InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het gedrag van katten 1

Het gedrag van katten 1

Het gedrag van katten 1 Een kat is een prachtig (roof)dier met een enigzins mysterieus, eigenzinnig karakter. Als een kat iets niet wil, doet hij het ook niet, al ga je op je kop staan. Toch is het wel mogelijk om katten dingen te leren, alleen gaat dat meestal heel anders dan bij een hond. Er wordt wel gezegd dat een hond een baas heeft en een kat personeel. Mijns inziens is dit geheel juist, want een kat krijgt je altijd weer zover dat je precies doet wat hij wilt.

Het gedrag van katten

Katten jagen solitair en dat wil zeggen dat ze alleen op jacht gaan. Er zijn mensen die denken dat katten ook liever alleen de dag willen doorbrengen, maar dat is niet waar. Katten kunnen heel goed in groepen leven en zoeken elkaars gezelschap ook vaak op. Heerlijk met elkaar of met het 'baasje'ravotten of heerlijk in het zonnetje of op schoot slapen. Het zijn allemaal dingen waar katten van houden. Als je ze begrijpt zijn het heerlijke dieren om mee om te gaan.

Kattentaal

Evenals honden, communiceren ook katten met elkaar. dat doen ze door middel van:
  • geluid, zoals miauwen, spinnen, blazen, grommen, enzovoort.
  • geur, door middel van het afgeven van geurmerken en het markeren van een gebied met urine of ontlasting.
  • lichaamstaal, door middel van lichaamshouding en mimiek.

Geluid

Katten miauwen naar elkaar en naar de mens. Met verschillende toonhoogten en korte of lange miauwen, maken ze duidelijk wat ze bedoelen of willen. als katers elkaar willen imponeren, laten ze een luid geluid horen. hierbij naderen ze elkaar langzaam en dreigend. Als een kat tevreden is, gaat hij spinnen, waarbij hij vaak met de voorpootjes trappelt en de nagels afwisselend worden uitgestoken en ingetrokken. dit gedrag komt voort uit de prille jeugd van de kat. Gedrag, dat eigenlijk een terugkeer is naar een vroegere periode wordt atavisme genoemd. Een kitten stimuleert met het trappelen de van de voorpootjes tegen de moederborst de melkgift en het spinnen intwikkelt zich uit het melk zuigen ( een kitten van twee dagen oud spint al).

Voelt een kat zich voldoende bedreigd om tot de aanval over te gaan, dan blaast hij luid als waarschuwing. Katten miauwen veel naar mensen, maar toch ook naar elkaar. Aan het geluid en de toonhoogte weet je wat het dier bedoelt. Een moederpoes begroet haar kittens met een ander geluid dan wanneer ze aangeeft dat er wat te eten is. Er zijn katten die hele verhalen miauwen naar mensen en andere zijn wat minder uitbundig met hun keelgeluid en gebruiken het alleen als het nodig is.

Geur

Net als bij honden eigenen katten zich een grondgebied (territorium) toe, waar zij het voor het zeggen hebben. Ze verdedigen dit gebied tegen soortgenoten. Het grensgebied wordt afgebakend met geurmerken. Daarbij wordt er ontlasting gedeponeerd die fungeert als een soort grenspaal. Normaal gesproken graaft een kat eerst een kuiltje alvorens hij gaat poepen, maar in dit geval heeft de 'grote boodschap'een boodschap. De urine wordt ook als geurteken en met een trillende staart naar achteren gesproeid en heeft een flinke doordringende geur. Gaat een kat gewoon plassen, dan doen kater en poes dit gehurkt en ruikt het niet zo indringend als het geurmerk.

Andere geurmerken verspreidt een kat door middel van geurklieren. Deze geurklieren bevinden zich onder de voetzolen, op de staart, onder de kin en op het voorhoofd. Wanneer ze langs voorwerpen of de benen van een mens strijken, geven ze tegelijkertijd hun geurmerk af. Hetzelfde gebeurt met 'kopjes geven'en door aan bomen, het bankstel en het behang te krabben. Het frappante van het hele verhaal is, dat het afgebakende territorium gewoon betreden wordt door andere katten en men is er dan ook nog niet achter wat dat territorium afbakenen dan wel inhoudt.

Lichaamstaal

De signalen van een kat zijn heel moeilijk door mensen op waarde te schatten. Makkelijker is het om vlucht- of verdedigingsgedrag te herkennen. De onderdanige houding die we wel bij honden kunnen waarnemen, zullen we nooit bij een kat zien. De volgende lichaamstaal kunnen we bij een kat waarnemen:

Imponeergedrag

  • de kop wordt hoog gehouden
  • de kat loopt op hoge poten
  • de staart wordt hoog en stil gehouden. Bij een sterke bedreiging maakt de kat zwiepende bewegingen
  • de oren staan rechtop en de oorschelpen zijn naar achteren gedraaid
  • het lichaam is gestrekt en de haren op de rug en de staart staan omhoog
  • de kat produceert een dreiggehuil en de tegenstander wordt recht in de ogen gekeken (fixeren)
  • de snorharen staan naar voren gericht en de pupillen zijn vernauwd

Onderdanig, angstig, verdedigingsgedrag

  • de kop wordt hoog en naar achteren gehouden
  • de poten (voor, achter of beide) zijn geknikt
  • de kat zet de rug op of duikt ineen
  • de haren van de rug en de staart staan omhoog
  • de staart is gekromd
  • de oren zijn naar achteren gevouwen en liggen tegen de kop aan'- de kat blaast
  • de snorharen staan naar achteren
  • de pupillen zijn verwijd en dat duidt in dit geval op angst

Net als bij honden, zul je zelden alle kenmerken van bovenstaande gedragingen tegelijk kunnen waarnemen. Het kan zelfs zijn, dat de kenmerken elkaar overlappen en dat maakt het des te moeilijker voor ons mensen om de kat in kwestie te begrijpen. Wanneer een kat zich extreem bedreigd voelt, kan hij tot de aanval overgaan als blijkt dat die manier de enige weg naar vrijheid is. Denk maar aan het gezegde 'een kat in het nauw maakt rare sprongen'.
© 2007 - 2018 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Kattengedrag: stressHet lijkt misschien wel een hype woord, maar ook katten kunnen last krijgen van stress. Het is ook niet iets wat alleen…
Stress bij katten - Natuurlijke oplossingenStress bij katten - Natuurlijke oplossingenKatten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorb…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het gedrag van katten 1"

Reacties

Mariska P., 04-11-2013 16:12 #10
Beste,
Wij hebben sinds enige tijd een probleem met katten. We wonen in een rijwoning, onze ene buur heeft minstens 4 katten en onze andere buur lokt graag katten uit de hele buurt naar zich toe en geeft ze eten aan het achterraam. Het gevolg: ons plat dak (dat 2 jaar geleden vernieuwd is) is de kattenbak geworden van de hele buurt. Wij hebben onlangs eens geteld, en er liggen zo'n 50-tal uitwerpselen op ons dak… Toen het probleem begon hebben wij deze verwijderd, maar het is gewoon niet bij te houden… We hebben al kattenkorrels en sprays geprobeerd. De katten verjagen helpt niet. Nu zijn we erover aan het nadenken om eventueel een net ofzo over ons plat dak te spannen, zodat de katten daar niet 'vrij' kunnen wandelen. Op onze koer die grenst aan ons plat dak hebben we ook al een paar keer behoeftes gevonden. We hebben nu de toegang tot onze koer proberen belemmeren, maar af en toe komt er nog wel eens een kat langs. Kunt u ons eventueel enkele tips geven? Wij hebben zelf bewust geen huisdieren, en mogen de behoeftes opkuisen van de dieren van anderen. Om nog maar te zwijgen van het zicht en de aangename geur als we de achterkamer willen verluchten, of eens op onze koer willen zitten…

Ineke V. D. Pol, 04-08-2013 14:59 #9
Goedenmiddag,
Wij hebben een hond van 11 jaar oud en een poes van 10 jaar oud, we hebben altijd honden en katten gehad, alles gaat heel goed met elkaar om. Wij hebben sinds anderhalve week (door omstandig heden) een asiel poes in huis van 3 jaar oud, de hond en kat vonden elkaar aardig, maar sinds 3 dagen als de hond opstaat en door de kamer loopt valt onze asielpoes de hond aan, hond is nu bang voor de poes, hoe kan dat nu opeens, er is niets gebeurt want we laten ze niet samen, wat kunnen wij doen?

Youri, 29-05-2013 06:35 #8
Hallo,

Ook ik wil wat vragen. De laatste 2 maanden spruit mijn kat soms binnen. Tegen de kast, bank, deur enz. Heel vervelend maar ik dacht na ver verhuizing (stress voor mij en de poes)
zal het voorbij zijn. Niets is minder waar en het gaat gewoon door. Het is een binnen kat, zou steriliseren helpen? Alvast bedankt voor de raad.

Theowestra, 25-05-2013 09:29 #7
Ik wil wat vragen over mijn kat van 7 jaar oud.
Het is echt een huiskat komtalleen achter op het erf is heel erg lief en is gek op mijn zijn baasje.Maar nu voel ik onder in de buik een slapte aande achterkant van zijn lichaam.
En sinds kort zien nik hem nog als eens schrapen met zijn voorpoten over het zeil van de huiskamer.En daar bij jankt hij dan wat.Maar hij luistert heel goed als ik dan zeg stop er mee Joey doet hij dat ook. Hij is wel erg verwent door mijn en erg aanhankelijk.
Slaapt ook bij mij en ligt stevig tegen mij aan.,en ik verwen hem nog al.
Misschien weet u de oplossing over dat schrapen. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
en groeten Theo Westra. Zaandam.

E. Hoogduin, 13-08-2010 11:22 #6
13-08-2010
Ik heb een poes van 2 jaar en vorig jaar een poes van straat opgepakt (kater 4 jaar) de eerste 8 maanden ging het prima met de 2, nu valt de kater de poes aan en die durft bijna niet meer in huis, zit achter het bed of op het balkon van de buren, eet ook niet sinds een paar dagen en is ook bang voor mij. Is dit sexuele intimidatie en gaat het over?
graag uw mening.

Nadia, 21-05-2010 15:40 #5
Ik heb al een viertal jaren 2 kattinnen. Sinds 8 april is er een hond bijgekomen en de eerste maand ging dit eigenlijk beter dan verwacht. Maar sinds een tweetal weken doen ze sporadisch in huis maar niet elke dag. Ze doen het dus ook op plaatsen waar de hond zelf niet aan kan. De ene kattin gedraagt zich zelfs als een 'halve' kater want zij sproeit tegen de kasten! Hoe kan ik dit afleren? Ze hebben een kattebak staan en die gebruiken ze ook maar zo af en toe…

Bikkel, 07-02-2010 09:55 #4
Hallo ik heb een vraag ik heb nu drie jaar een kater heb hem laten castreren niks aan de hand nu begint hij te blazen tegen mijn vriend die hij ook al drie jaar kent kan iemand mij vertellen wat ik moet doen voor dat er wat naars gebeurd

Gea, 26-01-2010 12:45 #3
Ik heb een vraag 9 jaar geleden zijn mijn ouders overleden en heb ik hun poes in huis genomen. Tot aan gisteren nooit geen problemen met haar gehad. Maar gisteren sprong ze zonder dat er iets aan de hand vast mijn dochter in de rug en later mijn man naar de benen. Nu is mijn vraag wat er met haar aan de hand kan zijn. Ze word 11 jaar. Hopende van U te horen. Bijvoorbaat mijn dank Gea

Lilianne, 23-02-2009 13:05 #2
Onze buurvrouw heeft 6 katten, elk jaar komt er nog een bij. Ik heb niets tegen die katten, maar ze komen in tuin en nu al op ons vernieuxd dak hun grote en kleine behoeften doen. De geur is binnen onuitstaanbaar geworden. Ons dak werd vorig jaar vernieuwd met rubber belegd. Wat kan ik doen om dit te voorkomen zonder de katten kwaad te doen? Dank bij voorbaat; Lilianne

Ria van de Rijt, 10-11-2008 22:08 #1
Ik heb een vraag als dat via hier kan. Ik heb een kater van 4 maanden als hij bij mij op schoot ligt gaat hij heel hard spinnen en vind het heerlijk om geaait te worden maar dan ondertussen bijt hij ineens in je arm of waar hij bij kan maar het spinnen gaat door en als je stopt met aaien geeft hij aan dat hij verder geaait wil worden wil graag weten wat op dat moment het bijten inhoud en waarom hij dat doet zijn zusje doet het ook alleen wel in mindere maten.

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 21-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 10
Schrijf mee!