Gebruik korte rukjes aan de riem om de hond mee te krijgen. Oefen de kracht omhoog uit in plaats van opzij. Door de riem op deze manier te gebruiken worden veel hulpmiddelen zoals de slipketting overbodig bij verreweg de meeste honden.
  • Een andere locatie: Ga eens op een andere plek lopen. Een ander hondenparkje, het bos of de duinen heeft andere geurtjes en andere honden. Een hond die met moeite loopt kan hier ineens weer opleven.
  • Maak het leuk: Misschien wel de belangrijkste tip. Kom niet met de instelling ‘laten we het nog eens proberen’, maar roep de hond bij je, ga door je knieën om op zijn hoogte te zitten en begin enthousiast te praten.

Lukt het niet?

Krijg je de hond op deze manier niet mee, zoek dan professionele hulp. Trek je hond niet mee, straf hem niet af, maar beloon het slechte gedrag ook niet. Een hondencursus of een hondenpsycholoog kan de uitkomst bieden.
Gerelateerde artikelen
Leer uw hond spelenderwijs apporterenLeer uw hond spelenderwijs apporterenHonden vinden het apporteren leuk om te doen. Honden leren graag iets van hun baas. Als ze weten hoe ze dat kunnen doen,…
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Artrose bij de hondArtrose bij de hondArtrose klinkt bij de meeste mensen niet helemaal onbekend in de oren. Het komt heel veel voor bij de mens, maar ook bij…
Verhuizen met een hondVerhuizen met een hondVerhuizen betekend meestal veel doen in een korte tijd. Als u een hond heeft denkt u dan ook van te voren na over hoe u…
Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mzacha, Rgbstock
  • Afbeelding bron 1: Sulaco229, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Jdeboer, Rgbstock

Reageer op het artikel "Mijn hond wil niet lopen, wat nu?"

Reacties

Denise Vos, 26-08-2016 23:03 #7
Hallo allemaal. Ik heb een hondje van 5,5 jaar oud en hij is een Jack Russell/Bailey kruising. Normaalgesproken was hij altijd heel enthousiast om uit te gaan. Hoe vaker hoe beter. Maar ineens wil hij gewoon niet meer. Ook lag hij eerder altijd standaard bij mij op de bank. En zeker 's avonds maar hij ligt nu ineens bijna de hele tijd in zijn huisje/mandje. Het is natuurlijk erg warm de laatste dagen dus iets minder actief is niet zo vreemd maar hij gaf daar eerder nooit iets om. Ik kan mij ook niet heugen dat er iets is gebeurd buiten of dat hij zich heeft bezeerd. Iemand een idee waar ik bij hem naar moet kijken/wat ik moet checken?

Groetjes Denise

Kelvin, 25-02-2016 13:10 #6
Hallo,
ik heb een vraag, ik heb een pup tegen de 5 maanden ( een boomertje/ shitzu )
het probleem is echter dat ze weigert om buiten te plassen of poepen ze doet alles in huis.
we hebben geprobeerd in het begin ieder uur, maar elke keer zodra ze naar binnen loopt doet ze het daar ergens en niet alleen in een hoekje het is zelfs zo erg dat ze het overal doet.

we hebben haar aan een riempje altijd zodat ze niet weg kan ze gaat dan ook graag mee naar buiten en toch doet ze niks. we hebben het met een krantje geprobeerd maar dit scheurt ze kapot, we hebben het in een bench geprobeerd maar ze blijft net zolang piepen tot je komt. we probeerde haar te negeren maar ze zat vanaf 10 uur savonds tot 8 uur sochtends nog steeds te piepen ze geeft het echt niet op. als we haar willen straffen voor het plassen vindt ze het leuk en maakt ze er een spelletje van. ik heb van alles opgezocht op internet maar het helpt allemaal niet. ze is bijna een half jaar en nog steeds niet zindelijk ze luistert goed naar commando's maar daar heb ik ook alles mee gezegd.

weet iemand wat ik nog zou kunnen proberen ( het langste wat ik loop is bijna een uur en zelfs in die tijd doet ze niks pas als we weer binnen zijn)

ik hoop dat iemand nog iets weet
dankjewel voor het lezen

Frits Knaapen, 01-02-2016 19:39 #5
Wij hebben een kruising tussen een herder en een collie zij is ongeveer 9 jaar oud en doet zijn behoefte alleen maar in de tuin.Als wij zeggen ga je mee wandelen dan kruipt zij helemaal in elkaar. Gaan wij met de auto dan is ze niet te houden en dan gaan wij naar het park en dat vond ze altijd prachtig, maar als we nu heen gaan springt ze uit de auto doet haar behoefte en gelijk loopt ze weer naar de auto. We weten niet wat we hier mee aan moeten.

De hele maand december is ze al, van slag door het vuurwerk maar dat is altijd al zo geweest. Heeft u een oplossing?

Frits Knaapen, 31-01-2016 19:43 #4
Wij hebben een kruising tussen een herder en een collie zij is ongeveer 9 jaar oud en doet zijn behoefte alleen maar in de tuin. Als wij zeggen ga je mee wandelen dan kruipt zij helemaal in elkaar. Gaan wij met de auto dan is ze niet te houden en dan gaan wij naar het park en dat vond ze altijd prachtig, maar als we nu heen gaan springt ze uit de auto doet haar behoefte en gelijk loopt ze weer naar de auto. We weten niet wat we hier mee aan moeten. De hele maand december is ze al, van slag door het vuurwerk maar dat is altijd al zo geweest. Heeft u een oplossing?

Sylvano, 14-09-2015 20:21 #3
Hallo,
Ik heb een mooie jonge chihauhau teefje van 1 jaar oud. Loopt vrolijk rond tot dat ze de riem aan heeft dan gaat ze liggen of zitten. Dit elke keer weer op nieuw. Haar zusje heeft precies het zelfde. Helaas krijgen we het niet voor elkaar om ze te laten lopen aan de riem terwijl mijn andere chihauhau het juist leuk vind om aan de riem te lopen.
Vind het wel jammer dat ze niet mee wilt lopen aan de riem en ook wel toevallig dat der zusje dat ook niet wilt.
Wat kan ik hier aan doen? Heb alles al bijna zowat geprobeerd. Alvast bedankt.

Daisy, 24-03-2014 10:41 #2
Hallo, in heb een 3,5 maanden oude pup. Hij is super lief en loopt graag in de tuin… Maar wanneer ik naar buiten ga, gaat hij gewoon gaan liggen plat op zijn buik. Ik heb hem al geprobeerd te lokken met een speeltje maar nee hoor! Hij wil niet wandelen… Wat kan ik doen? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-04-2014
Vooral blijven doorzetten. Elke keer weer mee naar buiten, en hem aandacht geven als hij meekomt. Weigert hij, dan geef je hem geen aandacht. Zeker puppies kunnen heel goed verdrietig kijken, maar geef hem nooit nog even de aai over zijn kop als hij weer naar binnen gaat (tenzij hij natuurlijk braaf heeft meegelopen).
Je kunt oefenen met de riem in de tuin, en eventueel door het huis. Eventueel kun je hem ook in de auto meenemen om op een ander stuk te lopen, veel honden vinden dat wel leuk. Of gewoon eens een andere kant oplopen.

Een ander truc is de hond gewoon voor de deur te laten liggen. Loop zelf (niet te ver weg), en kijk niet achterom. Na 20-50 meter ga je terug, zonder de hond aan te kijken of aandacht te geven. Jij loopt, de hond heeft geluk dat hij mee mag.

Succes ermee!

Anneke Bettings, 02-04-2013 09:09 #1
Hallo, Ik heb nu 2 jaar een negen jaar oude hond, Ik liep veel met haar en zij vond het prima. Maar de laatste dagen heb ik een probleem, Ik had een lange wandeling gemaakt en op de terugweg ging zij langzaam lopen en nu is dat nog zo, Wat mij opvalt is dat zij ook niet meer op de bank springt, wel eraf. mijn hondje is een vuilnisbak en weegt 8 kg en is een kleine middelmaat hond, eerst dacht ik dat het haar gewicht was, zij is misschien iets aangekomen maar niet veel. Zij eet prima. Zou het een heup gewricht kunnen zijn? Zij piept niet. Ik heb haar pootjes nagekeken, loopt niet mank. De ochtend dat ik een lange wandeling heb gemaakt ben ik langs een dierentrimster geweest en die heeft haar nagels geknipt en haar anaalklieren uitgedrukt, heeft dat er iets mee te maken? Ik hoor van U. Bij voorbaat dank, Mevrouw Bettings. Reactie infoteur, 05-05-2013
Ja, het kan aan de nagels liggen. Het kan ook artrose zijn.
Houd het in de gaten, als de hond problemen blijft houden laat de dierenarts hem dan nakijken.

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 15-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!