InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Depressieve huisdieren aan de Prozac

Depressieve huisdieren aan de Prozac

Depressieve huisdieren aan de Prozac Het blijkt dat huisdieren zoals honden en katten steeds vaker, net als mensen, Prozac voorgeschreven krijgen tegen depressiviteit

Honden en katten ook depressief

Net als mensen kunnen dieren ook depressief worden. We weten al heel lang dat dieren in te kleine kooien verschijnselen van stress vertonen d.m.v. nerveus gedrag of angstig gedrag. Het blijkt echter dat ook huisdieren, en met name honden en katten, die vrij rond kunnen lopen hier steeds vaker last van hebben.

Hoe komt depressiviteit bij honden en katten?

Depressiviteit bij honden onstaat vaak doordat de relatie tussen het baasje en de hond niet goed is. Soms passen de karakters van de hond en het baasje niet goed bij elkaar, of het baasje communiceert op een verkeerde manier met de hond. Daarnaast kan het voorkomen dat honden niet goed worden opgevoed.
Bij katten is er sprake van depressiviteit wanneer zij angstig zijn voor andere huisdieren om hen heen. Wanneer een dier in hetzelfde huis de kat overheerst, kan de kat uit angst depressief raken.

Papegaaien en kaketoes

Bij papegaaien en kaketoes is het al langer gebruikelijk om Prozac te geven. Deze vogels kunnen depressief worden wanneer zij hele dagen alleen achterblijven, terwijl hun baasjes op het werk zijn. Vaak beginnen zij uit verveling hun veren uit te trekken en soms zelfs hun huid tot op het bot kapot te pikken.

Prozac

Prozac is een middel wat helpt tegen depressiviteit en gedragsstoornissen, veel mensen hebben baat bij het gebruik van dit middel. Ook bij huisdieren blijkt dit middel goed te werken. In de toekomst zullen er meer middelen gebruikt gaan worden voor het bestrijden van depressiviteit bij honden en katten. Prozac helpt bij eenderde van de dieren.

Huisdier depressief?

Wanneer je huisdier gedragsstoornissen heeft of depressief gedrag vertoont, bezoek dan altijd een dierenarts voor advies. Wanneer je een hond aanschaft, ga dan altijd samen met je hond een puppytraining of opvoedcursus volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten…
Gebitscontrole bij honden en kattenGebitscontrole bij honden en kattenFebruari is naast de sprokkelmaand ook de maand van de gebitscontrole bij huisdieren. In deze februari maand houden veel…
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Bronnen en referenties
  • www.nu.nl

Reageer op het artikel "Depressieve huisdieren aan de Prozac"

Reacties

Dierenliefhebber, 17-10-2014 09:59 #4
Neem je daarmee de oorzaak weg? Nee, is symptoombestrijding. Kan wel heel even een uitkomst zijn, net zoals pijnstillers bij een allergie, maar niet voor langer dan een paar dagen. Dieren leven erg in het moment, haal de oorzaak weg, en ze knappen heel snel op. Bv. een eigen plek in huis waar het rustig is zonder dat een ander dominanter dier daar komt, bij behoefte aan beweging of sociale interactie kan buiten lekker lang samen wandelen helpen (kan ook met een kat), eventueel met andere soortgenoten als het een kudde/roedeldier is, of een keer langs de dierenarts vanwege wormen of zo. Kijk goed naar je dier. Werkt niet altijd, soms is er meer nodig. schakel dan een expert in.

Carla Nienhuis, 12-03-2011 12:24 #3
Helaas worden antidepressiva ook vaak gegeven zonder dat men gedragstherapie toepast. Een goed voorbeeld is Clomicalm bij de kat. Dit middel is niet geregistreerd voor katten en mag alleen in combinatie gebruikt worden met gedragstherapie. Helaas doen veel dierenartsen dit niet. Gedragsproblemen (waaronder depressiviteit) kunnen vaak zonder antidepressiva opgelost worden. Een goede gedragsdeskundige kan na een huisbezoek van een aantal uur de oorzaak achterhalen en vaak zonder medicijnen te adviseren de problemen samen met de eigenaar oplossen. Immers, mensen krijgen ook geen prozac zonder verdere begeleiding!

Pas dus op met medicatie bij gedragsproblemen, want het kan het dier versuffen, terwijl de oorzaak van de problemen nog aanwezig is. De kat blijft dus depressief, alleen merken wij het niet meer.

Preitaart (infoteur), 10-07-2009 20:15 #2
Wel triest eigenlijk dat huisdieren ook depressief kunnen worden. Ik heb een cavia gehad, die altijd maar alleen in een rennetje zat, natuurlijk we gaven hem eten en kwamen hem aaien maar hij liep verder gewoon alleen in zijn rennetje. Toen die op een dag een soort tumor kreeg. Een week erna was die uit zijn rennetje en liep vrij in de tuin. Wij hebben hem weer terug gezet en het ging steeds slechter hij liep niet at niet deed bijna niks. Weer was die uit zijn rennetje. Het viel ons op dat die niet weg liep. Dus hadden we het deurtje open gezet. Later kwam hij elke dag rond etenstijd vrolijk aan gerent. Zijn tumor verdween. Hij genoot van het gras en de vrijheid die dit hij had. Zo heeft hij nog genoten van zijn laatste jaar. Wat ik dus denk is dat hij ook depressief was. Dus mensen geef je huisdier de vrijheid en liefde! en stop het niet vol met medicijnen

Loeselein, 02-06-2009 12:49 #1
Depresiviteit hebben we bij onze hond (een labrador) ook gezien. Binnen 2 maanden tijd is mijn vader (haar baasje) en onze andere hond overleden. Na het overlijden van mijn vader was de labrador eventjes de weg kwijt maar kon duidelijk troost vinden bij onze andere hond. Toen deze anderhalve maand later ook overleed (aan ouderdom) was de labrador alle vreugde kwijt. Ze wilde niet meer spelen, niet meer wandelen, niet veel meer eten. Ze had gewoon nergens zin in.
Onze hond heeft geen Prozac gekregen tegen de depressie. Wij hebben namelijk een veel beter medicijn! Een puppie! Deze puppie is de beste zet allertijden geweest. Hij vrolijkt het hele huis weer op, wat echt wel nodig was.
Dus ik blijf erbij: als je de oorzaak van de depressie kent zijn medicijnen naar mijn mening niet nodig, probeer gewoon het probleem op te lossen!

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 18-08-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!